موزه هنر اسلامی دوحه قطر

موزه هنر اسلامی دوحه یکی از شاهکارهای معماری در کرانه خلیج‌ فارس است. این موزه در کشور قطر واقع شده است و بسیاری از آثار اسلامی را در خود جای داده است. گاهی معجزه معماری ساختمان‌هایی را خلق می‌کند که کم‌ترین عبارت هنگام دیدنشان «انگشت به دهان شدن» است. موزه هنرهای اسلامی در دوحه قطر از جمله ساختمان‌هایی است که این عبارت برازنده‌اش است. ساختمانی بسیار زیبا در دل خلیج همیشه فارس.

موزه هنر اسلامی دوحه 4

این موزه مدرن که در سال 2008 افتتاح شد، شامل هفت‌ طبقه است که دوطبقه‌ی آن در زیر آب قرار ساخته شده است. در موزه هنرهای اسلامی قطر، هنرهای سه قاره مصری، اسپانیایی و ترکی در طی 1400 سال به نمایش گذاشته می‌شود.

موزه هنر اسلامی دوحه 3

موزه هنر اسلامی توسط معمار برجسته آمریکایی، چینی‌تبار به نام یو مینگ پی مشهور به آی ام پی، طراحی شد. شهرت وی به دلیل، طراحی شیشه‌ی ورودی جدید موزه تاریخی لوور پاریس است. در طراحی موزه هنرهای اسلامی یو مینگ پی می‌توان به شباهت زیاد آن، به طرح موزه تاریخی لوور پی برد.

موزه هنر اسلامی دوحه 6

برخی از مهم‌ترین این شباهت‌ها، پله‌های نمایش‌گر منحنی شکل در هال مرکزی و حجم هرمی مانند (زیگوراتی) این مجموعه است. برای طراحی موزه هنر اسلامی، هنرهای کوردوبا (شهری در منطقه اَندلُس در جنوب اسپانیا) تا سمرقند که تنوع بسیاری در معماری آن‌ها به چشم می‌خورد استفاده گردید.در این بنا می‌توانید تلفیقی از عناصر معماری سنتی اسلامی را با معماری مدرن قرن 21 ببینید و از تماشای طراحی چشم‌نواز بنا، چه از لحاظ جلوه‌های درونی و حجم بیرونی لذت ببرید.

موزه هنر اسلامی دوحه 5

آثار موزه هنر اسلامی

موزه هنرهای اسلامی در دوحه پایتخت قطر بزرگ‌ترین موزه اسلامی به شمار می‌رود که در آن آثار باستانی اسلامی چون کتاب‌های خطی، پارچه‌های نفیس، سنگ‌های گران‌بها و سکه‌های قدیمی از طلا و نقره و برنز که تاریخ برخی از آن‌ها به پیش از اسلام و عهد ساسانیان باز می‌گردد، به نمایش گذاشته شده است.

موزه هنر اسلامی دوحه 2

موزه هنرهای اسلامی مجموعه‌ای کم‌نظیر و نایاب از دست نوشته‌های مصری، اسپانیایی ‏و ترکی قرون ۱۱، ۱۳ و ۱۵ با موضوعات علمی و ریاضیات را به نمایش گذاشته که در میان ‏آن‌ها یک نسخه عربی ارزشمند و نایاب نیز دیده می‌شود. این نسخه ابتدا از اسپانیا به ایتالیا منتقل شد و سپس ‏به صورت نسخه دیجیتالی برگشت. ‏

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است