شهر گنجه در آذربایجان

شهر گنجه در آذربایجان
گنجه (که در زمان شوروی کیروف‌آباد نامیده شده بود) شهری در شمال غربی جمهوری آذربایجان است. جمعیّت این شهر در حدود ۳۱۳٬۳۰۰ نفر است.
گنجه زادگاه شاعر و عارف بزرگ نظامی گنجوی نیست. زیرا آنچه مسلم در شهر گنجه می‌زیست و در همین شهر وفات یافت. یکی از دلایل تفرشی بودن نظامی این دو بیت از اقبال‌نامه ص (۲۹):
چو دُر گرچه در بحر گنجه گمم ولی از قهستان شهر قمم
به تفرش دهی هست «تا» (طا) نام او نظامی از آنجا شده نام‌جو
اسم رسمی گنجه در دوران حاکمیت روسیه تزاری به الیزابتوپل تغییر کرد، سپس در دوران حاکمیّت کوتاه جمهوری دمکراتیک آذربایجان (۱۹۱۸ میلادی) این شهر موقتاً پایتخت جمهوری جدید درآمد تا آنکه باکو از کنترل روسها خارج گشت. نام گنجه در دوره حاکمیت شوروی به کیروف‌آباد تغییر کرد. بعد از استقلال دوباره جمهوری آذربایجان اسم گنجه رسماً بازیافته شد.
بنابر قول گیراگوس گاندزاکِتسی (تاریخ‌نگار و کشیش ارمنی همزمان با نظامی گنجوی)، پیش از حملهٔ مغولان به شهر گنجه، شهر گنجه دارای انبوه جمعیّت پارسیان و اقلّیّتی از مسیحیان بود. باید توجّه داشت که گیراگوس بین ایرانی و عربی و ترک و مسلمان تفاوت می‌گذاشته است و وقتی در متن خود ساکنان شهر گنجه را ایرانی می‌خواند منظورش ایرانی است نه نام عمومی برای تمام مسلمانان.

اماکن گردشگری گنجه
خیابان تبریز

شهر گنجه در آذربایجان

خیابان تبریز که دو و نیم کیلومتر طول دارد به نشانه دوستی ایران و جمهوری آذربایجان به نام تبریز نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری این خیابان به نام تبریز نشان دادن توجه و محبت مردم و مسئولان استان گنجه به مردم تبریز است.

منطقه قره باغ

گنجه

قره باغ نام منطقه‌ای در همسایگی ایران در ناحیه شمالی است که به دلایل مختلف از دیرباز تاکنون همواره مورد توجه بوده است. قره باغ (به ترکی آذربایجانی) یا آرتساخ (به زبان ارمنی) نام منطقه‌ای کوهستانی در همسایگی شمال ایران است. این نام برگرفته از دو کلمه قره و باغ است؛ بر خلاف تصور عموم کلمه «قره» در ترکی علاوه بر معنای سیاه، به معنای بزرگ نیز هست و کلمه «باغ» نیز به همان معنی مصطلح در فارسی است. از این‌رو، قره‌ باغ به منطقه یا محلی گفته می‌شود که در آنجا باغ‌های وسیع و انبوه وجود داشته و رنگ سبز درختان نیز متمایل به سیاه است. این نام برای نخستین بار در اسناد متعلق به قرن ۱۲ میلادی ذکر شده است. علاوه بر این، یکی از قدیمی‌ترین اقامتگاه‌های انسان‌های اولیه به نام «غار آزیخ» در کوه‌های قره باغ کشف شده است.

مسجد شاه عباس

مسجد شاه عباس گنجه

مسجد شاه عباس (گنجه) (به ترکی آذربایجانی: Şah Abbas məscidi) مسجد و اثر معماری باستانی می باشد، که در مرکز شهر گنجه [جمهوری آذربایجان] قرار گرفته است. مسجد بر اساس طرح معماری «شیخ بهاء الدین محمد عامل» در سال ۱۶۰۶ بنا گردیده است. این مسجد بر پایهٔ فرمان شاه عباس بزرگ احداث شده است. مسجد شاه عباس به مسجد جمعه نیز شناخته می شود.
دو مناره در سال ۱۷۷۶ ساخته و به مسجد متصل شدند. این مسجد از آجر قرمز ساخته شده است که عنصر سنتی آثار معماری گنجه تلقی می گردد. مدرسه ای در اطراف مسجد شاه عباس وجود داشته است، که بعداً تخریب شده است. میرزا شفیع واضح، شاعر سرشناس آذربایجانی نیز در آن مدرسه درس خوانده بود.

خانه‌های تزئین شده گنجه

خانه های تزئین شده گنجه

پارک خمسه

پارک خمسه گنجه

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است