قبرستان وادی السلام نجف عراق

یکی از مکان‌های مقدس نجف اشرف قبرستان وادی‌ السلام از مکان های مقدس نجف است که در آن هزاران نفر از پیامبران و صالحان و بزرگان دین به خاک سپرده شده‌ اند.

قبرستان وادی السلام 7

به دلیل وجود احادیثی درباره فضیلت این قبرستان، این نقطه از نجف در بین شیعیان از اهمیت مذهبی بسیار بالایی برخوردار است، به همین جهت گردشگران و زائران عتبات و عالیات به هنگام سفر به عراق در حین بازدید از دیدنی های نجف به قبرستان وادی السلام رفته و در کنار مزار انبیا و علمای پیشین شیعه همچون هود و صالح ساعاتی را نشسته و دل و جان را با معنویات آنجا صفا می‌دهند.

قبرستان وادی السلام 9

این قبرستان قدیمی 1486 هکتار مساحت دارد و قدمت آن به 1400 سال پیش بر می‌گردد به طوری که در حال حاضر قبر بیش از 5 میلیون نفر از ساکنان نجف و عراق در آنجا واقع شده که بر روی تعدادی از قبور بقعه و گنبدی ساخته شده است

قبرستان وادی السلام 10

قرارگیری وادی السلام در شمال شهر نجف و در کنار بارگاه امام اول شیعیان، حضرت امیرالمومنین (ع) اهمیت این مجموعه را در بین اهالی شیعه چندین برابر می‌کند، چرا که بسیاری از زائران حرم امام علی (ع) به دیدن این قبرستان رفته و در آن زیارت می‌کنند. بنا به فرمایشات حضرت امیرالمومنین (ع) و امام صادق (ع) هر مومنی در هر کجای زمین بمیرد خداوند روحش را به وادی السلام برده و در آنجا ارواح با یکدیگر صحبت می‌کنند.

قبرستان وادی السلام 11

مقبره هود و صالح

بنابر برخی روایات مرقد دو پیامبر آسمانی، هود و صالح نیز در این قبرستان واقع است. در وادی السلام دو مقبره منسوب به این دو پیامبر وجود دارد. بر این دو مقبره ابتدا به کوشش علامه بحرالعلوم، گنبد و بنایی از گچ و سنگ ساخته شد و در  ۱۳۳۷  قمری بنای آن به همت یکی از نیکوکاران ایرانی تجدید و گنبد آن نیز کاشی کاری شد.

مقام‌های امام مهدی (ع)، امام صادق (ع)

در بخش شمالی وادی السلام جایی موسوم به مقام امام مهدی (ع) و امام صادق (ع) وجود دارد. در آنجا ساختمانی نسبتا کهن، با دو تابلو و گنبدی به رنگ آبی قرار دارد که مکان نماز آن دو امام را مشخص می‌کند. در داخل ساختمان چاهی است معروف به «بئر امام مهدی (ع)‌» و اطراف آن را چند قبر فرا گرفته است. بنای این ساختمان به کوشش علامه بحرالعلوم برپا شده است.

قبرستان وادی السلام 6

این بنا تا  ۱۳۱۰  قمری باقی بود که در آن سال فردی نام سیدمحمد خان آن را تجدید بنا کرد و اکنون به همان صورت باقی است. او هم چنین گنبدی با کاشی‌های آبی رنگ بر این مقام احداث کرد. در داخل بنا، سنگی وجود دارد که زیارت حضرت حجت بر آن حک شده است. تاریخ کتابت این سنگ  ۱۲۰۰ ق است.

n82720423 71972131

مقام امام سجاد (ع)

حدود یک کیلومتری غرب حرم، کنار دریاچه «بحر النجف» به فاصله حدود  ۲۵۰  متر و کنار بقعه صافی صفا مسجد و مقامی به یاد بیتوته و نماز امام سجاد (ع)، احداث شده است. این مسجد گنبد و دیوارهای کاشی کاری دارد و داخل آن محرابی به عنوان محل نماز امام سجاد تعبیه شده است. در دوران صفویه، بنایی در این مکان ساختند که تاکنون پابرجاست. در پایان حکومت عثمانی‌ها، این بنا تعمیر شد و در محراب آن سنگ زیبایی قرار گرفت که حروف مقطعه روی آن نقش بسته است. البته معنای آن برای کسی روشن نیست

قبرستان وادی السلام 8

همچنین در این قبرستان که به عنوان بزرگ‌ترین قبرستان جهان نیز شناخته می‌شود، بسیاری از پادشاهان و و رئیسان و وزیران و فقیران و قربانیان حوادث طبیعی و جنگ‌ها و کشته‌شدگان در کنار یکدیگر دفن شده‌اند.

dbb84b41 28b9 4a72 8ec9 2dac5dbd4022

قبرستان وادی السلام شاید تنها قبرستان جهان است که از قبل از اسلام تا کنون مرده‌ها در آن دفن می‌گردند و در سال های اخیر به ویژه در سال 2003 در جنگ عراق و آمریکاه به پناهگاه بسیاری از سربازان تبدیل شده بود.

در سفر به عراق بازدید از زیگورات اور، مسجد ام القرا، مسجد جامع سامرا و قصر عباسی بغداد را در برنامه خود قرار دهید تا با تاریخ و فرهنگ کشور عراق بیشتر آشنا شوید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است