نمایش فردوسی در تاجیکستان

نمایش فردوسی تاجیکستان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان بعد از اجرای این نمایش با اهدای نسخه ای فاخر از شاهنامه فردوسی به آقای عثماناف کارگردان نمایش، از زحمات وی و سایر هنرمندان این نمایش قدردانی کرد.
صابری در سخنانی گفت: ‘فردوسی تاریخ نیاکان مان را بخوبی به تصویر کشید و باعث استحکام و اتحاد اقوام و ساکنان تمدن پر عظمت و مشترک ما شد. تمدنی که ایرانیان و تاجیکان بدان فخر و مباهات می‌کنند’.
صابری با اشاره به نامگذاری روز 25 اردیبهشت (15 می) به نام روز فردوسی در تقویم ایران اظهار داشت: ‘در آستانه این روز، امروز در این تالار تاریخی، شاهد نمایش هنرمندانه فردوسی توسط جمعی از برترین هنرمندان و بازیگران تئاتر کشور دوست و عزیزمان تاجیکستان بودیم.
صابری افزود: این نمایش زیبا و هنرمندانه ادای احترامی است به محضر فردوسی بزرگ از طرف هم زبانان و هم فرهنگان تاجیک و ارج گذاری این نمایش به فردوسی و اثر سترگ او شاهنامه، رشته‌های ناگسستنی و برادری دو ملت ایران و تاجیکستان را بار دیگر اثبات نمود.
سفر ایران گفت: لازم می‌دانم قدردانی صمیمانه خود را نسبت به تلاش‌های بانیان، کارگردان، بازیگران و عوامل فنی بیان کنیم. و امیدوارم در ایران و تاجیکستان، شاهد خلق آثار هنری بیشتری در مورد سرمایه ها و بزرگان ادبی، تاریخی و فرهنگی مشترک خود باشیم’.
پیش از آغاز نمایش «آرتیق قادر» هنرمند شهیر تاجیک ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان و علاقه مندان حکیم توس و همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه این نمایش ابراز داشت: ‘برای نخستین بار است که در تاجیکستان نمایشی در مورد فردوسی بزرگ، بر اساس داستان «شاهنامه» و رمان «فردوسی» نوشته «ساتم الغ زاده» نویسنده نام آشنای تاجیک تهیه شده است.’
قادر یادآور شد: ‘رمان الغ زاده در سال 1999 کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شناخته شد و حتی صحبت‌هایی نیز در خصوص تولید فیلم سینمایی مشترک تاجیکستان و ایران بر پایه این اثر صورت گرفته و خوشبختانه امروز شاهد روی صحنه رفتن نمایش فردوسی به نویسندگی و کارگردانی «سلطان عثمان‌اف» هستیم’.
قادر در پایان با تاکید بر اشتراکات فراوان مردم تاجیکستان و ایران، شعر مشهور« لایق شیرعلی» شاعر فقید تاجیک درخصوص پیوندهای ایرانیان و تاجیکان را قرائت کرد که مورد استقبال گرم حضار قرار گرفت.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است