قلعه آگرا هند

با وجود تاج محل در شهر آگرا،شاید قلعه ی آگرا ، که یکی از بهترین قلعه‌های مغولی در هند است ، آن چنان که باید خودنمایی نکند .آگرا قلعه‌ای است ساخته شده از ماسه سنگ قرمز که رنگ سرخش نیز به همین سبب است. این دژ سرخ در ۲٫۵ کیلومتری از بنای خواهری خود یعنی تاج محل قرار گرفته است و به دلیل فضای مسطح بین این دو بنا، به راحتی از قلعه‌ی آگرا می‌توان تاج محل باشکوه را مشاهده کرد. در واقع اگر بخواهیم دقیق‌تر قلعه‌ی آگرا را توصیف کنیم، می‌توانیم به آن لقب شهر محصور را اختصاص دهیم.

 

 

قلعه آگرا 2

 

 

آشنایی با قلعه آگرا

قلعه آگرا یک سازه دفاعی گسترده و دیدنی ساخته شده در دوره گورکانیان است که دیوارها و برج های مرمری، کاخ ها، مساجد و باغ ها را شامل می شود. در واقع این قلعه گیرا و با ابهت که متعلق به قرن شانزدهم میلادی بوده، در ۲٫۵ کیلومتری شمال غرب تاج محل هند واقع شده است. این مجموعه مستحکم و وسیع با نام قلعه سرخ آگرا نیز شناخته می شود (دهلی نیز قلعه ای دارد مشابه این قلعه با نام قلعه سرخ ) این قلعه توسط پادشاهان مغول زمانی که آگرا پایتخت سلسله اشان بوده، ساخته شده است. دیوارهای داخلی کاخ ها، سالن ها و مساجد از سنگ مرمر ساخته شده اند.

 

 

قلعه آگرا 1

 

 

 

قلعه آگرا دارای دیوارهایی بلند با ارتفاع ۲۰ متر بوده که گرداگرد ارگ را با ۲٫۵ کیلومتر فراگرفته است. دروازه اصلی این قلعه در بخش جنوبی واقع شده و گردشگران از آن سمت وارد این قلعه تماشایی می شوند. دسترسی به برخی از بخش های این قلعه غیر ممکن و ممنوع است چراکه در حال حاضر این قلعه توسط ارتش هند مورد استفاده قرار می گیرد.پیشنهاد می شود تا سالن ملاقات عمومی که شامل یک تخت پادشاهی است و در دوره مغول برای کارهای دولتی مورد استفاده قرار می گرفته، را بازدید کنید. بازدید از مسجد پریل یا مسجد مرواید (Pearl Mosque) که به طور کامل از سنگ مرمر ساخته شده را فراموش نکنید. تالار بزرگ ملاقات خصوصی و کاخ آئینه نزدیک بوده و برای تماشای آن برنامه ریزی کنید. کاخ آئینه توسط هزاران آئینه بسیار کوچک منبت کاری شده است.

 

 

قلعه آگرا 3

 

 

وقایع مهمی که در قلعه آگرا اتفاق افتاد

فقط یک قرن از ساخت این قلعه گذشته بود که یکی از مهم ‌ترین اتفاق های تاریخی (قیام هندی ‌ها در برابر کارخانه بریتیش ایست ایندیا در سال ۱۸۵۷) در آن اتفاق افتاد. امروزه این بنا یکی از مهم ‌ترین آثار تاریخی و معماری کشور زیبای هند است. اما متاسفانه، این قلعه خیلی مورد دسترس گردشگران و کسانی که دوست داشته باشند آن راببینند نیست و فقط بخش هایی از آن را می توان دید. اما همان بخش ‌هایی از قلعه سرخ که در دسترس گردشگران قرار دارد هم آنقدر چشم نواز است که هر کسی را مسحور زیبایی اش می کند.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است