رشد ۲ برابری صادرات کالا به عراق

صادرات کالا عراق 1

 

تهران و بغداد توسعه مناسبات تجاری را در دستور کار دارند بر این اساس و طبق بررسی آمارهای صادرات بدون نفت خام ایران نشان می‌دهد که حدود ۹۳ درصد از صادرات در فروردین ماه به ۲۵ کشور بوده و کشورهای چین، عراق و امارات در صدر واردکنندگان کالا از کشورمان بوده‌اند.

بر این اساس چین بزرگترین مقصد عمده صادرات کالای بدون نفت خام ایران با ارزش صادرات ۷۱۱ میلیون دلار بوده که ۲۸ درصد از کالای بدون نفت خام ایران به این کشور صادر شده است. پس از چین، کشورهای عراق با ۳۸۹ میلیون دلار و کره جنوبی با ۲۵۰ میلیون دلار به ترتیب مقاصد عمده صادراتی ایران در ماه نخست سال ۹۸ بوده اند. حدود ۱۵ درصد از کالای بدون نفت خام ایران در فروردین ماه امسال به کشور عراق و حدود ۱۰ درصد آن به کشور کره جنوبی صادر شده است.

بر این اساس رایزن بازرگانی ایران در عراق خبر داده که پیش‌بینی می‌شود صادرات کالا به عراق در اردیبهشت‌ رشد ۲ برابری را نسبت به فروردین‌ تجربه کند. در حال حاضر هیچ محدودیت جدیدی در روابط تجاری دو کشور ایران و عراق وجود ندارد و از ابتدای امسال با کاهش مختصر در روند صادرات ایران به عراق طی فروردین به دلیل تعطیلات نوروزی و مسائل مترتب بر سیل‌های داخل کشور، روبه‌رو بودیم.

 به نقل از «ناصر بهزاد» آورده  شده است: «اصلاحات مالی و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای توسط دولت عراق در جهت استفاده از ظرفیت‌های این کشور برای آبادانی و رفاه بیشتر و شفاف سازی در تعامل موثر با کشور‌های همسایه است. در حال حاضر عراق رکورددار تجارت با ایران در بین کشور‌های همسایه است به گونه‌ای که درسال ۹۷، ۱۳ صادرات ایران به عراق با ۴۹ درصد افزایش وزنی و ۳۷ درصد افزایش ارزشی مواجه بوده است که در بین مقاصد هدف صادراتی ایران این موازنه با رشد مثبت صرفا در خصوص ایران و عراق به وقوع پیوسته است.»

یادآور می شود: بررسی آمار‌ها حاکی از آن است که در میان ۲۰ مقصد بزرگ صادرات کالای ایرانی که تقریبا ۹۰ درصد ارزش واردات و صادرات غیر نفتی ایرانی را شامل می‌شود کشور عراق بیشترین نرخ رشد را در بین مقاصد صادرات ایران داشته است و در راستای توسعه روابط نیز تشکیل بانک مشترک بین ایران، عراق و سوریه در دستور کار قرار گرفته است.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است