غذا در گرجستان

غذا در گرجستان
گرجستان کشور کوچکی است اما دارای منابع گیاهی مفید و غنی است، که باعث شده مردم این کشور رژیم غذایی خاصی را پیروی کنند. غذاهای مورد مصرف گرجی‌ها از هر نظر عالی هست و بسیاری از این غذاها با طبع ایرانیها مطابقت دارد بسیاری از رستورانها در شهرهای تفلیس و باتومی بدلیل تعداد زیاد توریست از کشورهای خاورمیانه نشان غذا حلال را بر روی درب ورودی خود دارند . در این مقاله به معرفی بهترین این غذاها می‌پردازیم.

شاید بهتر باشه فیلم یک دقیقه ای زیر با عنوان 20 غذایی که باید در گرجستان بخورید را ببینید تا آماده خواندن ادامه متن شوید :

 

سوپ
سوپ ها در این کشور طبقه بندی جالبی دارند، که به سوپ‌های گوشتی، سوپ‌های مختص گیاه‌خواران و سوپ‌های تهیه‌ شده از لبنیات (ماست، شیر، کره و …) شناخته می‌شوند. یکی از نکاتی که می‌توان در مورد اکثر سو‌پ‌های طبخ شده در رژیم غذایی مردم این کشور بیان کرد، استفاده و مصرف بسیار کم سبزیجات است.آن‌ها به‌جای سبزیجات، ادویه‌های ناب بومی، چاشنی‌های منحصر به‌ فرد، انواع آرد، سس و تخم‌مرغ‌های خام را برای طبخ سوپ‌های موردعلاقه‌ی خود، جایگزین می کنند. همچنین از عادات غذایی مردم کشور گرجستان می‌توان به مصرف زیاد matsoni (نوعی فرآورده‌ی لبنی که شباهت بسیاری به ماست دارد) برای بخشیدن طعمی‌ ترش به سوپ‌های موجود در رژیم غذایی اشاره کرد. البته عصاره‌ی زنجبیل و آب‌ میوه‌های تازه، از دیگر موادی است که در تهیه‌ی این خوراکی‌های دوست‌داشتنی کاربرد بسیار خواهد داشت.

سوپ گرجستان

چیخیرتما (Chikhirtma)
Chikhirtma سوپی غلیظ و تهیه‌ شده با گوشت گوسفند (ترجیحاً گوسفند یک‌ ساله ) است. البته اکثر مردم کشور گرجستان تمایل بسیاری به استفاده از گوشت ماکیان (مرغ یا بوقلمون) به‌جای گوشت گوسفند در تهیه‌ی این غذای پرطرفدار و پرمصرف دارند.آن‌ها با اضافه کردن آرد و تخم‌مرغ به غلظت بیشتر Chikhirtma کمک شایانی خواهند کرد. ادویه‌های مصرفی در طبخ این غذا را نعناع، زعفران، گشنیز، جعفری و ریحان تشکیل می‌دهند.
چیخیرتما در گرجستان

خارچو (Kharcho)
خارچو نیز از دیگر سوپ‌های پرطرفدار در رژیم غذایی مردم کشور گرجستان به شمار می‌آید. غذایی که با استفاده از گوشت گاو، برنج، گردو و tklapi (نوعی پوره‌ی تهیه‌شده از گیلاس یا آلوچه‌های ارغوانی) تهیه می‌شود. استفاده از tklapi پیشنهادی است کاملاً مناسب برای انقباض نسوج و می‌توان از آن به‌عنوان خوراکی با خواص دارویی یاد کرد. همچنین استفاده از میوه‌های تازه، طعم و عطری بسیار دوست‌داشتنی و لذیذ را به سوپ kharcho خواهد بخشید.
سوپی که می‌توان عطر فوق‌ العاده‌اش را از خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به‌ فرد آن دانست. آشپزهای کشور گرجستان پس از آماده کردن kharcho، با ریختن مقداری سیر، گشنیز و ریحان طعمی دوچندان را برای این غذای لذیذ به ارمغان خواهند آورد.

خارچو در گرجستان

 خاشی (khashi)

خاشی یا همان کله‌ پاچه‌ی معروف، یکی از غذاهای آبکی کشور گرجستان است که همانند کشور ایران، از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است. آشپزهای این کشور با استفاده از سیر فراوان سعی در بهتر شدن طعم و عطر خاشی دارند.این خوراکی‌ دوست‌داشتنی به‌عنوان غذایی بسیار مقوی، سالم و بهترین گزینه برای تقویت معده بوده و هنگام صبحانه سرو می‌شود.

 

خاشی در گرجستان

خاش لاما (Khashlama)
یکی دیگر از سوپ‌های پرطرفدار و رایج در رژیم غذایی مردم کشور گرجستان Khashlama نام دارد. بهترین گوشت مصرفی برای تهیه‌ی این غذای لذیذ و دوست‌داشتنی، گوشت گوساله خواهد بود که در ظرفی با ترکیب ریشه‌های کرفس و جعفری طبخ می‌شود.پس از تهیه شدن سوپ Khashlama می‌توان از سیر و جعفری به‌عنوان چاشنی بهره برد.

چاناخی در گرجستان

 

 

Shetchmandy
سوپی است تهیه‌شده از آرد، matsoni، انواع میوه، آجیل و گیاهان سبز که به سوپ مخصوص گیاه‌ خواران مشهور است. آشپزهای کشور گرجستان برای بخشیدن طعمی‌ترش و دلپسند به این سوپ، از میوه‌هایی مثل زردآلو، آلوچه و خانواده‌های آن‌ها استفاده می‌کنند.غذایی مقوی و کاملاً سالم که بهترین گزینه‌ برای افرادی با پرهیز غذایی گوشت، محسوب می‌شود.
Shetchmandy در گرجستان

لوبیو (lobio)
لوبیو نقش مهمی در غذاهای گرجستان ایفا میکنه.این غذا تنوع زیادی داره و یکی از معروف ترینش، غذای سرد لوبیا نوگیزت، که در اون لوبیا له شده و با سیر، گردو، پیاز، و گشنیز مخلوط میشه که البته داغ هم سرو میشه و پر از ادویه هستش.
لوبیو در گرجستان
آجارولی ( adjaruli )
آجارولی از دسته خاچاپوری است و از انواع خاچاپوری می باشد. آجارولی از غذاهای لذیذ و پرطرفدار در گرجستان است که بیشتر طرفداران آن در استان آجاریا در منطقه باتومی است. آجارولی در اصل خمیری به شکل قایق است که در وسط قایق یک تخم مرغ قرار می گیرد و معمولا تخم مرغ وسط آن را با خمیرهای نان , پنیر محلی زیر آن مخلوط کرده و میل می کنند. این غذا را در تمام وعده ها سرو می کنند حتی رستورانهایی مخصوص پخت اجارولی هست . خوردن این غذا لذیذ را حتما به شما توصیه می کنیم .(01iran) .لبته سایز بزرگش برای دو نفر حتی سه نفر هم شاید کافی باشد . اگر غذا اضافه آمد .با ظرف به هتل یا محل اقامتتان ببرید . مجدد گرم و میل نمائید .

لاگونا در گرجستان

 

چورچخلا (churchkhela)
یکی از محبوب ترین دسرهای گرجی، این آبنبات های سوسیس شکل هستن که از گردو (گاهی بادام و یا آجیل) درست میشه و در آخر داخل آب انگور فرو برده میشه.و بهترین سوغاتی گرجستان هست .

چورچوخلا در گرجستان
خاچاپوری ( khachapuri )
پرطرفدارترین غذا و میان وعده معروف گرجی خاچاپوری است. خاچاپوری بعنوان نماد فرهنگی گرجستان و از محبوب ترین غذاهای گرجی بشمار می رود که پنیر محلی را در وسط خمیر گذاشته و می پزند. موادی که برای درست کردن خاچاپوری نیاز است : آرد – تخم مرغ – پنیر محلی و روغن. در سطح شهر تفلیس و اغلب شهرهای گرجستان مغازه های کوچک و بزرگ انواع خاچاپوری را عرضه می کنند و قیمت کمی دارد و یکی از محبوب ترین غذاهای بهاره در گرجستان است. برای یک میان وعده بسیار عالی می باشد .

 

خاچاپوری در گرجستان

خینکالی ( khinkali )

پس از خاچاپوری ، معروفترین غذای گرجی خینکالی نام دارد. خینکالی در اصل خمیرهای بقچه ای مانندی است که در وسط آن گوشت وجود دارد و بسیار لذیذ و خوشمزه است ولی خوردن آن کمی مشکل است و بدین صورت خورده می شود که ابتدا باید بوسیله دندان سوراخی در خمیر بقچه ای ایجاد کنید و کل آب موجود در آن را میل کنید سپس بقیه بقچه را نوش جان کنید و معمولا با دست و بدون قاشق یا چنگال خورده می شود. این غذا شاید کمی با ذائقه ایرانیها مطابقت نداشته باشد . اگر علاقه به امتحان این غذا داشتین .یک پرس بیشتر سفارش ندهید . بسیاری مواقع دیده شده چندین نفر از مسافرین این غذا را سفارش می دهند .اما بیشتر انها غذا را نمی خورند. البته در سفر تجربه غذاهای سالم و عجیب سایر کشورها جزئی از دنیای زیبای گردشگری می باشد .توصیه مدیریت سایت این غذا را زیاد سفارش ندهید . شاید با ذائقه ما ایرانیها خیلی جور نباشد .

خینکالی در گرجستان

شکمرولی (shkmeruli)
یه جور خوراک مرغ که در منطقه راچا پخته میشه اول مرغ سرخ میشه بعد برش داده میشه و سپس با سس سیر و شیر آغشته میشه. این غذا طعم عالی داره .

 

شکمرولی در گرجستان

چاناخی (chanakhi)
این غذا که کمی شبیه چاکاپولی هست با گوشت گوسفند پخته میشه یه جور خوراک بره که در قابلمه مسی طبخ میشه.یه لایه بادمجان و بعد تکه های گوشت گوسفند، با سیر و گوجه و پیاز.

 

چاناخی در گرجستان 1
متسوادی ( mtsvadi )
متسوادی یا همان ششلیک از غذاهای پرمصرف و محبوب گرجی هاست و این را بدانید که گرجی ها در درست کردن ششلیک در دنیا حرف اول را می زنند بنابراین در صورت سفر به گرجستان خورده اند غذاهای گرجی از جمله : متسوادی را فراموش نکنید. متسوادی در گرجی اینجوری تلفظ میشه که سه حرف اول ساکن است.
“راهنمای اقامت ،تحصیل ،سفر وزندگی در دیگر کشورها”
متسوادی در گرجستان

 

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است