تمام نکات مهم سفر به نپال

نکات مهم سفر به نپال
کاتماندو بزرگترین شهر و پایتخت نپال است، در حال حاضر  این شهر میزبان مسافران مستقل و همچنین نقطه‌ی تفریحی در حال رشدی به شمار می‌رود که برای هر نوع بودجه‌ای مناسب است. کشور نپال بیشتر به خاطر میزبانی نیمی از رشته‌ کوه‌های اورست مشهور است و کسانی که  کوه‌نوردی می کنند یا در ارتفاعات بالا کمپ می‌زنند، مجبور هستند با هزینه های بالای این کار کنار بیاییند. اما آنهایی که به دیدن جاذبه‌های شهر و تماشای فرهنگ بودایی قانع هستند، با شهری بسیار ارزان و البته دارای استانداردهای بین المللی روبرو خواهند بود.
اطلاعات ضروری
اختلاف ساعت با تهران: ۲:۱۵+
زبان رسمی: نپالی
واحد پول رسمی: روپیه نپال (NPR)
نرخ تبدیل ارز: ۱۰۰ روپیه نپال=۰.۹۶ دلار آمریکا
فرودگاه: (Tribhuvan International Airport (KTM
وضعیت آب و هوایی
به طور کلی هوا در نپال می تواند فریبنده باشد. با وجود اینکه هوا در نواحی مرکز شهر اغلب مطلوب و معتدل است، اما کمی دورتر هوا ممکن است گرم‌تر، سردتر یا حتی طوفانی باشد. از ماه ژوئن تا سپتامبر که به عنوان فصل‌های موسمی شناخته می‌شوند، با بارش منظم باران شدید مواجه هستیم، در حالی که مشخصه‌ی ماه‌های زمستان، روزهای گرم و شب‌های خنک بدون باران است. همین مشخصه‌ها باعث شده‌اند تا آب و هوای کاتماندو را فریبنده بنامیم.

نپال2

طریقه سفر به نپال

برای سفر به نپال پرواز مستقیم  از تهران وجود ندارد و به دو روش سفر به این کشور ممکن است. روش اول برای عزیمت به نپال به روش زمینی از طریق مرز هند و نپال می‌باشد. بدین صورت که پس از پرواز به هند، می‌توان با استفاده از اتوبوس‌های محلی هندی به همراه بز و مرغ و خروس و مردم محلی به نپال عزیمت کنید. من افراد زیادی را دیدم که به این روش به نپال آمده بودند و انصافن هم محل خوبی برای آشنایی با فرهنگ مردم است.

روش دوم از راه یکی از کشورهای جنوب خلیج فارس و یا هند و به وسیله یکی از هواپیمایی‌های آن‌ها می‌باشد که من برای این سفر از پرواز تهران-دوحه-کاتماندو قطرایرویز استفاده کردم. هزینه پرواز غیرمستقیم تهران-کاتماندو در ارزان‌ترین شرایط حدود یک میلیون تومان است. قطرایرویز هر روز سه پرواز به کاتماندو دارد که بیشتر برای جابجایی کارگران نپالی مشغول در کشورهای عربی پیش‌بینی شده است. گرچه وقتی که در هواپیمای دوحه-کاتماندو می‌نشینید متوجه می‌شوید که این کشور بسیار مورد توجه توریست‌های اروپایی قرار دارد.

اپراتور تلفن همراه در نپال

در نپال دو اپراتور تلفن همراه وجود دارد که به نظر می‌رسد Nepal Telecom دولتی باشد (چیزی شبیه همراه اول خود ما) و دیگری (Ncell) که به نظر خصوصی می‌آید. بر اساس تجربه‌های بعدی دریافتم که تهیه کارت شارژ Ncell به مراتب راحت‌تر از Nepal Telecom می‌باشد. با شارژ ۵۰۰ روپیه نپالی (هر روپیه نپالی حدود ۲۵ تومان ایران است) می‌شود حدود ۴ دقیقه با ایران صحبت کرد. من با توجه به تجربه فرودگاه‌های ایران و قیمت‌های سوبله و چوبله از خرید در فرودگاه خودداری کردم و حتی قیمت هم نکردم، به هر حال قیمت یک سیم کارت Ncell  در نپال حدود ۳۵۰ روپیه نپالی است. برای تبدیل دلار به روپیه هم در فرودگاه باجه وجود دارد که به نظرم نباید زیاد عجله کرد. فرصت زیادی برای تبدیل پول وجود دارد و در نواحی توریستی ده‌ها مغازه برای تبدیل ارز وجود دارد. نکته مهم در نپال این است که همه چیز قابل چانه زنی است. از قیمت سیم‌کارت گرفته و حتی تبدیل ارز. پس هیچ‌گاه به اولین قیمتی که به شما ارائه می‌شود اعتماد نکنید.

نپال

مدارک مورد نیاز برای سفر به نپال

یکی از دلایلی که سفر به این کشور برای ایرانیان محبوب شده است، این مورد می باشد که برای رفتن به کشور نپال نیازی به گرفتن ویزا ندارید. شما با داشتن پاسپورتی با حداقل اعتبار ۶ ماهه می توانید با یک بلیط هواپیما به نپال بروید و نگران ویزا نباشید، زیرا ویزای شما در همان لحظه ورود به کشور برای شما صادر می شود

هزینه های دریافت گذرنامه 

۱- هزینه ۱۰۰۰ تومان بابت شناسه

۲- هزینه ۳,۷۵۰ تومان به حساب شهرداری برای عوارض شهرداری

۳- هزینه ۷۵,۰۰۰ تومان برای خزانه داری استان برای تعرفه صدور گذرنامه

۴- هزینه ۳۴۰۰۰ تومان برای خدمات دفاتر پلیس +۱۰ و هزینه پست

۵- هزینه عکاسی برای عکس پاسپورت که بستگی به محل عکاسی دارد و متفاوت است.

نپال3

زمان مناسب برای مسافرت به نپال

در این کشور می‌توانید مکان‌های جذاب و فستیوال‌های جدید را تجربه کنید. پیاده‌روی در کوه‌ها یکی از دلایل اصلی بازدیدکنندگان در مسیر نپال است. البته قله اورست، یکی از هفت طبیعت عجایب جهان است که ارزش زیادی برای اهالی کوهنوردی دارد، حتی اگر نتوانند آن را فتح کنند و تنها در محیط اطرف آن قدم بزنند، یا با یک پرواز علمی منظره‌هایی از اطراف آن را عکس برداری کنند.

اکثر بازدیدکنندگان نپال، افرادی هستند که به دنبال کوهنوردی هستند؛ بنابراین سفر خود را تقریبا همیشه براساس وضعیت آب و هوا انجام می‌دهند. کشور دارای پنج فصل عمده در طول سال شامل بهار، تابستان، «مانسون» (monsoon)؛ فصلی از سال که بادهای موسمی و بارندگی دارد، پاییز و زمستان است.

آب و هوا بسته به مکان و ویژگی‌های جغرافیایی اطراف شما در کشور متفاوت است، برای مثال در جنوب، تابستان‌ها گرم است و زمستان‌ها ملایم درحالی‌که درشمال، تابستان‌ها خنک و زمستان‌ها بسیار سرد است.

چه زمانی به نپال برویم؟

بهترین زمان سفر به نپال فصل پاییز یعنی؛ از اواخر سپتامبر تا اواخر نوامبر (۸مهر تا ۹آذر) است. در این زمان بارندگی‌های فصلی و بادهای موسمی آمده‌اند و رفته‌اند و هوا تمیز و صاف و آلودگی‌ها برطرف شده است. دراین زمان دمای هوا بین ۱۵ درجه سانتی گراد تا ۲۴ درجه سانتی گراد متغیر است. این هوای پاک و شفاف محیط را برای دید بهتر آماده می‌کند و بهترین زمان برای سفر به نپال است.

دومین زمان مناسب برای رفتن به نپال از فوریه تا اواسط آوریل است (بهمن تا ۱۵فروردین)، دراین زمان هوا گرم و بهاری است و منظره‌ها و تپه‌های سرسبزی که غرق در شوکوفه‌ها هستند قابل مشاهده، و بهترین زمان برای دیدن حیوانات وحشی است.

چه زمانی به نپال نرویم؟

درست قبل از «مانسون» و شروع بارندگی‌ها اوایل آوریل تا اوایل ماه ژوئن (فروردین تا خرداد) باید منتظر حرارت غیر قابل تحمل و بارندگی‌ بود. این زمان ، زمان بسیار نامناسبی برای بازدید از نپال است چراکه این شرایط آب و هوایی باعث می‌شود احتمال ابتلا به مشکلات معده و مانند آن بسیار بیشتر شود. احتمال مبتلا شدن به برخی از بیماری‌ها در طول این مدت بسیار زیاد است.

سپس فصل مانسون می‌آید که مزایا ومعایب خودش را دارد. گل‌ها و زیستگاه‌های پر از شکوفه در حال شکوفایی هستند که زیبایی این کشور را دوچندان می‌کند. با این حال دید کوه‌ها محدود می‌شود و پستانداران زیادی درحال جابه جایی هستند. در این زمان احتمال بسته شدن جاده‌ها و کنسل شدن پروازها زیاد است.

نپال4

جشنواره «داشین» (Dashain Festival)

جشنواره «داشین»، طولانی‌ترین و پر جنب و جوش‌ترین فستیوالی است که در نپال برپا می‌شود و ۱۵ روز طول می‌کشد. بسته به تقویم قمری، هر ساله جشنواره در ماه سپتامبر یا اکتبر (شهریور یا مهر) برگزار می‌شود. موضوع این جشنواره خانواده و ارتباطات اجتماعی است. از آنجا که در طول بهترین فصل سال برگزار می‌شود، برای تفریح و سرگرمی بسیار مناسب است.

فستیوال سگ‌ها (Tihar Festival)

مدت کوتاهی پس از جشنواره داشین، یک فستیوال دیگر شروع می‌شود که با عنوان Dipawali شناخته شده است. این جشن پنج روزه و پر از چراغ است. عبادت سگ‌ها، گاوها و شکرگزاری الهه هندو، همچنین تزئینات خانه‌ها و خیابان‌ها، تبادل هدیه، بادبادک و غذای خانگی ازجمله کارهایی است که در این فستیوال انجام می‌دهند. اگر شما در فصل پاییز در نپال باشید، فرصتی مناسبی برای بازدید از اتفاقات جالب و هیجان انگیزی است، که در طول این جشنواره‌ها اتفاق می‌افتد.

از سپتامبر تا نوامبر بهترین زمان برای سفر به کاتماندو است. این فصل بین تابستان و زمستان قرار دارد و فصل پاییز است. از نظر شرایط آب و هوایی، بهترین موقعیت برای سفر به کاتماندو است. در ماه‌های تابستانی، بارندگی زیاد است ولی در پاییز این فصل بارندگی تمام شده و هنوز آب و هوای سرد زمستان از راه نرسیده است. اگر می‌خواهید در دامن طبیعت به گشت و گذار مشغول شوید، این فصل زمان مناسبی است. در این زمان معمولا آسمان صاف است و منظره‌های فوق‌العاده‌ای خواهید دید. یکی از بزرگترین فستیوال‌های هندو یعنی فستیوال Dashain در همین فصل برگزار می‌شود. این فستیوال، شور و هیجان زیادی به شهر کاتماندو می‌آورد و جنبه‌ی دیگری از زندگی در این شهر را نشان می‌دهد.

هزینه‌های سفر

هزینه‌های روزانه در سفر به کاتماندو

سفر ارزان، کمتر از ۵۰ دلار آمریکا

اقامت در هتل ارزان ۱۵ تا ۳۰ دلار

خوردن نوشیدنی در کافه‌های تبتی ۲ دلار

کرایه تاکسی در سراسر کاتماندو ۲ تا ۵ دلار

سفر میان‌رده از ۵۰ تا ۱۵۰ دلار آمریکا

اقامت در هتل میان رده از ۳۰ تا ۱۰۰ دلار

یک وعده غذا در رستوران شیک از ۷ تا ۱۰ دلار

کرایه موتور برای یک روز ۱۰ تا ۲۰ دلار

سفر لوکس از ۱۵۰ دلار

اقامت در هتل لوکس از ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلار

کرایه خودرو همراه با راننده برای یک روز ۵۰ دلار

پرواز بر فراز کوهستان ۲۰۰ دلار

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

نپال یکی از مقصدهای گردشگری محبوب برای کوله‌گردها است از آنجایی که در این کشور می‌توان با رعایت چند نکته، سفری ارزان‌تر داشت. البته در سال‌های اخیر و با رشد روزافزون صنعت گردشگری در نپال، هزینه‌ی سفر به این کشور نسبت به قبل بیشتر شده ولی هنوز هم جزو مقصدهای نسبتا ارزان است.

پیدا کردن اقامتگاه ارزان در نپال

در نپال اقامتگاه‌های ارزان زیادی پیدا می‌شود. شاید فکر کنید که این اقامتگاه‌ها با توجه به قیمت کمی که دارند امکانات خوبی در اختیارتان نمی‌گذراند و مثلا مجبور می‌شوید با آب سرد دوش بگیرید یا از توالت مشترک استفاده کنید. شاید چندین سال پیش چنین بود ولی سال‌ها است که ورود هتل‌های زنجیره‌ای و هتل‌های نوساز و عالی باعث شده که این اقامتگاه‌های قدیمی، بازار کار خود را از دست بدهند به همین دلیل امکانات خود را افزایش داده‌اند. برای پیدا کردن این مهمانخانه‌های قدیمی یا هتل‌های ارزان‌تر، بهتر است که به محله‌های حومه‌ی کاتماندو سر بزنید و لازم نیست حتما در مرکز شهر اقامت کنید.

اگر با اقامت در خوابگاه و هم‌اتاق شدن باغریبه‌ها مشکلی ندارید، در کاتماندو می‌توانید در خوابگاه هاستل‌ها با قیمت کمی اقامت کنید. اگر بیشتر هزینه کنید می‌توانید اتاق اختصاصی همراه با حمام در هاستل‌ها کرایه کنید.

برای پیدا کردن اقامتگاه ارزان و هتل‌های خوب با قیمت کمتر می‌توانید از مدت‌ها قبل از سفر، سایت‌های رزرو آنلاین را چک کنید. این سایت‌ها معمولا تخفیف‌های خوبی برای هتل‌های مختلف در نظر می‌گیرند و اگر محدودیت زمانی برای سفر نداشته باشید، می‌توانید برنامه‌ی سفرتان را با برنامه‌ی تخفیف این هتل‌ها هماهنگ کنید چون هزینه‌ی اقامتگاه، یکی از مهم‌ترین و بیشترین هزینه‌های سفر است.

توکپا

پیدا کردن غذای ارزان در نپال

ارزان‌ترین غذاهایی که می‌توانید در نپال پیدا کنید، غذاهای خیابانی است. ولی توصیه‌ی ما این است که در سفر به نپال، غذای خیابانی نخورید در غیر این صورت خودتان را برای انواع و اقسام بیماری های گوارشی و آلوده شدن به ویروس‌های مختلف، آماده کنید. غذاهای خیابانی در نپال معمولا آن طور که باید با رعایت بهداشت آماده نمی‌شوند.

بهترین انتخاب، رستوران‌های محلی است که غذاهای تازه پخته شده را داغ سرو می‌کنند. از رستوران‌های توریستی فاصله بگیرید. کافه‌ها و رستوران‌های کوچکی در کاتماندو پیدا می‌شوند که معمولا خانوادگی اداره می‌شوند و غذاهای محلی و ارزان سرو می‌کنند.

طبیعت گردی ارزان در نپال

تورهای طبیعت‌گردی را آنلاین و از طریق شرکت‌های گردشگری بزرگ رزرو نکنید. ممکن است ارزان به نظر برسند ولی بعدا به مرور به خاطر بخش‌های مختلف تور، هزینه‌هایی به این مبلغ اضافه می‌شود. می‌توانید در عوض، تورهای داخلی را رزرو کنید یا از راهنماهای محلی استفاده کنید.

در انتخاب تور دقت کنید و گول ارزانی بیش از حد را نخورید. چون تورهای طبیعت گردی به راهنماهای مجرب نیاز دارند و تمام مسائل ایمنی باید در آنها رعایت شود. با انتخاب تورهای ارزان و بی‌کیفیت، ممکن است جان خود را به خطر بیاندازید. شاید تعجب کنید ولی هم‌هوایی (تطابق بدن با شرایط آب و هوایی جدید به خصوص در ارتفاع) موجب مرگ بسیاری از طبیعت‌گردان در نپال شده است.

اگر قبلا تجربه‌ی طبیعت‌گردی آن هم در نپال نداشته‌اید، حتما یک راهنمای مجرب استخدام کنید. هرگز تنها نروید و جان خود را با این کار به خطر نیاندازید. اگر راهنمای خوبی انتخاب نکنید، با فرهنگ و طبیعت منطقه به خوبی آشنا نمی‌شوید و حتی ممکن است گم شوید و آسیب ببینید.

برای انتخاب راهنما، حسابی دقت کنید و با چند نفر تماس بگیرید و شرایط و قیمت‌ها را بررسی کنید. حتما قبل از شروع تورهای طبیعت‌گردی، بیمه‌ی سفری داشته باشید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است