صومعه نوراوانک ارمنستان

نوراوانک در زبان ارمنی به معنی “صومعه جدید” است. با این حال، امروزه با توجه به این که بیش از هفت قرن از ساخت این صومعه می گذرد این نام دیگر خیلی مصداق ندارد. صومعه نوراوانک در قرن ۱۳ میلادی بر لبه گردنه مارپیچ باریک رودخانه آماگو در نزدیکی شهر یققنادزور ساخته شده است.

کلیسای نوراوانک 4

تاریخ نوراوانک

کلیسای نوراوانک در سال ۲۰۵ توسط هاوهانس راهب بزرگ در نزدیکی وهاناوانک امروزی ساخته شد.  این مجموعه دارای کلیسای سنت کاراپت، سنت گریگور،  کلیسای کوچک با یک سالن طاقی شکل، و کلیسای سنت استیتساتسین  مقدس می باشد.

خرابه های ساختمان های مختلف مدنی و چلیپا سنگ هر دو در داخل و خارج از دیوارهای مرکب یافت می شود. این کلیسا محل اقامت شاهزادگان اوبیلیان بوده است. آرشیتکت ها و نقاشان و مجسمه سازان در ابخش دوم این کلیسا در قرن ۱۳ و ۱۴ میلادی کار می کردند.

کلیسای نوراوانک 3

ساختمان نوراوانک

دیوار هایی که پیرامون دژ­های این ساختمان را احاطه کرده بودند در قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی ساخته شده اند.

کلیسای سنت کاراپت

دومین کلیسایی که در این مجموعه واقع شده است، کلیسای سنت کاراپت می باشد که شبیه صلیب در طرح یک مربع است. این بنا در سال ۱۲۱۶ تا ۱۲۲۷ ساخته شد. تنها بازمانده قسمت شمال سنت کاراپت در واقعه زلزله تخریب شد. این کلیسا توسط شاهزاده لیپریت اربیلیان ساخته شد.

کلیسای نوراوانک 6

در سال ۱۳۴۰ گنبد این کلیسا توسط زلزله نابود شد که در سال ۱۳۶۱ توسط معمار سیرانس  بازسازی شد.  در سال ۱۹۳۱ گنبد کلیسا دوباره توسط زلزله خراب شد و در سال ۱۹۴۹ سقف و دیوار ها بازسازی شد و بالاخره در سال ۱۹۹۸ بنا توسط یک خانواده ارمنی کانادایی دوباره بازسازی شد.

کلیسای نوراوانک 2

این کلیسا دارای یک سرسرای زیبا که در سال ۱۲۶۱ ساخته شد، با سنگ های چلیپا تزیین شده است و همچنین در کف زمین، سنگ قبر­ها پشت سر هم قرار گرفته اند. اگر از این بنا بازدید کردید حتما به حکاکی روی سنگ سردر توجه کنید. در این کلیسا مقبره شاهزاده اسامبات اربیلیان ماسولیوم قرار دارد.

کلیسای نوراوانک 1

پس از اولین زلزله که کلیسا را تخریب کرد، سقف کلیسا را با سنگ های بزرگ با طراحی های افقی و شبیه سقف چوبی خانه های دهقانی ساختند. این سبک، ساختمان کلیسا را متفاوت از دیگر آثار ارمنستان نمود. سقف کلیسا شبیه ۴ براکت استالاگمیت طاقی شکل با مشعل مربع در روزنده بالای آن است.

کلیسای نوراوانک 5

سوله عمیق به سطوح بیرون زده بیش از نیم ستون، سوله عمیق با چلیپا سنگ و سقف مانند چادر آن تقریبا بدون  دکوراسیون به داخل حالتی کمنور و غم انگیز می دهد. دکوراسیون خارجی بنا تقریبا شبیه نمای غربی هاست به طوری که ورودی آن مانند دو ردیف  شبدر سه برگه  و کتیبه طراحی شده است و در گوشه درب با تزیینات فراوان پر شده است. همچنین تصویر مریم مقدس روی صخره با فرزندش نشسته را نمایش می دهد.

در بازدید از کلیساهای ارمنستان پیشنهاد میکنیم از کلیسای کاتولیک و کلیسای سارکیس مقدس بازدید کنید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است