قطب منار دهلی هند

بسیاری از کسانی که به هند سفر می کنند به دنبال گشت و گذار در شهرهای مهم آن به خصوص دهلی هستند. دهلی از آن شهرهاست که در جای جای خود جاذبه های متنوع تاریخی و فرهنگی جای داده است. شهری مملو از بناهای زیبا که هر کدام شاهد داستان های تاریخی بسیاری بودند. قطب منار یکی از شاهکارهای معماری هندی – اسلامی در این شهر است. جاذبه ای که همواره برای بسیاری از گردشگران جذاب و تماشایی است. ارزش این منار آن را در میراث جهانی یونسکو جا داده است.

 

 

قطب منار 3

 

 

قطب منار نام مناره ای بسیار بلند در دهلی است که به تقلید از منار جام در افغانستان ساخته شده است. بنایی پنج طبقه که با هنرمندی بسیار روبروی چشمان تماشاگران خود قد به آسمان کشیده شد تا عنوان یکی از اولین بناهای بزرگ هندوستان را از آن کند. این بنا به همراه چند سازه و خرابه ی قدیمی که مربوط به قرون وسطا هستند، مجموعه ی قطب را تشکیل می دهند. به گفته ی برخی این بنا بلندترین برج آجری در جهان است.

تاریخ ساخت قطب منار به زمان پادشاهی سلطان معزالدین غوری از سلسله غوریان می رسد. ساخت آن در سال ۱۱۹۹ میلادی آغاز شد، در سال ۱۲۳۰ تکمیل و در نهایت سال ها بعد توسط فیروزشاه به مرحله نهایی رسید. ناگفته نماند در قرن ۱۳ میلادی رعد و برق شدیدی باعث آسیب منار شد که دوباره با مرمت بازسازی شد.

 

 

قطب منار 4

 

 

 

چرا بازدید از قطب منار هند؟

  • بلندترین منار آجری در سراسر دنیاست.
  • یکی از منحصر به فردترین و دیدنی ترین بناهای اسلامی است.
  • نام قطب منار و مجموعه های تاریخی اطرافش در فهرست جهانی یونسکو می درخشد.
  • این منار آن قدر با ریزه کاری و دقت نظر ساخته شده که ساعت ها بازدیدکننده ها را مجذوب خود می کند.
  • از پربازدیدترین جاذبه های هند است و سالانه قریب به 3.9 میلیون بازدیدکننده به دیدار آن می روند.
  • قدمت این منار به حدود 800 سال پیش می رسد.

 

 

قطب منار 2

 

 

 

معماری قطب منار دهلی

در تعداد طبقه های قطب منار هم اختلاف عقیده وجود دارد؛ بعضی ها این بنا را از سطح زمین می شمارند و آن را 6 طبقه می دانند و برخی از سطح اول شمارش کرده و منار را 5 طبقه به حساب می آورند؛ با همه این تفاسیر اگر از این طبقه ها بالا بروید تصویری پانوراما از اطراف و محله تاریخی مهراولی (Mehrauli) را خواهید دید.

در سه طبقه پایینی قطب منار می توان جلوه هایی از ماسه سنگ قرمز را دید. همچنین مقرنس کاری که یکی از عناصر معماری ایرانی است هم در این بخش دیده می شود. طبقه چهارم منار از سنگ مرمر ساخته شده و به نسبت ساده است. طبقه پنجم هم از ماسه سنگ و سنگ مرمر در ساختش استفاده کرده اند. در بدنه قطب منار لبه های برآمده ای را می بینید که کمی تیره رنگ هستند و بر روی آن ها متون قرآن و تزیینات زیبا به چشم می خورد.

 

 

قطب منار 1

 

 

گذشته از نمای دلفریب منار و ریزه کاری هایی که برای زیباسازیش به کار برده اند، نکته جالب دیگر، فلزهاییست که در ساختش استفاده کرده اند؛ آهن هایی در این بنا به کار رفته اند که در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم هستند و همین موضوع توجه باستان شناسان و دانشمندان را به سوی خود جلب کرده است زیرا همه این آهن ها با دست برش داده شده اند؛ اما هنوز هم از مقاومت بالایی برخوردارند.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است