معبد لوتوس دهلی هند

معبد لوتوس یکی از معروف ترین جاذبه های توریستی شهر دهلی نو در هندوستان است که شاهکار معماری معاصر محسوب می شود. نکته ی جالب بنا این است که معمار آن یک ایرانی است.

معبد لوتوس یک ساختمان با ابهت به شکل نیلوفر آبی است که از 27 گلبرگ با سنگ مرمر مستطیلی تشکیل شده است. این شاهکار معماری اثر معمار ایرانی فریبرز سحابا است که جایزه های متعددی به خاطر این طراحی خارق العاده دریافت کرده است.

 

 

معبد لوتوس 4

 

 

 

معماری معبد لوتوس دهلی

ساختمان معبد لوتوس از بتن سفید ساخته شده و با سنگ مرمر سفید پوشیده شده، این سنگ‌ها از یونان خریداری و در ایتالیا برش داده شده‌اند. هر یک از ۹ طرف ساختمان سه گلبرگ دارد و ۹ درب بزرگ به تالار مرکزی باز می‌شود و نورگیری این بنا که از لابلای گلبرگهای لوتوس انجام می‌شود و تهویه ی آن که با الهام از بادگیرهای ایرانی و به کمک ۹ استخر آب در اطراف بنا انجام می‌شود از دیگر موارد بسیار جالب آن است.

 

 

معبد لوتوس 3

 

 

 

ارتفاع این بنا از کف تا بالای ساختمان ۲۷/۳۴ متر و قطر ساختمان ۷۰ متر است و در زمینی به‌مساحت ۶۴/۱۰ هکتار در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری هندوستان نشسته‌است. هر یک از نه طرف ساختمان سه گلبرگ دارد و نه در بزرگ به تالار مرکزی به‌ظرفیّت ۱۳۰۰ نفر باز می‌شود. درون معبد نیلوفر آبی دهلی شهر دهلی کشور هندوستان هیچ تزئینی که یادآور دین خاصی باشد وجود ندارد و در نهایت سادگی است. مسافران تور هند می‌توانند به آن وارد شوند و به آرامی، بدون هیچ سروصدا و مراسمی، هر دعایی که می‌خواهند برای خود بخوانند.

 

 

معبد لوتوس 5

 

 

 

یک جنبهء اهمیت آن از نظر هنر معماری است.معماری آن جوایز بین‌المللی فراوانی برده است، از جمله جایزهء معماری مهندسی ساختمان و مهندسی طراحی نور و جایزهء انجمن ساختمانهای بتونی آمریکا در سال ۱۹۹۰ به عنوان ظریفترین ساختمان بتونی جهان. این معبد را سمبل معماری هند بعد از استقلال این کشور می‌دانند و روزنامهء تایمز آن را «تاج محل قرن بیستم» نامیده است و دولت هند عکس آن را بر روی یک تمبر یادگاری در کنار سه بنای مهم دیگر هندوستان نقش کرده است.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است