باران‌های سیل آسا در پاکستان

بارش سیل آسا پاکستان

بارش باران‌های سیل آسا در ایالات بلوچستان و خیبرپختونخوای پاکستان و همچنین طوفان شدید در شهر «کراچی» در جنوب این کشور تاکنون ۲۰ نفر را به کام مرگ کشانده است. علاوه بر این جاری شدن سیل در ایالت‌های بلوچستان و خیبرپختونخوای پاکستان سبب کشته شدن بیش از 4 نفر شد، همچنین طوفان سنگین همراه با گرد و خاک در شهر «کراچی» مرکز ایالت سند نیز دستکم  جان 16 نفر را گرفت.  سرعت طوفان در کراچی را  بین 65 تا 85 کیلومتر در ساعت اعلام کردند که باعث خسارت شدید به منازل و ساختمان‌های مردم در پرجمعیت ترین شهر پاکستان شده است.

ایالت بَلوچستان بزرگ‌ ترین ایالت کشور پاکستان است و حدود ۴۴ درصد از خاک پاکستان را دربرمی‌گیرد. این ایالت با وجود گستردگی،کم‌جمعیت‌ترین ایالت پاکستان است. آمار دقیقی از جمعیت این ایالت با توجه به سیاست های ضد قومی دولت مرکزی پاکستان علیه قوم بلوچ در دست نیست ولی با توجه به جمعیت نقاط مختلف این ایالت می توان جمعیت این ایالت را بین 5 تا 7 میلیون نفر در نظر گرفت .

این ایالت تا سال ۱۸۷۱میلادی بخشی از ایران بود که در آن بر اساس  قرارداد گلدسمید در دوره ناصرالدین شاه قاجار از ایران جدا گردیده و تا پیش از استقلال  پاکستان به  بلوچستان انگلیس نامور بود.

مرکز ایالت بلوچستان پاکستان شهر کویته است که ۸۹۶ هزار نفر جمعیت دارد. بلوچستان پاکستان منطقه‌ای خشک و بیابانی است که از سوی جنوب به دریای عرب محدود می‌شود و بندر مهم این ایالت در کنار این دریا بندر گوادر است.

اقوام اصلی و بومی ساکن بلوچستان پاکستان عبارتند از بلوچ ها و براهویی های بلوچ دیگر اقوام مهاجر اقلیت شامل پشتون ها، هزاره ها می باشند.

نام مناطق جنوبی بلوچستان مکران نامیده می‌شود و مناطق مرکزی بلوچستان پاکستان را امروزه سنتاً کلات می‌نامند.

با وجود برخورداری از منابع طبیعی زیاد ، بلوچستان فقیرترین منطقه پاکستان است.منابع گازی ونفتی در ایالت بلوچستان نردیک به مرز ایران کشف شده است که به گفته محققان می تواند چندین برابر منبع نفتی کویت باشد.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است