کوه آراگاتس ایروان ارمنستان

کوه آراگاتس بلندترین قله ارمنستان در استان آراگاتسوتن قرار دارد، آراگاتسوتن به معنی کوهپایه آراگاتس است. آراگاتس به عنوان یک آتشفشان مرده ارتفاعی برابر 4095 متر دارد، این کوه در شمال غربی شهر ایروان قرار گرفته است. چهار قله آراگاتس دور دهانه آتشفشان این کوه قرار گرفته‌اند که در اطراف آن‌ها چمنزار و ریگزارهایی وجود دارد.

کوه آراگاتس ایروان 1

آراگاتس از محبوب‌ترین مناطق برای کوهنوردان ارمنی به شمار می‌رود و اگر شما هم به کوهنوردی علاقه دارید حتما صعود به قله آراگاتس را در برنامه خود قرار دهید. رصدخانه اختر فیزیک بیوکاران و دژ آمبرد که از قرون وسطی به جا مانده‌اند، در کوه آراگاتس ساخته شده‌اند.

کوه آراگاتس ایروان 5

افسانه های قله آراگاتس

شگفتی های طبیعی معمولا در تمام دنیا با افسانه هایی همراه هستند. قله آراگاتس نیز در میان داستان های کهن ارمنستان همیشه به چشم می خورد که معروف ترین افسانه این بوده است:

قله آراگاتس و کوه آرارات* دو خواهر بودند. آن ها با اینکه خیلی همدیگر را دوست داشتند، اما دعوایی بین‌شان رخ می دهد که تصمیم می گیرند برای همیشه از هم جدا شوند.

* کوه آرارات که در مرز ترکیه و ارمنستان قرار گرفته است، از قله آراگاتس ارمنستان بلندتر است اما از لحاظ تقسیمات کشوری جزو کشور ترکیه محسوب می شود.

کوه آراگاتس ایروان 4

آب و هوای کوه آراگاتس

آب و هوا در آراگاتس بستگی به ارتفاع دارد. از پایه کوه تا قله، حرارت از -۳ درجه سانتیگراد تا ۱۰ درجه سانتی گراد تغییر می کند، بارش باران نیز بین ۳۰۰ تا ۹۰۰ میلی متر می رسد. در تابستان هوا ملایم و گرم است و همانطور که انتظار می رود، زمستان های سردی را در اینجا تجربه خواهید کرد. پوشش های گیاهی خوبی در این منطقه دیده می شود و حیات وحش نیز در مواقعی قابل دیدن هستند.

در مورد کوه آراگاتس یک باور بسیار عام وجود دارد. در گرگ و میش غروب، زمانی که آخرین تابش خورشید در تاریکی ناپدید می شود، یک پرتو نور بین چهار قله آتشفشانی آن دیده می شود که آن را نماد امید در ارمنستان می دانند.

کوه آراگاتس ایروان 6

در اطراف کوهستان آراگاتس تعداد زیادی سنگ‌های حکاکی شده که نقاشی‌هایی از حیوانات و چهره‌هایی شبیه انسان‌ها که به 1 تا 4 هزاره قبل از میلاد تعلق دارد، دیده می‌شود. در قسمت دهانه این کوه تقریباً وضعیت جوی را می‌توان نیمه قطبی دانست که 750 متر پایین‌تر از قله آرگاتس قرار دارد. دریاچه‌ای داخل دهانه این کوه وجود ندارد، اما در تابستان که هوا گرم می‌شود برف‌های کوه آب می‌شوند و حوض‌های کوچکی را داخل دهانه تشکیل می‌دهند که عمق کمی دارند.

کوه آراگاتس ایروان 2

این کوه تنها به عنوان یک جاذبه‌ی طبیعی شناخته نمی‌شود، بلکه در ارمنستان به عنوان یک نماد است چرا که در زمان غروب خورشید که آخرین پرتو نور از آن تابیده می‌شود، یک خط نوری بین چهار قله کوه آراگاتس دیده می‌شود که مردم ارمنستان آن را نماد امید در این سر زمین می‌دانند.

کوه آراگاتس ایروان 3

همچنین برای داشتن سفری خاطره‌انگیز در ارمنستان بازدید از باغ گیاه شناسی ایروان ، دریاچه سوان ایروان و سایر دیدنی های ارمنستان را در برنامه‌های خود بگنجانید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است