عنوان سایت یا شبکه اجتماعی

سایت جزیره دانش

توضیحات سایت یا شبکه اجتماعی

سایت جزیره دانش

جزیره‌ی دانش (www.jazirehdanesh.com) یک پایگاه اینترنتی علمی آموزشی به زبان فارسی است که با هدف افزایش سواد علمی و فناورانه و بهبود و تقویت برنامه‌های آموزشی و آگاهی عموم مردم ایران از فناوری‌های نو  در کنار آگاهی بیشتر از دانش و فرهنگ پیشینیان خود، راه‌اندازی شده است. گردانندگان این پایگاه گروهی از جوانان علاقه‌مند به دانش و آموزش هستند که از راهنمایی‌ها و همراهی‌های نویسندگان و کارشناسان باتجربه بهره‌مندند. این گروه بدون وابستگی به هیچ سازمانی یا گروه دیگری فعالیت می‌کنند و بیش از دو سال از فعالیت آنان می‌گذرد. در این جزیره‌ی الکترونیکی تا کنون بیش از 700 مقاله در موضوع‌های گوناگون علمی و آموزشی منتشر  شده و روزانه پذیرای بیش از5 هزار کاربر جویای دانش و آگاهی است.

چرا جزیره‌ی دانش راه‌اندازی شده است؟

عصر کنونی را عصر انفجار اطلاعات نام نهاده‌اند که چنین نیز هست. اما دیگران برای ما اطلاعات تولید نمی‌کنند، بلکه اطلاعات را بر پایه‌ی نیازها و هدف‌های سازمانی خود منتشر می‌کند. در عصر انفجار اطلاعات، هر کشوری و هر ملتی باید بر پایه‌ی نیازها و هدف‌های سازمانی خود به نشر اطلاعات روی شبکه‌ی اینترنت بپردازد و انتظار این که دیگری بر پایه‌ی نیاز و فرهنگ ما به عرضه‌ی اطلاعات بپردازد، چندان به جا نیست.

حجم زیادی از اطلاعات عرضه شده در شبکه‌ی جهانی اینترنت به زبان انگلیسی است. بسیاری از کاربران فارسی‌زبان اینترنت آشنایی چندانی با این زبان بیگانه ندارند و بنابراین نمی‌توانند از اطلاعات علمی که به زبان انگلیسی منتشر شده، به‌خوبی بهره‌برداری کنند. از سوی دیگر، حجم اطلاعات عرضه شده به زبان فارسی به اندازه‌ای ناچیز است که در آمارهای جهانی لحاظ نمی‌شود. بخش زیادی از این اطلاعات نیز به موضوع‌های شبه‌سیاسی و موضوع‌هایی اختصاص دارد که جنبه‌ی علمی و آموزشی چندانی ندارند.

بخش زیادی از اطلاعات شبکه‌ی جهانی اینترنت نیز اطلاعات نادرست یا غیراخلاقی است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به فیلتر کردن آن‌ها می‌پردازد. اما فیلترکردن، هر چند ضروری است، یک روش انفعالی است و اگر سازمان یا کشوری تنها به فیلتر کردن محتوای نادرست بپردازد، به هدف‌ها سازمانی خود نخواهد رسید. باید به تولید محتوای مناسب و گیرا در موضوع‌های گوناگون و با توجه به نیاز و گرایش کاربران اینترنت، آن‌ هم با زبان و بیانی که مورد پسند آن‌ها باشد، نیز پرداخت.

بنابراین، جزیره‌ی دانش با هدف افزایش حجم اطلاعات فارسی در شبکه‌ی جهانی اینترنت و برآوردن نیازهای علمی و آموزشی ایرانیان راه‌اندازی شده است و می‌کوشد شاه‌راه اطلاعاتی فارسی‌زبانان شود. این جزیره می‌خواهد میزبان همه‌ی گروه‌های سنی و کاربرانی با علاقه‌مندی‌های گوناگون باشد. جزیره‌ی دانش می‌کوشد تا در آینده‌ای نزدیک در هر خانه‌ای که رایانه‌ای وجود دارد، جزیره‌ی دانشی هم وجود داشته باشد. ما بر این باوریم که هر ایرانی، یا در بازه‌ای گسترده‌تر، هر فارسی‌زبان یا هر کاربری که می‌خواهد ایران و ایرانی را بشناسد، به جزیره‌ی دانش نیاز دارد. ما آن را پدید آورده‌ایم، اما برای آبادی آن راهی دراز در پیش داریم و همراهی شما را خواهانیم.

جزیره‌ی دانش چه هدف‌هایی را پی‌گیری می‌‌کند؟

جزیره‌ی دانش برای دست‌یافتن به هدف بنیادی خود، که همانا افزایش حجم اطلاعات فارسی در شبکه‌ی جهانی اینترنت و برآوردن نیازهای علمی و آموزشی ایرانیان است، چند هدف اصلی را پی‌گیری می‌کند:

1. افزایش سواد علمی و فناورانه ‌

بر پایه‌ی تعریف سازمان یونسکو، سواد علمی و فناورانه یا STL عبارت‌است از: "درک و به‌کارگیری مفاهیم ، مهارت‌ها، نگرش‌ها و ارزش‌هایی که فرد را قادر می‌سازد دانش و فناوری را با زندگی و فرهنگ جامعه‌ی خویش مرتبط سازد". انتشار تازه‌ترین خبرهای علمی، ایجاد بخش‌ دانش و زندگی، آموزش رایانه، بخش ویژه‌‌ی خانواده و دانش‌نامه‌ی جزیره، همراه با عرضه‌ی مقاله‌هایی پیرامون اهمیت و جایگاه سواد علمی و فناورانه، از جمله فعالیت‌های جزیره‌ی دانش در این راستاست.

2. تکمیل و تقویت برنامه‌های آموزشی

عرضه‌‌ی مقاله‌ها، پویانمایی‌ها و فعالیت‌های آموزشی ویژه‌ی دانش‌آموزان ، معرفی الگوهای تدریس برتر و تازه‌ترین رویکرد‌ها و دستاورد‌های نوین آموزشی به آموزگاران، تاکید بر نقش خانواده به عنوان تسهیل کننده‌ی فرآیند آموزش، معرفی دستاورد‌های آموزشی ایرانیان، معرفی آموزگاران برتر، پایگاه‌های اینترنتی علمی‌آموزشی و بخش از کارشناس بپرس، از راهبرد‌هایی است که برای دستیابی به این هدف مورد توجه است.

3. معرفی دستاوردهای تمدنی ایرانیان

بی‌گمان آگاهی از فرهنگ و تمدن دیرپا و شکوهمند ایرانیان و سهمی که آنان در پیشرفت‌های تمدن بشری داشته‌اند، می‌تواند در بازیافت هویت ایرانی و کوشش برای آبادانی ایران و فردایی بهتر برای ایرانیان سودمند باشد. مجموعه مقاله‌ی نوآوری‌های ایرانی، که در بخش ایران‌شناسی منتشر می‌شود؛ مجموعه مقاله‌‌ی واژه‌های فارسی در زبان انگلیسی، که در بخش کارگاه ترجمه عرضه شده است؛ و مقاله‌هایی که در دانش‌نامه‌ی جزیره منتشر می‌شود، مانند نقش ایرانیان در بانک‌داری، ساختن کاغذ، بنیان‌گذاری دانشگاه و موضوع‌های دیگر، در راستای این هدف آماده شده‌اند. معرفی پایگاه‌های اینترنتی ایران‌شناسی و موزه‌های ایران و جهان و معرفی جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری ایران نیز به این هدف کمک می‌کند.

4. تهیه گنجینه‌ی داده‌های علمی

طبقه‌بندی موضوعی و معرفی پایگاه‌های اینترنتی، معرفی کتاب‌ها و نشریه‌های علمی و آموزشی برتر و فراهم آوردن امکان نشر الکترونیک مقاله‌ها و کتاب‌های نویسندگان و پژوهشگران ایرانی در راستای این هدف انجام می‌شوند. جزیره دانش، تا کنون به دسته‌بندی بیش از 500 پایگاه علمی آموزشی بر پایه‌ی موضوع پرداخته و می‌کوشد دسته‌بندی تازه‌ای را بر پایه‌ی موضوع‌ها و نیازهای کتاب‌های درسی نیز فراهم کند تا دانش‌آموزان و آموزگاران بتوانند به آسانی به پایگاه‌های اطلاعاتی مرتبط با هر موضوع کتاب درسی، دست پیدا کنند.

5. خدمات فنی برای توسعه شبکه علمی کشور

کمک به گسترش مدیریت فعالیت‌های علمی از راه شبکه‌ی اینترنت و راه‌اندازی پایگاه‌های اینترنتی با الگو و محتوای مناسب، یکی دیگر از برنامه‌های جزیره در راستای گسترش دانش در ایران است. بخش فنی جزیره‌ی دانش، که با عنوان شرکت یکتاوب(http://www.yektaweb.com) به کار می‌پردازد، برنامه‌های کارآمدی برای مدیریت نشریه‌های علمی، همایش‌های علمی و پایگاه‌های اینترنتی آماده کرده است.

جزیره‌ی دانش چه بخش‌هایی دارد؟

جزیره دانش بخش‌های گوناگونی برای گروه‌های سنی مختلف دارد. کودکان، دانش‌آموزان، آموزگاران، خانواده‌ها، دانشگاهیان و همه‌ی مردم، هر کدام صفحه‌ها و مقاله‌های مناسب خود را در جزیره دارند. به علاوه برای برخی از موضوع‌های مهم، بخش‌های ویژه‌ای نیز در نظر گرفته شده است. برای نمونه، در بخش ایران‌شناسی که یکی از بخش‌های ویژه‌ی جزیره است، به دستاوردهای تمدنی ایرانیان از روزگار باستان تا زمان کنونی و اثرگذاری فرهنگ ایران بر فرهنگ جهان پرداخته می‌شود.

بخش‌های جزیره دانش عبارتند از:

1. صفحه‌ی اصلی: یک خبرگذاری علمی است که تازه‌ترین رویدادهای علمی جهان به زبان ساده در آن منتشر می‌شود.

2. جزیره ‌ی کودکان: نوشته‌ ‌های کوتاه و بازی‌های آموزشی برای کودکان پیش‌ ‌ دبستانی و دبستانی.

3. جزیره ‌ی دانش‌آموزان: نوشته‌هایی ویژه‌ی دانش‌آموزان دوره‌ی راهنمایی و دبیرستان منتشر می‌شود.

4. جزیره‌ی آموزگاران: مقاله‌های گوناگون درباره‌ی آموزش علوم، ریاضی، جغرافیا، تاریخ و روش اداره‌ی کلاس و مدرسه.

5. جزیره ‌ی خانواده : مقاله‌هایی درباره‌ی نقش پدران و مادران در آموزش فرزندان و موضوع‌های ویژه‌ی آنان همراه با راهنمای جزیره‌ی کودکان

6. کارگاه ترجمه: نکته‌هایی برای ترجمه روان‌تر و معرفی مترجمان نامدار ایران.

7. کارگاه نگارش: نکته‌هایی درباره‌ی نوشتن روان و سازمان‌یافته با هدف پرورش نویسندگانی برای کامل کردن دانش‌نامه‌ی جزیره.

8. رایانه و اینترنت: مقاله‌هایی پیرامون آشنایی با اینترنت، فناوری اطلاعات و ارتباطات و کار با رایانه و تازه‌ترین خبرهای فناوری اطلاعات و ارتباطات.

9. آموزش در ایران: معرفی پیش‌گامان آموزش در ایران، مقاله‌هایی پیرامون تاریخ آموزش و پروش ایران، کاوشی در برنامه‌های آموزشی ایران، نقد و بررسی کتاب‌های درسی و کمک‌ آموزشی.

10. دانش‌نامه‌ی جزیره: فراهم کردن دانش پایه در موضوع‌های گوناگون علمی و فرهنگی با نگاه ویژه به تاریخ و فرهنگ ایران و اسلام.

جزیره دانش بخش‌های گوناگون دیگری نیز دارد: شبیه‌سازی انسان، فیزیک و شیمی، زمین‌شناسی، آموزش زیست‌شناسی، بخش دانشجویان و بخش‌های دیگری که گام به گام راه‌اندازی می‌شود.

جزیره‌ی دانش چه کمکی به دانش‌آموزان می‌کند؟

یک دانش‌آموز دوره‌ی راهنمایی را در نظر آورید که آموزگار از او خواسته است پیرامون روش ساختن کاغذ برای درس علوم سال اول راهنمایی، اطلاعات گردآوری کند. این دانش‌آموز با مراجعه به شبکه‌ی جهانی اینترنت به انبوهی از اطلاعات به زبان انگلیسی پیرامون کاغذ دست پیدا می‌کند که چندان نمی‌تواند از آن‌ها بهره‌برداری کند. حتی در صورتی که بتواند از اطلاعات آن‌ها بهره ببرد، در باره‌ی این که ایرانیان مسلمان کاغذسازی را از چینی‌ها آموختنند، شیوه‌ی ساختن آن را بهبود بخشیدند، کارخانه‌ی کاغذسازی ساختند، کاغذ رنگی تولید کردند، کاغذهایی با کیفیت‌های گوناگون ساختند و شیوه‌ی کاغذسازی را به ملت‌های دیگر آموختند، چیزی زیادی در آن‌ها پیدا نمی‌کند.

اما اگر آن دانش‌آموز به عنوان یکی از منبع‌های اطلاعاتی خود به جزیره‌ی دانش مراجعه کند، به مقاله‌ای به زبان فارسی دست پیدا می‌کند که علاوه بر آشنا کردن او با روش ساختن کاغذ، او را با پیشینه‌ی تمدنی و فرهنگی‌اش نیز آشنا می‌کند. هم‌چنین او را با دیگر منابع اطلاعاتی، مانند کارخانه‌های کاغذسازی کنونی ایران، مرتبط می‌کند تا برای گردآوری اطلاعات بیش‌تر به پایگاه اینترنتی آن‌ها مراجعه کند یا برای تهیه‌ی گزارش از روند تولید کاغذسازی برای بازدید از آن کارخانه‌ها، هماهنگی‌ انجام دهد.

سایت و شبکه های مجازی معرفی شده
دسترسی سریع به همه موضوعات مشابه :
ویدئوهای آموزش کسب و کار و بازاریابی
مطالبی از سراسر وب
  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن نظر
      ضبط پیام صوتی

      زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است