نویسنده ایرانی-آمریکایی برنده جایزه پن/فاکنر ۲۰۱۹ شد

 

نویسنده ایرانی امریکایی

 

 

«آذرین وندر ویت علومی» با رمان «مرا زبرا صدا کن» برنده جایزه «پن- فاکنر» سال ۲۰۱۹ برای بهترین اثر داستانی شد.جایزه پن/فاکنر بزرگ‌ترین جایزه امریکا برای داستان است و برنده آن ۱۵ هزار دلار دریافت خواهد کرد.

این، دومین اثر خانم علومی است و روایتی طنز از ماجراهای یک زن جوان ایرانی به نام «زبرا» است که به عنوان آخرین وارث یک میراث ادبی مسئولیتی سنگین بر عهده دارد. او تا جایی که می تواند کتاب می خواند و خاطرات سفری را که با پدرش داشت مرور می کند؛ گریز از جنگ ایران و عراق و گذر از کردستان و کاتالونیا به آمریکا.

هیأت داوران جوایز «پن فاکنر» برای انتخاب برنده، بیش از ۴۰۰ رمان و مجموعه داستان کوتاه نوشته شده توسط نویسنده های آمریکایی را که در سال ۲۰۱۸ چاپ شده بررسی کردند. آنها رمان «من را زبرا صدا کن» را روایتی شوخ، ماجراجویانه و هوشمندانه از یک سفر گریزناپذیر توصیف کرده اند و آن را «کتابخانه ای در دل کتابخانه ای دیگر» خوانده اند که فرهنگ های گوناگون را به بهترین شکلی که یک رمان می تواند، به خواننده نمایش می دهد.

خانم علومی این کتاب را ادای دینی به نویسنده های گذشته و حال توصیف کرده که با شجاعت، مفهوم انسانیت را در دنیایی که هنوز بسیاری با کمبود عدالت و برابری روبرو هستند تصویر کرده اند.

آذرین گفت:  «مرا زبرا صدا کن» ادای احترامی است به نویسندگان بزرگ گذشته و حال چون ویلیام فاکنر و تونی موریسون که این شجاعت و توان فکری را دارند که با قلب‌هایشان درباره معنی انسان بودن در دنیایی که عدالت و برابری برای بسیاری هنوز کمیاب است، فکر کنند.  این برای من یادآور دنیای مرموز ماست که در آن نوشتنِ صادقانه به ما اجازه می‌دهد با دیگری متواضعانه صحبت کنیم. انگیزه‌ای برای دوست داشتن و گوش دادن عمیق‌تر، هر بار که قلم را روی کاغذ می‌گذارم.»

درسال ۲۰۱۵ ٱذرین نیز موفق به دریافت جایزه از سوی بنیاد نویسندگان وایتینگ شد. کتاب Fra Keeler وی در سال 2015 در ایتالیا بچاپ رسید.  درحال حاضر استادیار MFA بخش برنامه نگارش خلاقانه در دانشگاه نوتردام است.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است