غذا در مصر

غذا در مصر

مصر را به چیزهای زیادی در دنیا می‌شناسند مثلا فراعنه، اهرام باستانی، مجسمه ابوالهول، شترهای خندان، هیروگلیف و…

تقریبا همه‌ی ما در مورد این ویژگی‌های منحصربه‌فرد مصر شنیده‌ایم و کم و بیش آنها را می‌شناسیم. اما یکی از جاذبه‌های این کشور برای گردشگران، رژیم غذایی و غذاهای محلی است. آشپزی این منطقه هم درست مثل بسیاری از جاذبه‌های دیگر آن، برای مسافران، مرموز و جذاب است.

اگر برای سفر به قاهره برنامه‌ریزی می‌کنید، فرصت امتحان کردن غذاهای محلی آن را از دست ندهید. در ادامه با چند مورد از غذاهای مصری آشنا می‌شویم که در طول سفر می‌توانید نوش جان کنید و از خوردن غذاهای جدید با طعم‌های متفاوت، لذت ببرید.

 

کوشاری (Koshary)

 

کوشاری

 

این غذا با برنج، ماکارونی و عدس تهیه می‌شود. روی آن نخود و پیاز و نوعی سس مخصوص می‌ریزند که با گوجه و سرکه تهیه می‌شود. این غذا یکی از محبوب‌ترین و ارزان‌ترین غذاهای مصری است و در هر رستورانی پیدا می‌شود. مواد اولیه‌ی تهیه‌ی آن بسیار ساده است و در هر خانه‌ای به راحتی پیدا می‌شود.

کوشاری به یک پدیده‌ی اجتماعی تبدیل شده است. مغازه‌هایی را در مصر خواهید دید که کاملا به سرو و ارائه‌ی این غذا اختصاص دارند. در قاهره هم، مراکز و رستوران‌های زیادی برای امتحان کردن این غذا وجود دارد. یکی از آنها کوشاری التحریر است. شیوه پختن کوشاری شبیه به همان عدس پلوی ایرانی است. با این تفاوت که همراه با عدس، ماکارونی و سس گوجه فرنگی، پیاز سرخ شده، سرکه و نخود هم افزوده شده و همه مواد در یک قابلمه دربسته دم می‌کشند.

 

فول مدمس (Ful Mudamas)، خوراک باقلا

 

فول مدمس

 

این غذا با باقلا تهیه می‌شود و آن را معمولا برای وعده‌ی صبحانه سرو می‌کنند. این غذا را می‌توان با ادویه‌های مختلف طبق ذائقه طعم‌دار کرد اما معمولا به آن نمک و فلفل، زیره‌ی سبز و روغن زیتون می‌زنند. البته بیشتر اوقات مواد دیگری هم به آن اضافه می‌کنند مثل انواع سبزیجات از جمله پیاز. این غذا غالبا با نان پیتا یا فرانسوی سرو می‌شود اما به شکل ساندویچی هم برای کسانی که وقت کافی برای نشستن ندارند، تهیه می‌شود. این غذا را تقریبا در همه‌ی غذاخوری‌ها می‌توانید پیدا کنید و یک غذای محبوب خیابانی است. اگر فکر می‌کنید حموص غذای لذیذی است، بدون شک باید این خوراک را هم امتحان کنید.

 

حمام محشی (Hamam Mahshi)، کبوتر شکم پر

 

حمام محشی

 

این غذای لذیذ یکی دیگر از غذاهای مصری است که اگر گیاه خوار نیستید در سفر به قاهره حتما باید امتحان کنید. برای تهیه‌‌ی این غذا، کبوتر را کباب می‌کنند و با بلغور گندم پر می‌کنند. این غذا در آفریقای شمالی رایج است. حمام محشی غذای مورد علاقه‌ی اهالی این کشور است.

 

محشی

 

محشی

 

کلمه‌ی محشی به معنای «پر شده» است. اما معمولا به غذایی که شبیه به دلمه‌ی برگ مو تهیه می‌شود محشی می‌گویند. در واقع آن را می‌توان دلمه ی مصری نامید. این غذا علاوه بر مصر در بسیاری از کشورهای مدیترانه‌ای و خاورمیانه‌ای رواج دارد. البته مدل مصری آن جزو لذیذترین دلمه‌ها است. برگ‌های انگور را با برنج طعم‌دار شده پر می‌کنند، با دقت می‌پیچند و در سسی تهیه شده از گوجه می‌پزند و با لیمو سرو می‌کنند. محشی غذای بسیار لذیذی است و تعجبی هم ندارد که بسیاری از کشورهای دنیا آن را به شکل‌های مختلف تهیه می‌کنند.

علاوه بر برگ مو از مواد دیگری هم برای تهیه‌ی این غذا استفاده می‌شود. مثلا گاهی برگ کلم را پر می‌کنند یا بادمجان و کدو.

 

فطایر بلدی (Fiteer Baladi)، پیتزای مصری

 

فطایر بلدی

 

فطایر بلدی را با نام پیتزای مصری هم می‌شناسند، غذایی که از چند لایه خمیر فیلو تشکیل می‌شود و در تنور گلی می‌پزند.  این غذا را معمولا به شکل ساده سرو می‌کنند؛ گاهی با طعم شیرین و با عسل، شربت و پودر شکر هم سرو می‌شود و گاهی با طعم نمکی با موادی مثل گوشت، سبزی یا پنیر.

 

شاورما

 

شاورما

 

شاورما یکی از آن غذاهایی است که در بسیاری از کشورها رایج است و معمولا به عنوان غذای خیابانی طرفداران فراوانی دارد. برای تهیه‌ی این غذا، گوشت قرمز یا مرغ را کباب می‌کنند سپس به شکل ساندویچ به همراه سبزیجات و سس سرو می‌کنند. اگر دوست دارید غذاهای خیابانی را امتحان کنید، حتما شاورمای مصری را امتحان کنید. شاورمای اصیل معمولا به همراه سالاد تبوله، فتوش، نان طابون، تاهینی، حمص، شلغم، گوجه فرنگی و خیار سرو می شود. این غذا امروزه به عنوان یک نوع فست فود در سراسر دنیا شناخته شده است.

 

فلافل

 

فلافل

 

فلافل یکی دیگر از غذاهای عربی است که در بسیاری از کشورهای دنیا رواج دارد. حتی اگر در ایران هم مشتری فلافل هستید، در قاهره حتما آن را امتحان کنید. این غذا را با نخود و گاهی انواع سبزیجات معطر تهیه می‌کنند از این رو غذایی محبوب برای گیاه‌خواران است. از غرفه‌های خیابانی مشهور قاهره، فلافل بخرید و نوش جان کنید. حتی اگر دوست ندارید از غرفه‌های خیابانی خرید کنید می‌توانید در بعضی از رستوران‌ها آن را امتحان کنید.

 

کباب و کوفته

 

کباب و کوفته

 

کوفته و کباب در بسیاری از کشورهای دنیا با دستورها و طعم‌های مختلف تهیه می‌شود. کوفته  را با گوشت چرخ‌کرده و انواع ادویه‌ها تهیه می‌کنند. از گوشت گوساله یا بره برای تهیه‌ی این غذا استفاده می‌کنند. درست مثل کوفته قلقلی‌های پر ادویه‌ای که به شکل سوسیس آماده می‌شوند. کباب هم غذای گوشتی دیگری است که با گوشت گوساله‌ی طعم دار شده تهیه می‌کنند.

 

ملوخیه (Mulukhiyah)

 

ملوخیه

 

ملوخیه از آن دسته غذاهایی است که تا آن را امتحان نکنید نمی‌توانید طعم و مزه‌ی متفاوتش را درک کنید. ملوخیا گیاهی است که در خاورمیانه، آفریقای خاوری، آسیای جنوبی و شمال آفریقا به عنوان یک مزه‌دهنده در آشپزی کاربرد دارد. آن را همراه با سبزیجات معطر دیگر می‌پزند تا آماده‌ی خوردن شود. این خوراک گیاهی را معمولا همراه با گوشت مرغ یا گوساله سرو می‌کنند. البته گاهی از گوشت خرگوش هم استفاده می‌کنند. این غذا همراه با گوشت، روی برنج سرو می‌شود. در سفر به قاهره این غذای متفاوت را امتحان کنید و از طعم این غذای متفاوت مصری لذت ببرید.

 

ترشی

 

ترشی عربی

 

ترشی گرچه غذای جداگانه نیست ولی باید در فهرست غذاهای مصری معرفی شود. ترشی را تقریبا با همه‌ی غذاهای مصری سرو می‌کنند. مثل ایران، در مصر هم بسیاری از مواد غذایی و سبزیجات را ترشی می‌کنند. گل کلم، هویج، فلفل، خیار و…

در رستوران‌های مصری در کنار غذاها، حتما انواع ترشی هم قرار می‌دهند. ترکیبی از رنگ‌های زیبا و ظاهری اشتها برانگیز.

 

دسر

 

دسر مصری

 

در مصر، انواع دسر رواج دارد که تنوع آنها بسیار جالب توجه است. از مشهورترین دسرهای مصری می‌توان به این موارد اشاره کرد: باقلوا، بسبوسه، کنافه و ام علی. بسیاری از این دسرها، در کشورهای دیگر از جمله ایران هم به شکل‌های مختلف تهیه می‌شود. برای تهیه‌ی باقلوا، انواع مغزهای خرد شده را در لایه‌های خمیر قرار می‌دهند و روی آن شربت می‌ریزند.

بسبوسه یک نوع کیک سبک و شکننده است که روی آن شربت می‌ریزند. کنافه شاید در ابتدا خشک به نظر برسد ولی با خمیر نازک و لطیف فیلو تهیه می‌شود و بسیار لذیذ است. آن را با آجیل یا خامه پر می‌کنند و روی آن شربت می‌ریزند. دسر ام علی، نوعی پودینگ است که با خمیر فیلو، آجیل و شیر تهیه می‌شود.

 

رستوران در قاهره

 

بهترین رستوران‌های مرکز شهر قاهره

مرکز شهر قاهره، میزبان بسیاری از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های این شهر است. از این رو بسیاری از گردشگران، این منطقه را برای اقامت خود انتخاب می‌کنند. ضمنا این محدوده، رستوران‌های فوق‌العاده‌ای دارد از رستوران‌های چینی و هندی گرفته تا رستوران‌های بین‌المللی و سنتی. در ادامه با چند مورد از آنها آشنا می‌شویم که می‌توانید در سفر به قاهره به آنها سر بزنید.

 

رستوران سوئیسی La Chesa

خیابان‌های مرکز شهر قاهره پر از مسافران و کارمندانی است که در ترافیک و شلوغی، راه خود را پیدا می‌کنند و به مقصد مورد نظر خود می‌روند. گاهی این شلوغی و ازدحام، خسته‌کننده می‌شود و گردشگران احساس می‌کنند که به کمی آرامش در یک محیط دنج نیاز دارند. رستوران سوئیسی La Chesa، در این منطقه، یک رستوران جذاب، دنج و دوست‌داشتنی است که ساعات خوشی در آن خواهید داشت. منوی این رستوران، مختصر و مفید است و در آن بهترین غذاهای سوئیسی و اروپایی را خواهید یافت. انواع غذاهای دریایی، کرپ، سالاد، استارتر و سایر غذاها را امتحان کنید. اگر صبح‌ها به این رستوران بروید می‌توانید صبحانه‌ی سوسیسی بخورید  که شامل میوه، ماست، آب پرتقال، مربا، عسل، کره، نان رول، شیرینی دانمارکی، چای یا نسکافه است.

 

رستوران یونانی گریک کلاب (Greek Club)

این رستوران سابقه‌ای طولانی دارد درست مثل تاریخ کشور یونان. رستوران در میدان Talaat Harb واقع شده است؛ میدانی که در زمان‌های گذشته، یکی از محبوب‌ترین مراکز تجمع مهاجران مدیترانه‌ای بوده است. امروزه هم رستوران میزبان هنرمندان و بسیاری از مهاجران شهر است. تراس فضای باز و باغ‌های بیرون رستوران بسیار زیبا است و فضای داخلی آن هم به زیبایی تزیین شده است؛ سقف‌های بلند و پنجره‌های بزرگی دارد که پرده‌های زیبا آنها را زینت داده‌اند. منوی این رستوران هم غذاهای یونانی دارد و هم غذاهای مصری. سالاد یونانی یکی از غذاهایی است که حتما باید در این رستوران امتحان کنید؛ بهترین سالاد یونانی قاهره را فقط در این رستوران می‌توانید پیدا کنید.

 

سوشیرامیس (Sushiramis)

سوشی از آن غذاهایی است که در سراسر دنیا به شهرت رسیده و تقریبا در تمام کشورها، رستوران مخصوص سوشی وجود دارد. قاهره هم از این قاعده مستثنی نیست. رستوران‌های ژاپنی زیادی در سراسر این شهر افتتاح شده‌اند اما سوشیرامیس یکی از بهترین‌های آنها است. این رستوران در هتل اینترکنتینانتال قرار دارد و بخشی از آن فضای مشترک با کورنیش کافه دارد. رستوران سوشیرامیس، شیک و مدرن است، دکور زیبایی دارد و در آن یک پیانیست، موسیقی زنده اجرا می‌کند. انواع ساشیمی و نیگیری در این رستوران سرو می‌شود. اگر غذاهای ژاپنی را دوست دارید، در سفر به قاهره این رستوران را از دست ندهید.

 

رستوران ماهاراجا

اگر دوست دارید در سفر به قاهره، غذاهای هندی را امتحان کنید، به رستوران ماهاراجا در هتل  Ramses Hilton Hotel سر بزنید. این رستوران، یکی از بهترین رستوران‌های هندی شهر است؛ فضای داخلی آن با آثار هنری هندی و کف‌پوش‌های چوب طبیعی تزیین شده است. منوی این رستوران، شامل غذاهای مدرن هندی است و چندین غذا مخصوص گیاه‌خواران هم دارد.

 

کوشاری ابو طارق (Koshary Abou Tarek)

این رستوران، یکی از مشهورترین رستوران‌های قاهره است. با اینکه فقط یک غذا سرو می‌کند، همیشه شلوغ است. کوشاری تنها غذایی است که در این رستوران می‌توانید سفارش دهید. این غذای مشهور مصری را با سس سیر و فلفل مخصوص سرو می‌کنند. این رستوران دو طبقه است و البته انواع دسر هم دارد.

 

رستوران فست فود کزاز

رستوران‌های فست فود زیادی در مرکز شهر قاهره وجود دارد اما کزاز یکی از بهترین‌ فست فودهای شهر است. بهترین شاورما و ساندویچ‌های شهر را می‌توانید اینجا امتحان کنید. یکی از غذاهایی که طرفداران زیادی در این رستوران دارد، سوپ عدس است که با پیاز خام، لیموی تازه و نان‌های ترد و لذیذی سرو می‌شود. غذایی ساده، سریع و ارزان.

 

پاپریکا

این رستوران، سابقه‌ای طولانی دارد و قدمت آن به دهه‌ی ۱۹۷۰ برمی‌گردد. رستورانی دنج و زیبا مشرف به رود نیل که علاوه بر غذاهای مصری، غذاهای بین‌المللی هم سرو می‌کند. رستوران بسیار شیک و مجلل است و چشم‌اندازهای زیبایی رو به رود نیل دارد. غذاهای این رستوران بسیار لذیذ و رضایت‌بخش است. کوفته و گولاش گوشت گوساله را امتحان کنید. از میان دسرهای مختلف این رستوران، ام علی و کرم کارامل آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

پنجره‌ای رو به جهان (Windows on the World)

این رستوران در طبقه‌ی سی و ششم هتل Ramses Hilton Hotel قرار دارد و همان طور که از ارتفاع و اسم این رستوران برمی‌آید، چشم‌اندازهای زیبایی از شهر قاهره را به نمایش می‌گذارد. در این رستوران، غذاهای بین‌المللی سرو می‌شود. سالاد پنیر بز را به عنوان استارتر امتحان کنید. انواع دسرها و شیرینی‌های فرانسوی، بخشی از منوی این رستوران را تشکیل می‌دهند. این رستوران فضایی آرام بخش و رمانتیک دارد و مناسب شام‌های عاشقانه‌ی دو نفره است.

 

رستوران سابایا (Sabaya)

رستورانی عالی به همراه پیش‌غذاها، غذاها و دسرهای بسیار خوشمزه که شبی رویایی را برای شما رقم خواهد زد. گرچه قیمت های این رستوران کمی گران است، اما طعم لذیذ غذاهای لبنانی، مدیترانه‌‌ای و مصری در محیطی آرام با خدمه‌ای خوب ارزش چنین هزینه‌ای را خواهد داشت. به گفته‌ی بسیاری از گردشگرانی که به مصر سفر کرده‌اند این رستوران بهترین غذاهای لبنانی را در تمام این کشور پخت می کند. همین خود به تنهایی دلیلی کافی برای تجربه‌ی حداقل یک باره‌ی این مکان است.

 

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است