غذا در ترکیه

غذا در ترکیه
کشور ها از همه لحاظ با یکدیگر متفاوت هستن، مانند آب و هوا، کونه های گیاهی و جانواری، نزدیکی و دوری از دریا، فرهنگ و غیره. تمام این ویژگی ها بر روی خوراک مردم آن کشور تاثیر بسیار ویژه ای دارد که کشور ترکیه هم از این موضوع مستثنی نیست. اما موضوع غذا در ترکیه با توجه به تنوع غذاهای محلی و وجود ارتباطات بین اللملی یکی از اصلی ترین تجربیات سفر به این کشور می باشد .در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با یکدیگر با غذاهای  ترکیه آشنا بشیم .
بورک
بورک
بورک یکی از معروف ترین میان وعده ها در بین مردم کشور ترکیه است.
بورک (به ترکی Börek) یک میان وعده فوق العاده پرطرفدار در کشور ترکیه است. این پیش غذا متشکل است از یک خمیر نان یا شیرینی (معروف به خمیر یوفکا) و مواد مورد علاقه!
بسته به زمانی که می‌خواهید بورک درست کنید، مواد مورد علاقه‌ای را در این خمیر می‌پیچانید و در روغن سرخ و یا در فر پخت می‌کنید. مثلا مردم ترکیه عادت دارند که برای صبحانه یا عصرانه در خمیر یوفکا پنیر و سبزیجات و زیتون منطقه اژه (سواحل دریای اژه) بپیچانند و یا برای نهار در آن کالباس، گوجه، زیتون، سبزیجات، پنیر، فلفل دلمه‌ای و… بگذارند.
همچنین گوشت چرخ کرده گوساله، گوشت مرغ، اسفناج، قارچ، تخم مرغ و … از جمله مواد غذایی هستند که برای تهیه بورک از آنها استفاده می‌شود.
بورک غذایی بسیار ساده و مقوی است و بسته به سلیقه و وقت خود می‌توانید آن را برای مهمانی های شبانه و خودمانی تهیه کنید.
بادمجان شکم پر
بادمجان شکم پر
این غذا از گوشت چرخ شده و سبزیجاتی مانند کدو، فلفل دلمه‌ای و پیاز تهیه و با سسی مخصوص به نام سس ماست سرو می‌شود.
عـادت غـذایـی ترکـیـه‌ای‌هــا
ترکیه یکی از کشورهای اسلامی محسوب می‌شود، در نتیجه آداب و رسوم غذایی مردم این کشور هم با قوانین اسلامی بیشتر مطابقت دارد. نان جزو ثابت یک سفره ترکیه‌ای است به طوری که اگر غذایی برنجی هم بخورند در کنارش از نان استفاده می‌کنند.
محبوب‌ترین غذای ترکیه‌ای که تقریباً به یک غذای بین‌المللی شهره است «کباب ترکی» یا «دونرکباب» نام دارد که در بیشتر میهمانی و مجالسشان هم این غذا در بشقاب‌های بزرگ در حالی که زیرش یک ورق نان پهن شده همراه با سبزیجات سرو می‌شود.
وعده غذایی ترکیه‌ای‌ها مثل خیلی از کشورهای دیگر شامل صبحانه، ناهار و شام می‌شود. صبحانه ترکیه‌ای‌ها که اقتباسی از غربی‌هاست شامل نان تست همراه با کره، عسل، مربا، پنیرفتا و زیتون است. همچنین قهوه و چای به عنوان نوشیدنی صبحانه سرو می‌شود. یکی دیگر از نوشیدنی‌های محبوب آن‌ها شیر گرم همراه با عسل است.
برخی از خانواده‌های ترک در این کشور وعده ناهارشان حجیم است و برخی وعده شام. وقتی هوا در ترکیه کمی سرد می‌شود مردمش گرایش بیشتری به خوردن شام دارند و در واقع در این فصل سرد وعده اصلیشان را شام انتخاب می‌کنند. راستی ترکیه‌ای‌ها بیشتر از مارگارین در تهیه ناهار و شامشان استفاده می‌کنند. آن‌ها علاقه خاصی به خوردن سالاد نیز (به عنوان پیش‌غذا) دارند.
در مناطقی از ترکیه که ساحلی است، غذای محبوبشان غذاهای دریایی است. یک ظرف ماهی سرخ ‌شده در کنار سبزیجات آب‌پز و یک نوشیدنی خنک مثل شربت آب‌لیمو یک وعده ناهار ساحل‌نشینان ترکیه‌ای است. اگر طرفدار غذاهای دریایی نیستید، نگران نباشید همان‌طور که گفتیم گوشت قرمز هم جایگاه خاصی در سفره غذایی ترکیه‌ای‌ها دارد. یک تکه گوشت مرغ یا بره گریل ‌شده همراه کدو، بادمجان و یک سس مخصوص انتخاب دیگر شما برای وعده ناهار یا شام است. آن‌ها هر سال یک فستیوال با نام «فستیوال شیرینی‌ها» دارند که در آن می‌توانید شاهد انواع شیرینی‌ها و دسرها باشید. شیرینی‌های ترکیه‌ای کمی شیرین‌تر از حد معمول است و در ترکیباتش از انواع خشکبار مثل بادام، پسته و فندق استفاده می‌شود.

کباب ترکی مرغ
کباب ترکی مرغ

 تاووک
نخود پلو ترکیه ای

نان سیمیت ترکیه ای
سیمیت
سیمیت یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین نان های کشور ترکیه است که طرفداران بسیاری دارد. با دستور زیر به آسانی نان سیمیت را در منزل تان درست کنید. سیمیت نان معروف ترکیه‌ای است که بافت نسبتاً خشکی د ارد. د ر خیابان‌های استانبول آن را روی چرخ‌دستی‌ها می‌فروشند و رهگذران برای یک میان وعده سبک یا حتی وعده غذایی آن را می‌خرند و گاهی با پنیر می‌خورند. روی این نان یک نوع ملاس یا شیره غلیظ می‌مالند و سپس آن را در کنجد فرو می‌برند و در تنور می‌پزند.

نخودپلو با سبزیجات
نخود پلو

سوپ ازوگلین
سوپ ازوگلین

بورقی ترکی خوشمزه
بورقی ترکی خوشمزه
لقمه‌هایی لذیذ از کشور ترکیه که به سادگی تهیه شده و طعم بی‌نظیری دارد. مشکل‌ترین بخش این غذا تهیه خمیر یوفکا یا فیلوست که عرضه آن در فروشگاه‌های مواد غذایی بزرگ در سراسر کشور کار را آسان کرده است.

کوکوی ترکیه
کوکوی ترکی

شاک شوکا

شاک شوکا
 

کباب سنتی اسکندر
کباب سنتی اسکندر
نوع خاصی از کباب هست که بصورت دونر کباب ترکی آماده شده بهمراه سس و نان پیده (از بربری هم میشه استفاده کرد) در کنار ماست سرو میشود. گوشت (قرمز) مورد استفاده نه خیلی چرب و نه عاری از چربی باید باشد. کبابی است. مخصوص که در شهر بورسا (Bursa) در ترکیه تهیه میشود. برای اولین بار در سال ۱۸۶۷ میلادی توسط اسکندر از شهر آنتاکیا (Antakya) شهری در جنوب ترکیه هم مرز با سوریه به بورسا آورده شد و تا به امروز بصورت غذای مخصوص بورسا طبخ میشود البته در اکثر شهرهای ترکیه میتوانید در منوی رستورانها کباب اسکندر را ببینید اما آنچه که در بورسا درست میشود طعمش بسیار متفاوت و لذیذتر است.ای غذا حتما باید در سفر به ترکیه تست شود .

سالاد شلغم
سالاد شلغم و بلغور

خورش هویج
خورشت هویج

دنر کباب (کباب ترکی)کباب ترکی گوشت

کونفه کاداییف شیرینی ترکیه ای
کونفه کاداییف شیرینی ترکیه ای

کومپیر (Kumpir)
کومپر
سیب زمینی تنوری با عنوان کومپیر در ترکیه شناخته می‌شود. منطقه‌ی اورتا کوی (Orta Koy) در استانبول را نیز می‌توان بهترین نقطه‌ای از شهر خواند که این غذا در آن یافت می‌شود. کومپیر یا سیب زمینی تنوری به تنهایی سرو نمی‌شود و همراه با آن پنیر کاشار، سوسیس، ذرت، سالاد مایونز، نخود فرنگی و هویج نیز ترکیب می‌شود که اختلاط طعم‌ها با سیب زمینی تنوری، یک وعده‌ی غذایی مقوی، خوشمزه و به یادماندی را رقم می‌زند.

کوکورِچ (Kokorec)
کوکورِچ
کوکورچ یکی از محبوب‌ترین و در عین حال منفورترین غذاهای خیابانی است که در استانبول به فروش می‌رسد. کوکورچ در واقع کباب روده‌ی گوسفند است که بصورت تابیده شده با فلفل ترکیب می‌شود و می‌توان آن را به‌همراه نیم یا یک چهارم قرص نان تهیه کرد. به طور حتم این غذا محبوب هر فردی نیست. بسیاری از افراد به دلیل دقتی که  در نظافت این بخش از بدن گوسفند باید به خرج داد، از خوردن آن امتناع می‌کند. در هر صورت یکی از بهترین مکان‌ها برای خوردن کوکورچ، شامپیون کوکورچ (Sampiyon Kokorec) است.

میدیه دولما (Midte Dolma)
میدیه دولما
میدیه دولما بیشتر به عنوان یک میان وعده شناخته می‌شود تا یک غذای کامل. میدیه دولما در واقع ترکیبی از نصف صدف دریایی و برنج بسیار تندی است که با لیموی تازه همراه می‌شود. این میان وعده‌ را می‌توان هر شب در دکه‌های متعددی که در میدان تاکسیم واقع شده، پیدا کرد. میدیه دولما روش خاصی نیز برای خوردن دارد. هر یک از تکه‌ها را باید بصورت پشت سرهم و بی وقفه تا زمانی که حدودی احساس سیری القا شود، خورد. در غیر این صورت با توجه به اینکه دانه‌های برنج حجیم می‌شوند، نمی‌توان همه‌ی یک پرسی را که خریداری شده، خورد و در اینصورت باید 20 TL از پول خود را دور بیاندازید.

تانتونی (Tantuni)
تانتونی
تانتونی را باید برادر دوروم خواند. تانتونی نیز بصورت لقمه‌ای سرو می‌شود و محتویات آن شامل گوشت، گوجه فرنگی، فلفل و ترکیبی از انواع ادویه‌ها است که تمام آن در یک نان لواش بسیار کم حجم و نازک قرار می‌گیرد. تانتونی را می‌توان در دو نوع تند و معمولی تهیه کرد، هرچند اهالی شهر مِرسین که زادگاه تانتونی است، معتقدند اگر تانتونی لب و زبان را نگزد، تانتونی واقعی نیست. یکی از بهترین مکان‌ها برای تجربه‌ی تانتونی، اِمینه آنا سفراسی (Emine Ana Sofrasi) در محله‌ی بیلورجو در میدان تاکسیم است.

لاهماجون (Lahmacun)
لاهماجون
لاهماجون یا پیتزای ترک ساده‌ترین و در عین حال یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که اخیرا راه خود را به برخی از استان‌های شمال غربی کشورمان نیز باز کرده است. لاهماجون شامل خمیر نازکی است که روی آن تکه‌هایی از ترکیب گوشت قرمز چرخ‌کرده، پیاز و فلفل قرمزپخش شده و برای دقایقی در تنور مورد نوازش آتش قرار گرفته است. در واقع لاهماجون شبیه به نان لواش است با این تفاوت که روی آن در زمان پخت مواد نامبرده اضافه شده است. لاهماجون را باید پس از خارج شدن از تنور میل کرد. در کنار لاهماجون مقدار زیادی جعفری تازه و آب لیمو نیز سرو می‌شود که با اضافه شدن دوغ محلی یا همان آیران (Ayran) همه چیز برای تجربه‌ی یک وعده‌ی غذای لذیذ در دسترس است. لاهماجون را می‌توان در تمام محلات استانبول پیدا کرد، اما اگر به دنبال بهترین لاهماجون تهیه شده در تنورهای سنگی باشید، بهتر است به سراغ لاهماجون خلیل (Halil Lahmacun) و بُرسام تاش فیرین (Borsam Tas Firin) در محله‌ی کادی کوی (Kadikoy) و فیستیک کباب (Fistik Kebab) در محله‌ی آرناووت کوی (Arnavut Koy) بروید.

بالیک اِکمِک  (Balik-Ekmek)
بالیک اِکمِک
مجاورت استانبول با تنگه‌ی بسفر علاوه بر مناظر زیبا و به یادماندی، هدیه‌ی دیگری نیز برای این شهر دارد و آن  رژیم غذایی مملو از غذاهای دریایی ساکنان این شهر است. ماهی علاوه بر منوی رستوران‌های پر زرق و برق، راه خود را به دکه‌های خیابانی نیز باز کرده و در صورت عبور از محلاتی نظیر کاراکوی (Karakoy) و اِمین اُنو (Eminonu) که در مجاورت ساحل قرار دارند، می‌توان رایحه‌ی مست کننده‌ی ماهی سرخ شده در روغن زیتون یا کره را شنید. یقینا نشستن در کنار پل گالاتا و تماشای منظره‌ی استانبول با یک ساندویچ ماهی سرخ شده بسیار به یادماندنی تر خواهد بود. به گفته‌ی افراد محلی، ساندویچ ماهی که پس از نشستن در این مکان سرو شده و میل می‌شود، بسیار لذت بخش‌تر از زمانی است که آن را بصورت ایستاده بخورید.

کوفته
کوفته ترکیه ای
یکی از غذاهای پرطرفدار در ترکیه کوفته است که انواع و اقسام گوناگونی دارد، اما کوفته ی مهم ترکیه آن است که با گوشت چرخ کرده ی گوسفند یا گوساله درست می شود، این غذا در ایران هم پخته می شود و از خوراک های محبوب در کشورمان هم هست.
کوفته گوشت چرخ کرده به شکل گلوله گلوله در می آید و در مرکز آن آلوی ترش یا زرشک قرار می گیرد و سپس پخته می شود، کوفته خوراکی آب دار است و همراه آن سالاد یا ماست ساده سرو می شود.
از بهترین کوفته های ترکیه می توان به کوفته برنجی و کوفته ی سرخ شده ( بدون آب ) اشاره نمود.
اما به دلیل اختلاف ادویه جاتی که در ترکیه برای پخت کوفته استفاده می شود پیشنهاد می کنیم طعم لذیذ کوفته در این کشور را از دست ندهید.

پیده | Pide
پیده
پیده که با نام پیتزای ترکی هم شناخته می شود، پیترایی است مخصوص کشور ترکیه، پیده در لفظ به معنای اسکله می باشد و این نام با شکل ظاهری این پیتزا عجین شده است، در پیده خمیر پیتزا به صورت مربع برش داده می شود و دو سمتش جمع می شوند و مواد پیترا داخل خمیر ریخته می شود، پیده را مانند دیگر پیترا ها می توانید در طعم و مزه های مختلف تهیه و نوش جان نمایید.

خوراک کنگر | Baklalı Enginar
خوراک کنگر ترکی
این غذا خوراکی مخصوص است که با باقالای پخته شده و کنگر درست می شود، موادی همچون سبزیجات ( جعفری ) و لوبیا هم نقش مهمی در خوشمزه شدن خوارک کنگر دارند.
همه ی مواد غذایی باهم پخته می شود و به صورت آب دار سرو می گردد و نباید آن قدر صبر کرد تا همه ی آب خوراک تبخیر شود، بنابر سلیقه موادی مانند شوید، ماهی و یا پیاز هم به این خوراک اضافه می شود که مزه ی غذا را متفاوت می کنند، همراه این غذا نان هم سرو می شود.

ماهی
ماهی در ترکیه

در ترکیه به دلیل دسترسی به آب های دریای مدیترانه انواع خوراک های دریایی موجود هستند، غذاهایی همچون خوراک ماهی، صدف، خرچنگ و…
از ماهی های مشهوری که در غذاهای ترکیه استفاده می شود می توان Lüfer را نام برد که به روش های مختلف پخته و سرو می گردد، اگر مسافر ترکیه هستید سوشی و غذاهای دریایی را فراموش نکنید که طعمی دلچسب و ویژه دارند.

 مانتی | Mantı
مانتی
مانتی غذایی ایست که در نگاه اول ممکن است شما را به یاد راویولی اندازد، اما به این غذا تفاوت زیادی دارد و یکی از خوراک های محبوب در ترکیه است زیرا طعم و مزه ی بسیار خاصی دارد که بدون شک تنها از دست یک آشپز ترک بر می آید.
مواد اصلی این غذا گوشت گاو یا گوسفند است که سرخ می شود، اما برخی برای این که ترجیح می دهند کمتر از روغن در غذا استفاده کنند گوشت را آب پز می کنند، از دیگر موادی که در مانتی استفاده می شود آرد، تخم مرغ، پیاز و رب گوجه می باشد.

راهنمای اقامت ،تحصیل ،سفر وزندگی در دیگر کشورها

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است