کاهش تنش‌ها میان استرالیا و ترکیه

کاهش تنش میان استرالیائ ترکیه

 تنشهای دیپلماتیک میان استرالیا و ترکیه بعد از انتشار اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره حملات به مساجد نیوزیلند، افزایش یافت. اردوغان  به استرالیایی‌ها و نیوزیلندی‌ها هشدار داده بود که اگر با دیدگاه‌های ضداسلامی به ترکیه بیایند در تابوت بازگردانده می‌شوند، همانند اسلافشان در جنگ گالیپولی در جنگ جهانی اول.

موریسون، وزیر خارجه استرالیا از این اظهارات انتقاد کرده و گفت: این اظهارات بسیار خصومت آمیز است. در همین راستا سفیر ترکیه در استرالیا احضار شد. اما فخر الدین آلتون، سخنگوی اردوغان گفت: اظهارات رئیس جمهور سوءتعبیر شده و تنها بخشی از این اظهارات منتشر شده است. اردوغان در واقع به مانیفست منتشر شده توسط مهاجم دو حمله اخیر در نیوزیلند این اظهارات را بیان کرده است.

فخرالدین آلتون افزود: اردوغان این اظهارات در یک متن تاریخی در پاسخ به مانیفست مهاجم حملات اخیر در نیوزیلند بیان داشت، اما تنها بخشی از این اظهارات منتشر شد. ترکیه همواره یکی از کشورهای استقبال کننده از مردم نیوزیلند و استرالیا بوده است. در مانیفست این تروریست نه تنها اردوغان بلکه ملت و دولت ترکیه مورد هدف قرار گرفته‌اند. اردوغان اظهارات خود را در سالروز پیروزی جنگ گالیپوری بیان کرده و اظهارات وی در یک چارچوب تاریخی نسبت به حملات انجام شده به ترکیه در گذشته و حال بیان شده است.

رییس جمهور ترکیه در یک تجمع انتخاباتی اخیر از نیوزیلند و استرالیا برای اعزام سربازانشان به ترکیه در جنگ جهانی اول انتقاد کرد و انگیزه آنان از این اقدام را “ضد اسلامی” دانست. وی همچنین از نیوزیلند خواست قانون خود را به نحوی اصلاح کند که از مجازات شدید مهاجمی که به دو مسجد در این کشور حمل کرده، مطمئن شود.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است