کلیسای جامع مسیح منجی مسکو روسیه

«کلیسای جامع مسیح منجی» (Cathedral of Christ the Saviour) یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های مسکو است که در بخش شمالی رود موسکوا و در جنوب غربی کرملین قرار دارد و داستان‌های بسیاری برای نقل کردن دارد.

گفته می‌شود پس از شکست ناپلئون در روسیه به افتخار مسیح و نجات مردم در جنگ، این کلیسا ساخته شد که ارتفاع آن نزدیک به ۱۰۳ متر است و همچنین به عنوان بلندترین کلیسای ارتدکس جهان شناخته می‌شود.

 

 

کلیسای جامع مسیح منجی 2

 

 

درباره کلیسای جامع مسیح منجی

کلیسای جامع عیسی منجی در مسکو را شاید بتوان بزرگ‌ترین کلیسای ارتدوکسی جهان دانست. ساختمان ظاهر بسیار باشکوهی دارد اما قدمتش آنقدر که به نظر می‌رسد زیاد نیست. این بنا در سال ۲۰۰۰ بعد از آن‌ که سازه اصلی توسط استالین تخریب شد مورد بازسازی قرار گرفت. ایده این کلیسا در اوایل قرن ۱۹ عملی شد. زمانی که آخرین سربازان ناپلئون مسکو را ترک می‌کردند، تزار الکساندر اول، بیانیه‌ای را در تاریخ ۲۵ دسامبر سال ۱۸۱۲ امضا کرد که طی آن هدف خود برای ساخت یک کلیسای جامع وقف عیسی منجی را اعلام می‌کرد. این کلیسای جامع برای نشان دادن سپاسگزاری از مشیت الهی برای نجات روسیه از سایه‌های تاریک و برای یادبودی از قربانیان کشور بنا گردید.

 

 

کلیسای جامع مسیح منجی 3

 

 

 

نقشه‌های کلیسا طراحی شده و محوطه ساخت نیز انتخاب شده بود اما قبل از شروع پروژه، الکساندر اول جای خود را به برادرش نیکولاس داد. تزار جدید که عمیقاً ارتدوکسی و وطن‌پرست بود، طراحی نئوکلاسیک بنا را که برادرش تائید کرده بود نپسندید. وی معمار مورد علاقه‌اش، «کنستانتین تون» (Konstantin Thon) را مأمور طراحی یک نقشه جدید کرد. محوطه فعلی بنا در سال ۱۸۳۷ توسط تزار انتخاب شده و کلیسا و صومعه‌ای که از قبل در آن وجود داشت باید جا به جا می‌شدند.

 

 

کلیسای جامع مسیح منجی 4

 

 

تاریخچه کلیسای جامع مسیح منجی

تاریخ بلندترین کلیسای ارتودوکس جهان به زمان شکست ناپلئون بر می گردد. روز 25 دسامبر سال 1812 میلادی، زمانی که آخرین سربازهای لشکر ناپلئون _ لشکر ششصد هزارنفری_ از روسیه خارج شدند الکساندر اول، تزار روسیه، بیانه ای را صادر می کند که در آن دستور ساخت کلیسای جامعی به احترام مسیح منجی و به جهت سپاسگزاری از پروردگار وهمچنین به افتخار پیروزی ارتش روسیه امضا می شود.

 

 

کلیسای جامع مسیح منجی 5

 

 

 

زمان زیادی گذشت تا کار واقعی ساخت کلیسا شروع شود. مکان اولیه تعیین شده بر روی تپه گنجشک ها بود اما وجود آبهای زیر زمینی پروژه را غیرعملی ساخت. تا سر انجام در ماه آپریل 1832 امپراتور جدید، نیکلای اول طرح جدیدی را توسط معمار محبوبش “کنستانتین تون” پذیرفت. محل فعلی کلیسا شخصا توسط نیکلای اول در کنار ساحل رودخانه مسکو و در نزدیکی کرملین انتخاب شد.

بالاخره، اولین سنگ بنای کلیسا در سال 1839 میلادی گذاشته شد. و پس از بیش از چهل سال ، در 26 می 1883، مصادف با روز تاجگذاری امپراتور جدید، الکساندر سوم، و با حضوراو افتتاح شد.

 

 

کلیسای جامع مسیح منجی 1

 

 

حقایقی درباره کلیسای مسیح منجی مسکو

  • ایده ی ساخت این کلیسا بلافاصله بعد از شکست تلاش ناپلئون برای حمله به مسکو، داده شد.
  • گفته شده که این کلیسا بعد از سقوط اتحادیه جماهیر شوروی به عنوان یک حرکت سمبلیک با هزینه ی ۳۶۰ میلیون دلاری ساخته شد.
  • وقتی که به این کلیسا نگاه می کنید می توانید نمایی از مرمر و گرانیت را به همراه گنبدهای طلایی ببینید، این کلیسا امروزه یکی از مهم ترین بناهای تاریخی مسکو است و در واقع به عنوان سمبلی از امید شناخته می شود. این کلیسا همچنین بلندترین کلیسای ارتدوکس جهان هم هست و ارتفاع آن به ۱۰۳ متر می رسد.
  • وقتی که به این کلیسا می روید، به هر کجای آن که قدم می گذارید می توانید نشانه های مذهبی و تاریخی را ببینید. از مهم ترین این نشانه ها صحنه هایی از جنگ های سال ۱۸۱۲ است.
  • دکور داخل این کلیسا واقعا نفس گیر است و نقاشی هایی که روی دیوارهای این کلیسا کشیده شده است تا روی سقف ها هم دیده می شود.
  • کلیسای مسیح منجی مسکو به طرز باورنکردنی ای بزرگ است به طوری که ظرفیت نگهداری ۱۰۰۰۰ نفر را همزمان دارد. این کلیسا در طی عیدهای مذهبی و تعطیلات مذهبی دقیقا همین تعداد بازدید کننده را دارد.
  • اگر می خواهید بدانید که بک کلیسای ارتدوکس با شکوه چه طوری به نظر می رسد، کلیسای مسیح منجی مسکو جایی است که باید ببینید، ابن کلیسا به اندازه ای بزرگ است که زمانی که به آن نگاه می کنید حتی نمی توانید حدس بزنید که اتحادیه جماهیر شوروی اولین بار از چه تعداد دینامیت استفاده کرده است تا بتواند آن را تخریب کند.
Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است