کلیسای سنت باسیل مسکو روسیه

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر مسکو و نماد کشور روسیه «کلیسای سنت باسیل» (Saint Basil’s Cathedral) است که قدمتی ۴۵۰ ساله دارد و به دستور «ایوان مخوف» (Ivan the Terrible) در میدان سرخ مسکو ساخته می‌شود.

کلیسای سنت باسیل به دلیل تنوع رنگی بالا در نمای ساختمان و طرح و شکل آن نشان‌ دهنده‌ی معماری بی‌نظیر روسی است. اگرچه این بنا با نام کلیسای سنت باسیل شهرت یافته است، اما این ساختمان افسانه‌ای در اصل کلیسای جامع شفاعت “The Cathedral of the Intercession of the Vigin by the Moat” نام دارد.

 

 

کلیسای سنت باسیل 2

 

 

 

تاریخچه کلیسای سنت باسیل

کلیسای سنت باسیل یا واسیلی برای گرامیداشت تسخیر دژ تاتار بنام ” کازان ” در سال ۱۵۵۲ میلادی ساخته شده است و این پیروزی درست در روز جشن ” میانجی‌ گری مریم مقدس” اتفاق افتاد و نام این کلیسا برگرفته از نام ” واسیلی مقدس ” می باشد که بسیار هم مورد احترام مردم روسیه بخصوص اهالی مسکو می باشد ، در ادامه در سال ۱۵۴۷ میلادی واسیلی ، ایوان مخوف را با پیشگویی آتشی که آن‌ سال به جان مسکو افتاد مبهوت و حیرت زده کرد و بعد از مرگ او ، بدنش در کلیسای جامع ” تثلیث ” که در آن زمان در منطقه وجود داشت دفن گردید .

در نهایت ساخت کلیسای جامع سنت واسیلی را بین سال‌ های ۱۵۵۵ تا ۱۵۶۰ به اتمام رسید و جالب است بدانید که افسانه ‌های محلی می ‌گویند بعد از آن ‌که ساخت این بنا ” ایوان ” معمارش را کور کرد تا دیگر نتواند ساختمانی با شکوهتر و بهتر از این را برای کسی بسازد ؛ اما در کمال ناباوری آن معمار بعد از واسیلی یک کلیسای دیدنی و زیبای دیگر در ” ولادیمیر ” نیز ساخت !

 

 

کلیسای سنت باسیل 4

 

 

 

معرفی کلیسای سنت باسیل جادوی شهر مسکو

کلیسای جامع سنت باسیل یکی از نماد‌های روسیه بسیار مورد استقبال گردشگران تور مسکو قرار دارد و این کلیسا با قدمتی بالغ بر ۴۵۰ سال درست در میدان سرخ مسکو واقع شده است و به‌ عنوان یکی از پرطرفدارترین بنا‌های تاریخی روسیه به دستور ایوان چهارم مشهور به ایوان مخوف ساخته شد و اینکه ایوان دستور ساخت کلیسایی با سه ساختمان شامل هفت گنبد را می‌دهد .

قابل توجه شما عزیزان اینکه نخستین نشانه‌ های قابل‌ اعتماد مبنی بر ساخت کلیسایی با نام ” شفاعت باکره‌ مقدس ” که اکنون با نام ” کلیسای سنت باسیل ” شناخته می‌ شود به پاییز ۱۵۵۴ بر می گردد و طبق تحقیقات ، بنای اولیه‌ این ساختمان از چوب بوده است و اما شش ماه بعد از پایان ساخت این کلیسا درست در بهار ۱۵۵۵ میلادی ، دستور ساخت کلیسایی از سنگ داده شد که ساخت آن تا سال ۱۵۶۱ ادامه پیدا کرد .

 

 

 

کلیسای سنت باسیل 5

 

 

 

جالب است بدانید که ساخت این کلیسای سنگی تنها ۶ سال به طول انجامید و کار ساخت آن فقط در طول ماه‌ های گرم انجام می گرفته است و بنای اصلی این کلیسا از آجر ساخته شده و زیر بنای آن ، زیر زمین و برخی بخش ‌های دیگر از سنگ سفید ساخته شده است و در نهایت ساخت کلیسا در پاییز ۱۵۵۹ تقریبا به اتمام رسید که این تاریخ مقارن با جشن شفاعت حضرت مریم (س) بود که در تمام کلیسا‌ها ، حتی کلیسا‌هایی نیمه ‌تمام مورد تقدیس قرار می گرفته است که طی این جشن ، هر کلیسا نام یکی از مقدسین را برای خود انتخاب کرده و مهم اینجاست که چهار گنبد این کلیسا نام خود را از مقدسینی گرفتند که در جنگ با قزان‌ ها شجاعت به خرج داده بودند .

 

 

کلیسای سنت باسیل 1

 

 

 

جاذبه‌های درون سنت واسیلی

کلیسای جامع سنت واسیلی در یک ضلع میدان سرخ، روبروی «کرملین» و برج «اسپاسکایا» (Spasskaya) قرار گرفته است. این بنا خیلی بزرگ نیست اما ۹ نمازخانه بر روی یک پی را تشکیل می‌دهد. جسارتی که در فرم و رنگ این کلیسا می‌بینید در هیچ کجای دنیا مشاهده نمی‌شود. یکی از سیاستمداران فرانسوی درباره این بنا می‌گوید: «پولک‌های یک ماهی قرمز، پوست براق یک مار، صورتی و لاجوردی گردن یک کبوتر و رنگ‌های متغیر یک آفتاب‌پرست را می‌توان در این کلیسا دید!» وی متعجب بود از «مردانی که برای پرستش خدا به یک جعبه شیرینی می‌روند.»

 

 

 

کلیسای سنت باسیل 3

 

 

 

طراحی قوی و موفق شرقی سنت واسیلی، انعکاسی از دو وجه اروپایی و آسیایی و ریشه‌های تاریخی آن است. چون مسجد «کازان گل شریف» (Kazan Qolsharif mosque) نماد اصلی قلمرو خانی بود که توسط ایوان مخوف تسخیر شد، برخی عناصر این مسجد در ساخت کلیسای جامع به عنوان نمادی از پیروزی استفاده شدند.

در باغی که روبه‌روی کلیسا وجود دارد مجسمه برنزی «دیمیتری پوسْخارسْکی» (Dmitry Pozharsky) و «کوزما مینین» (Kuzma Minin)، رهبران ارتش داوطلب روسیه در برابر یورشی‌های لهستان در اواخر قرن ۱۶ و اوایل ۱۷ را می‌بینید. این مجسمه‌ها در ابتدا در میدان سرخ قرار داشتند اما دولت شوروی احساس کرد که آن‌ها مزاحم رژه ارتش بوده و در سال ۱۹۳۶ به روبروی کلیسای جامع منتقلشان کرد. ساعات بازدید این کلیسا هر روز به جز سه‌شنبه‌ها و اولین دوشنبه هر ماه، از ساعت ۱۱ صبح تا ۶ بعد از ظهر است.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است