مجسمه مام ارمنستان ایروان

مجسمه‌ها در بعضی از کشورها جزئی از تاریخ آن کشور محسوب می‌شوند و از نظر فرهنگی اهمیت بسیاری دارند. مجسمه مام ارمنستان یا همان هاختاناکی ایگی، مجسمه‌ای است که به قرن بیستم میلادی تعلق دارد. مردم ارمنستان مجسمه مام را به عنوان نماد شادی و پیروزی این کشور می‌شناسند. این مجسمه در پارک پیروزی شهر ایروان ارمنستان قرار دارد به طوری که شما از تمامی قسمت شهر ایروان این مجسمه را مشاهده می‌کنید.

مجسمه مام 1 1

زمانی که ارمنستان به مدت 70 سال مستعمره‌ی شوروی بود، عشق و احترام با توجه به قوانین آن زمان معنایی دیگر داشتند و به جای مجسمه مام ارمنستان، مجسمه یادبودی از ژوزف استالین قرار داده بودند که بعد از مرگ او حکومت و قوانین دیکتاتوری او محکوم شد و تمام مجسمه‌های او از همه‌ی نقاط کشور جمع شد.

تاریخچه‌ی مجسمه مادر ارمنستان

ارمنستان در حدود ۷۰ سال مستعمره‌ی شوروری سابق بود و با توجه به قوانین آن زمان، عشق و احترام مفاهیم دیگری داشتند. در همین راستا در همین محلی که اکنون مجسمه مادر ارمنستان نصب شده است، یادبودی از ژوزف استالین (Joseph Stalin) را قرار داده بودند، شخصی که ۶ می ۱۹۴۱ تا ۵ مارس ۱۹۵۳رهبر اتحاد جماهیر شوروری بود. مجسمه‌ی استالین (stalin) یک یادبود از پیروزی در جنگ جهانی دوم بود که در سال ۱۹۴۵ پایان یافت.

مجسمه مادر ارمنستان

مجسمه در ۲۹ نوامبر ۱۹۵۰، سی‌امین سالگرد جمهوری ارمنستان شوروی رونمایی شد. خالق این اثر sergey Dmitrievich Merkurov یک مجسمه ساز ارمنی – یونانی بود.

مجسمه مام ارمنستان 22 متر ارتفاع دارد و از بزرگترین مجسمه‌های ایروان به شمار می‌آید. این مجسمه همراه با ستونی که در زیر آن قرار دارد در مجموع ارتفاعی برابر 51 متر را به خود اختصاص داده است. مجسمه مام ارمنستان از مس چکش‌خورده ساخته شده و ستون آن را از سنگ بازالتی که یک سنگ سخت آتشفشانی است ساخته‌اند. مجسمه مام ارمنستان که خود ارتفاع زیادی دارد و از نظر جغرافیا بر روی یک تپه قرار گرفته است مانند محافظی برای ارمنستان به نظر می‌آید.

مجسمه مام ایروان

وقتی این مجسمه را می‌بینید یک شمشیر در دست آن و یک محافظ در مقابل پای مجسمه قرار دارد که نمادی از صلح را نشان می‌دهد. شاید مجسمه مام ارمنستان مردم را به یاد زن شجاع تاریخ ارمنستان یعنی سوسه مایریک می‌اندازد که حسی مادرانه به جوانان ارمنی داشت و نگران آن‌ها بود. مایریک در کنار شوهرش در جنگ‌ها اسلحه به دست می‌گرفت و مبارزه می‌کرد.

مجسمه مام 2 1

روز 9 مِی روز پیروزی در ارمنستان شناخته می‌شود که مردم در کنار مجسمه مام ارمنستان جمع می‌شوند و نماینده‌های ارمنستان به پارک پیروزی می‌آیند و به یاد قربانیان یک دقیقه سکوت می‌کنند. البته در این روز مردم بابت سه اتفاق جشن می‌گیرند که هم روز آزادسازی شهر شوشی و هم سالگرد ارتش دفاعی قره باغ و هم پیروزی شامل آن می‌شود.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است