موزه مدرسه کاراتای قونیه ترکیه

یکی از مدارس قدیمی الهیات در شهر قونیه که در سال 1251 ساخته شده بود، امروزه به موزه ای به نام «موزه کاشی یا موزه مدرسه کاراتای» (Great Karatay Medrese or Tile Museum) تبدیل شده است. این مجموعه یکی از موزه های کشور ترکیه است که با هدف به نمایش گذاشتن هنر و اقتدار سلجوقیان و به منظور حفاظت از این کاشی ها، بر پا شد.

 

 

موزه مدرسه کاراتای 5

 

 

درباره موزه مدرسه کاراتای

موزه مدرسه کاراتای یک طبقه بیشتر ندارد و درب ورودی آن را با سنگ مرمر سفید تزئین و طراحی کرده‌اند، البته بر روی این درب کتیبه‌هایی مرتبط با ساخت مدرسه خواهید دید. این اثر تاریخی جزء شاهکارهای معماری دوره سلجوقی به شمار می‌رود. موزه مدرسه کاراتای در قدیم یک کاروانسرا را هم دارا بود که علاوه بر تدریس، اتاق‌هایی برای اقامت هم داشت در حالی که امروزه به عنوان موزه استفاده می‌شود.

 

 

موزه مدرسه کاراتای 3

 

 

 

علاوه بر این، در طی حفاری هایی که در منطقه بی شهیر قونیه انجام شد، مجموعه ای از کاشی های هشت ضلعی زیر خاکی کشف شد که اکنون در اینجا در معرض نمایش قرار دارد. با این که این کاشی ها متعلق به زمان های بسیار دور است، شمار قابل توجهی از کاشی کاری ها و همچنین سالن اصلی همچنان سالم باقی مانده است. با توجه به اینکه این مجموعه ظریف توسط امیر جلال الدین کاراتای، یکی از بزرگ ترین دولت مردان و ژنرال های امپراطوری سلجوقی ترک به ارمغان آورده شده است، نام موزه، کاراتای نام گرفته است. پیکر این وزیر با کفایت نیز در یکی از اتاق های سالن به خاک سپرده شد است.

 

 

موزه مدرسه کاراتای 2

 

 

ظروف چینی سرای قباد آباد، چینی‌های دیواری دوران سلجوقیان و امیری‌ها، چینی های دیواری دوران عثمانی و آثار هنری سنگی و چوبی منبت کاری شده در اینجا دیده می شود. مجموعه موزه کاراتای به ویژه در دهه 1970 غنی شد و تصویری عالی از اقتدار و عظمت سلجوقیان را در معرض دید قرار داد.

 

 

موزه مدرسه کاراتای 4

 

 

ساعت کار و آدرس موزه مدرسه کاراتای قونیه

تورهای گردشگری قونیه و علاقه مندان می توانند هر روز بجز روزهای دوشنبه، از ساعت 9:00 تا 17:00 (5 عصر) از موزه دیدن کنند. این مجموعه در محله فرهانیه، در شمال تپه علاء الدین در نزدیکی مدرسه اینچه مناره واقع شد است.

Address: Ferhuniye Mahallesi, 42040 Selçuklu/Konya, Turkey.

 

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است