مسجد جامع سامرا عراق

عراق کشور که گردشگری مذهبی آن رونق زیادی دارد و بیشتر به واسطه ی آن شناخته می شود و در واقع دیدنی های زیادی دارد. عراق کشوری مملو از زیبایی های طبیعی و جاذبه های تاریخی و مذهبی است، کشوری که باستان شناسان از آن به عنوان مهد تمدن هم یاد می کنند و اشاره به تاریخ و علمی دارد که در دوران باستانی مردم در این کشور داشته اند. اگر قصد سفر به عراق را دارید، پیشنهاد می کنیم حتما از مسجد سامرا هم دیدن کنید، جایی که در کنار اهمیت مذهبی ای که دارد معماری بسیار زیبا و متفاوتی هم برای آن در نظر گرفته شده است.

مسجد جامع سامرا 5

درباره مسجد جامع سامرا

مسجد جامع سامرا که به “جامع المتوکل” معروف است، یکی از معروف‌ترین جاذبه های عراق محسوب می‌شود. این مسجد به دست متوکل عباسی در زمان خلافت عباسیان در سال 845 میلادی احداث گردید و عملیات ساخت آن در سال 852 میلادی به پایان رسید.

مسجد جامع سامرا 4

مسجد سامرا در مساحتی به وسعت ۱۷ هکتار گسترده شده است و ساختمان خود مسجد ۳۸۰۰۰ متر مربع است، حتی تا ۴۰۰ سال بعد از ساخته شدنش هم هنوز بزرگ ترین مسجد محسوب می شد تا این که در سال ۱۲۷۸ به دست نیروهای مغول و فرمانروایشان هولاگو خان تخریب شد. شدت این تخریب به اندازه ای بود که تقریبا تمام قسمت های آن را تحت تاثیر قرار دارد و فقط دیوارهای بیرونی و مناره ی بلند آن که ۵۲ متر طول داشت، از این مسجد باشکوه بر جا ماند.

مسجد جامع سامرا 1

یکی از اعجاب‌انگیزترین بخش‌های این مسجد، مناره ملویه (Malwiya) است که به وسیله یک پل به بنای اصلی مسجد متصل شده است. این مناره فرم حلزونی شکل دارد و با ارتفاع 53 متر جزء بلندترین مناره‌های دنیا به شمار می‌رود.

مسجد جامع سامرا 6

طراحی منحصر به فرد این مناره بیش از پیش بر اهمیت و جذابیت آن افزوده است چرا که برخلاف اکثر مناره‌ها که راه رسیدن به بالای آن از درون ساخته شده است، در مناره ملویه این راه‌پله‌ها به صورت مارپیچ در قسمت بیرونی آن تعبیه شده‌اند. این مناره پیچ در پیچ بر روی سطحی مربع شکل سوار شده است و در بالای راه‌پله‌ها به اتاقکی کوچک می‌رسد.

مسجد جامع سامرا 3

شما می‌توانید با بالا رفتن از مناره و رسیدن به بالای آن، چشم‌اندازی زیبا از شهر سامرا و دوردست‌ها را مقابل خود مشاهده کنید. برخی پژوهشگران معتقدند که سازندگان این مناره زیبا از زیگورات‌های بین‌النهرین الگوبرداری کرده‌اند. امروزه از مسجد جامع سامرا تنها مناره و دیوارهایش بر جای مانده است که به خوبی عظمت و شکوه آن را در گذشته نشان می‌دهد.

مسجد جامع سامرا 2

یکی از وبسایت هایی که در مورد این مسجد و روش های محافظت از آن نوشته است می گوید: مسجد سامرا در طول سال ها از آسیب های زیادی رنج برده است. در سال ۲۰۰۳ که آمریکا به عراق حمله کرد، منطقه ای که این مسجد در آن قرار دارد یکی از منطقه های نظامی بوده است، در سال ۲۰۰۵ در حمله ای که به عراق شد بخشی از مناره آسیب دید و بسیاری از المان های معماری و تاریخی آن که متعلق به ۱۲۰۰ سال قبل بودند از بین رفتند.

در سفر به عراق بازدید از زیگورات اور، ایوان مدائن، موزه ملی عراق و قصر عباسی بغداد را در برنامه خود قرار دهید تا با تاریخ و فرهنگ کشور عراق بیشتر آشنا شوید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است