عنوان سایت یا شبکه اجتماعی

سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس

توضیحات سایت یا شبکه اجتماعی

سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس

"سازمان نظام مهندسی ساختمان" سازمانی در اصل غیر دولتی است که بر اساس ماده 3 فصل اول قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب اسفند ماه 1374 تاسیس شده است. فلسفه وجودی و نقش اصلی سازمان نظام مهندسی ایجاد و افزایش مشارکت هر چه بیشتر مهندسان در اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است. این مهم با نظارت بر کار اعضا و پروژه های ساخت و ساز صورت می گیرد. دستور العمل ها و مصوبات این سازمان از طریق وزارت مسکن و شهرسازی جنبه اجرایی می گیرد.

با در نظر گرفتن چارت سازمانی تصویری کلی از حجم و چگونگی انجام فعالیت های مختلف در سازمان مربوطه در ذهن شکل می گیرد. در حال حاضر سازمان های نظام مهندسی عموما با ایجاد بخش های سازمانی مختلف سعی در اجرای 1- قانون نظام مهندسی ساختمان و 2- مقررات ملی ساختمان داشته اند. برای مثال تصویری از خلاصه چارت نظام مهندسی ساختمان استان فارس را در زیر آورده ایم.

در نگاه اول وجود چنین تشکیلات پیچیده ی سازمانی برای ارائه خدمات به بیش از 28000 عضو و اجرای مقررات ملی ساختمان برای انبوهی از پروژه های عمرانی که هر ساله در استان تحت پوشش صورت می گیرد لازم به نظر می رسد.

از طرف دیگر برای درک بهتر بزرگی سیستم حجم, سطح و نوع ارتباط با نمایندگی های سازمان همچنین ارتباط بسیار نزدیک این سازمان با سازمان مسکن و شهرسازی استان و تمامی شهرداری های سطح استان را در کنار نگاره بالا را باید در ذهن گنجاند.

 

بنابراین انتظار وجود چالش های مدیریتی بسیار در این نوع سازمان ها دور از ذهن نمی باشد. زیرا که:

الف) دلیل وجودی سازمان بر اساس آنچه که در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان آورده شده مشارکت هر چه بیشتر مهندسان در اجرای مقررات ملی ساختمان است. به گفته دیگر سازمان نظام مهندسی با در اختیار داشتن ناظران و مجریان عملا مهمترین رکن اجرا و نظارت بر قانون است! تعداد و مقیاس پروژه های موجود در استان و وظیفه سازمان جهت کنترل کیفیت پروژه ها و آنالیز کیفیت آنها میزان سنجش مناسبی جهت درک حجم و اهمیت فعالیت های سازمان است.

ب) سازمان از تعداد زیادی مهندسان و شرکتهای فعال در ساخت و ساز شهری تشکیل شده است. سازمان موظف است علاوه بر کنترل دقیق بر ظرفیت و صلاحیت اعضای خود با توجه به شرایط در تقسیم پروژه ها بین آن ها نیز نظارت داشته باشد.

در بررسی مورد ب

باید به افزایش چشم گیر نرخ عضویت در سازمان های نظام مهندسی از سال 83 توجه کرد. پیش بینی می شود با توجه به افزایش جمعیت و تعداد دانشگاه ها و به تبع آن فارغ تحصیلان رشته های مرتبط با ساختمان این نرخ برای سالیان متمادی در سطح بالایی باقی بماند. این موضوع یک دگرگونی و چالش بسیار بزرگ برای هر سازمانی می باشد.

سایت و شبکه های مجازی معرفی شده
دسترسی سریع به همه موضوعات مشابه :
تلفن

07136488070

ویدئوهای آموزش کسب و کار و بازاریابی
مطالبی از سراسر وب
  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن نظر
      ضبط پیام صوتی

      زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است