مسجد حاج علی بمبئی هند

یکی از مراکز جذاب برای گردشگران در شهر بمبئی، مسجد حاج علی بمبئی در نقطه ای واقعا تماشایی از این شهر بزرگ می باشد.این مسجد توسط شخصی صوفی به نام پیرحاج علی شاه بخاری که از تجار و ثروتمندان این شهر نیز بوده است ساخته گردیده است. با صفر یک ایران همراه باشید.

 

 

مسجد حاج علی بمبئی 1

 

 

درباره مسجد حاج علی بمبئی

مسجد حاج علی ، مسجد و درگاهی (مقبره) در جزیره‌ای دور‌افتاده در اطراف ساحل وورلی در جنوب بمبئی است. درگاه در نزدیکی قلب شهر، یکی از شناخته‌شده‌ترین نقاط بمبئی است. بنای درگاه نمونه‌ای عالی از معماری هندی-اسلامی است که افسانه‌ای درباره عشقی نافرجام دارد. این بنای زیبا، آرامگاه سید پیر حاجی علی شاه بوخاری است که در جزیره‌ای کوچک در دل خلیج وُرلی و در 500 متری ساحل واقع شده است. جزیره با یک جاده باریک به مسافت یک کیلومتر به شهر ماهالاکِشمی وصل می‌شود. دسترسی به درگاه وابستگی زیادی به جزر و مد دارد. با توجه به اینکه جاده نرده محافظ ندارد، با بالا آمدن آب، غیر قابل استفاده می‌شود. بنابراین، درگاه تنها در طول زمان جزر قابل دسترسی است. قدم زدن روی این جاده از میان دریا، یکی از برجسته‌ترین لحظات سفر به این آرامگاه است.

 

مسجد حاج علی بمبئی 4

 

 

آرامگاه حاج علی

آرامگاه در ساختمانی با دیوارهای سفیدکاری شده در حیاط مرمری مرکزی قرار دارد. درگاه، درون مسجد با یک پارچه قرمز زربفت و یک چادر سبز (پوشش روی قبر) پوشانده شده که در میان چهارچوبی نفیس از نقره قرار دارد که با ستون‌های مرمری محکم می‌شود. سالن اصلی دارای ستون‌های سنگ مرمر مزین به آینه‌کاری‌های زیباست: شیشه‌های آبی، سبز، زرد و شیشه‌ای که در قالب الگوهای رنگ روشن قرار دارند و با الگوهای خوشنویسی نود و نه نام خداوند از هم تفکیک می‌شوند. بنا بر سنت اسلامی نمازخانه به دو بخش مردانه و زنانه تقسیم شده است. در طول جریان مد که دسترسی به درگاه غیرممکن می‌شود، همانند جزیره‌ای کوچک در دل دریا به نظر می‎آید.

 

 

مسجد حاج علی بمبئی 2

 

 

به غیر از زیارت درگاه و دعا، جاذبه‌های مختلف دیگری در داخل و اطراف درگاه وجود دارد. دکه‌های محلی اطراف مسجد، به شما فرصت می‎دهند تا از غذاهای خوشمزه محلی مانند کباب، چات، بستنی، موگهالای بریانی و حتی فست فودهای آمریکایی لذت ببرید. اگر اهل خرید هستید، چند مرکز خرید در اطراف جزیره مانند کراوفورد مارکت و خیابان مد وجود دارند. اگر از آرامش لذت می‌برید و  عاشق طبیعت هستید، می‌توانید به ساحل خلیج ماهیم بروید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است