مناره یولی آنتالیا ترکیه

مسجد مناره‌ یولی یکی از قابل توجه‌ترین بناهای منطقه‌ی کالیجی محسوب می‌شود قدمتی مربوط به قرن ۱۳ میلادی دارد و فراتر از یک جاذبه ‌توریستی معمولی به شمار می‌رود. این بنا با معماری شگفت‌انگیز به دستور سلطان علاءالدین کی قباد ساخته شده است. مناره یولی علاوه بر آنکه، مسجد می باشد شامل مدرسه و درویش خانه نیز است این مناره به مناره شیاردار معروف است. مسجد مناره یولی با کاشی های آبی تیره تزئین شده است و یکی از نمادهای شهر و چشم اندازهای وصف نشدنی آنتالیا محسوب می شود.

 

 

مناره یولی 4

 

 

 

تاریخچه مناره یولی آنتالیا

نمادی با سبک معماری منحصر به فرد دوره سلجوقی که به دستور پادشاه علاء الدین کیقباد ساخته شده است مناره یولی نام دارد ، دلیل نام گذاری این مناره بسیار بزرگ و شگفت انگیز به یولی به دلیل شیار های فراوان و زیبای است که بر روی این مناره وجود دارد.

این مسجد که متعلق به قرن 14 میلادی می باشد دارای 6 گنبد و دو در ورودی است البته لازم به ذکر است که هنوز این مسجد تاریخی به عنوان عبادت گاه مورد استفاده مردم محلی و مسافران قرار می گیرد نا گفته نماند که بنای اصلی این مسجد در جنگ های متعدد آنتالیا با حکومت های مختلف به یک ویرانه تبدیل شد اما در سال 1373 میلادی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت نکته جالب توجه دیگردر یولی مناره آن است که این برج تماشایی در سال 1974 میلادی تغییر کاربری داد و به یک مکان آموزشی فرهنگی تبدیل شد .

 

 

مناره یولی 6

 

 

 

اگر با دقت به بالاترین قسمت مناره توجه کنید شکل هندسی هشت ضلعی را خواهید دید که از 2 نوع آجر به رنگ های قرمز و آبی فیروزه ای تشکیل شده است. این مناره شیاردار 38 متر ارتفاع دارد و بر روی یک پایه مربعی بنا شده و همچنین دارای 90 پله به سمت بالا می باشد. این مسجد دارای 6 گنبد و دو در ورودی دارد.

 

 

مناره یولی 1

 

 

 

بخش های مختلف مناره یولی آنتالیا

مناره یولی که در زمان های قدیم به عنوان کلیسا مورد استفاده قرار می گرفته مجتمعی است تشکیل شده از 7 ساختمان با کاربری های متفاوت که عبارتند از :

  • مسجد علاء الدین
  • مناره یولی
  • مدرسه غیاث‌الدین کیخسرو
  • منزل درویش سلجوقی
  • حمام سلجوقی
  • مدرسه آتابی
  • مقبره نگار خاتون و مهمت بی

 

 

مناره یولی 2

 

 

 

مدرسه غیاث‌الدین کیخسرو

مدرسه ای که با معماری فوق العاده و منحصر به فرد خود توانسته نظر بسیاری از گردشگران را به خود اختصاص دهد مدرسه غیاث الدین کیخسرو نام دارد ، این مدرسه از  4 ایوان سر پوشیده تشکیل شده است البته نکته جالب توجه در این ایوان ها آن است که ایوان ها از 3 طرف بسته اند و فقط از یک طرف به حیاط مدرسه راه دارند همچنین ناگفته نماند که این مدرسه نیز همانند مسجد از یک ساختمان مستطیل شکل ساخته شده است که همانند اکثر ساختمان های دوره سلجوقی دارای یک دروازه سنگی کنده‌ کاری شده می باشد .

 

 

 

مناره یولی 5

 

 

 

مقبره نگار خاتون و مهمت بی

این قسمت از دو بنای 8 ضلعی و 6 ضلعی تشکیل شده است در واقع این ساختمان ها در واقع مقبره های زینسیرکیران مهمت بی و نگار خاتون می باشد ، گردشگران تور آنتالیا به محض ورود به این قسمت می توانند 2 ساختمان را مشاهده نمایند اولین ساختمان که یک بنای گنبدی 8 ضلعی است متعلق به زینسیرکیران مهمت بی می باشد و مقبره دوم به نگار خاتون تعلق دارد .

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است