قلعه سرخ دهلی هند

هند کشوری سرشار از رنگ‌ها و جاذبه‌های منحصر به فردی است که گردشگران بسیاری آن را به عنوان مقصدی برای سفرهای خود انتخاب می‌کنند. با علاءالدین تراول همراه شوید تا شما را با زیبایی های هند بیشتر آشنا کنیم. قلعه سرخ (Red Fort) که با نام لال قلعه نیز شناخته می‌شود اثر مشترکی از تمدن‌های ایران، هند و هنر دوره‌های تیموری و اسلامی است که به صورت هشت ضلعی نامنظمی در خیابان نتاجی ساپهش مارگ و در محله لال کیلا در دهلی نو قرار دارد.

 

 

قلعه سرخ 1

 

 

 

تاریخچه قلعه سرخ دهلی

نام قلعه را به سبب استفاده از سنگ‌های سرخ در بنا لال قلعه نامیدند که لال در زبان هندی به معنای سرخ است. این قلعه پس از انتقال پایتخت از آگرا به شهر شاه جهان آباد به دستور شاه جهان پنجمین پادشاه سلسله گورکانی، در کنار رود یامونا ساخته می‌شود. ساخت این قلعه با شکوه و زیبا 9 سال به طول انجامید تا اینکه در نهایت در سال 1648 میلادی تکمیل شد و به مدت 200 سال محل حکمرانی مغول‌ها در هند بوده است.

 

 

قلعه سرخ 4

 

 

 

معماری قلعه سرخ دهلی

معماری قلعه سرخ سبکی مغولی دارد ، مغول ها با ورود به هند بخش عظیمی از فرهنگ و هنر خود را نیز با سبک های هندی ‏ترکیب کردند ، بسیاری از قلعه های ساخته شده در آن دوره ترکیبی از معماری هندی و بیشتر مغولی دارند.همانند بسیاری از قلعه ‏های دیگر مغول ها ، قلعه سرخ دهلی نیز دارای چند اتاق اصلی است که با نام های دیوان عام ( سالنی برای عموم مردم ) و ‏دیوان خاص ( سالن میهمانان و ملاقات های خصوصی شاه ) شناخته شده هستند دیوان خاص جایی بوده که تخت مشهوری که ‏شاه جهان به روی آن مینشسته که با نام تخت طاووس شناخته شده است – پیش از آنکه توسط نادرشاه به ایران آورده شود – در ‏آنجا قرار داشته است. در دیوان عام فضایی وجود دارد که در مراسم خاص در آنجا موسیقی نواخته می شد. ‏

 

 

قلعه سرخ 2

 

 

 

هر سال در ۱۵ آگوست که روز استقلال هند از انگلستان است، نخست وزیر هند پرچم ملی کشور را بر فراز این قلعه بالا برده و سخنرانی می‌کند.
این بنا بطور کلی دارای ۲۵۴ هکتار مساحت بوده و دیوارهای دفاعی آن حدود ۲.۴ کیلومتر طول دارند. این دیوارها در بخش منتهی به رودخانه ۱۸ متر و در بخشی که به سمت شهر است، ۳۳ متر ارتفاع داشته و نقش مهمی در دفاع از مجموعه داشته‌اند.قلعه سرخ در سال ۲۰۰۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان اثر معماری مشترک تمدن‌های هندو، ایرانی، اسلامی و تیموریان ثبت شده و نقش مهمی را در فضای سیاسی اجتماعی و تاریخی شهر دهلی داراست. دیدار از این بنای باشکوه در برنامه اصلی اغلب گردشگران خارجی وارد شده به هند است.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است