تحصیل در لیتوانی

تحصیل در لیتوانی
مجاورت با کشورهای لهستان، لاتویا ، بلاروس و تأثیرپذیری از فرهنگ آموزشی و برنامه های منعطف تحصیلی دانشگاه های منطقه موجب شده تحصیل در کشور لیتوانی از ابعادی چون مقرون به صرفه بودن شهریه دانشگاه و پذیرش قشر چند ملیتی، گوی سبقت را در رشته های فنی مهندسی، مدیریت و اقتصاد جهانی، پزشکی و تجارت بربیاد. اخیرا موجی در اروپای شرقی و شمالی شرایط تحصیل را برای اهالی منطقه و از آن مهمتر برای مهاجرین فراهم آورده است که در ادامه به تحلیل و بررسی آن میپردازیم.
از دیدگاه آموزشی، بنا به گزارش سازمان های معتبر جهانی، نرخ با سوادی در میان جمعیت جوان ،یعنی پانزده سال به بالا، ۱۰۰درصد میباشد. از لحاظ آماری میزان جمعیت با تحصیلات عالیه در کشورلیتوانی دوبرابر میزان متوسط در کلیه کشورهای اروپایی عضو اتحادیه اروپا است. مردم این کشور جزء تحصیل کرده ترین افراد در بخش اروپای شرقی و اروپای مرکزی هستند. کشور لیتوانی حدودا ۲۲ دانشگاه و ۲۴ کالج دارد و در سال گذشته مجموعا ۲۰۱۰۰۰ دانشجو در ۳۵ موسسه علمی به تحصیل مشغول بوده اند. در این میان دانشگاه فنی کائوناس جزء بزرگ ترین دانشگاه ها در حوزه بالتیک میباشد. لیتوانی کشوری با مردم چند زبانه جزء ۵ کشور برتر عضو اتحادیه اروپا که حداقل به یک زبان خارجی مسلط هستند می باشد. مردم کشور لیتوانی به سه زبان خارجی روسی، انگلیسی و لهستانی مسلط هستند و ۹۰ درصد آنها می توانند علاوه بر زبان مادری خود به یک زبان دیگر هم صحبت نمایند و در حدود پنجاه درصد آنها به زبان انگلیسی تسلط کامل دارند.
دلایل متعدد از جمله موارد ذکر شده در بالا، دانشگاه های لیتوانی را در زمره دانشگاه های برتر اتحادیه اروپا قرار می دهد. همچنین مدارک صادره از دانشگاه های لیتوانی در تمامی کشورهای اتحادیه اروپا معتبر بوده و نیازی به ارزیابی مجدد نمی باشد. سیستم آموزشی دانشگاه ها در لیتوانی به صورت ترمی است و دانشجویان باید امتیاز لازم برای گذارندن دروس را به دست آورند.
توجه داشته باشید، تحصیل در دانشگاه های لیتوانی برای دانشجویان خارجی در اکثر رشته ها به زبان انگلیسی امکان پذیر است تمامی دانشجویان خارجی از سوی اداره مهاجرت لیتوانی هر ساله کارت اقامتی با امکان رفت و آمد در تمامی ۲۸ کشور اتحادیه اروپا دریافت می کنند. این دانشجویان پس از اتمام تحصیل در دانشگاه، امکان ادامه زندگی و دریافت اقامت دائم را در صورت یافتن کار در اتحادیه اروپا خواهند داشت.

تحصیل در لیتوانی

سیستم آموزشی لیتوانی:
سیستم آموزشی لیتوانی ترمیک و زبان آموزشی در مقطع لیسانس برای اکثر رشته‌ها، انگلیسی است، و تقریبا کل رشته‌ها در مقطع فوق لیسانس به زبان انگلیسی می‌باشد. سیستم آموزشی دانشگاه های لیتوانی کاملاً مطابق با استانداردهای سیستم آموزشی آمریکا بوده و ورود به دانشگاه های لیتوانی پس از اتمام دبیرستان همانند ایران منوط به شرکت و قبولی در کنکور سراسری کشور لیتوانی می باشد و در مقاطع بالاتر بستگی به ضوابط و قوانین هر دانشگاه دارد. کلیه دانشگاه ها و کالج ها و مدارس آموزش عالی وابسته به شورای آموزش عالی هستند .
ساختار دانشگاه های لیتوانی :
سیستم آموزش ملی شامل موسسات آموزشی دولتی و خصوصی می باشد که:
14 دانشگاه دولتی
9 دانشگاه غیر دولتی
13 کالج دولتی
11 کالج غیر دولتی
و دانشکده های فنی و حرفه ای که مدارک معتبر را اعطا میکنند.
مقاطع تحصیلی و طول دوره:
1- مقطع کارشناسی:
طول دوره به نسبت رشته متفاوت است. سه سال برای رشته های علوم پایه، علوم انسانی، اقتصاد، حسابداری، مدیریت، علوم اجتماعی، علوم سیاسی – چهار سال برای رشته های فنی و مهندسی – شش سال برای رشته های پزشک عمومی، دندانپزشکی، دامپزشکی و معماری می باشد.
2- مقطع کارشناسی ارشد:
طول دوره به نسبت رشته متفاوت است و حدودا یکسال و نیم الی دو سال می باشد.
3- مقطع دکترا :
طول دوره به نسبت رشته متفاوت است و حدودا سه الی چهار سال می باشد.
نحوه ی برگزاری کلاس ها در اکثر دانشگاه های لیتوانی بدین گونه است:
1- در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد،
– کلاس های روزانه
– کلاس های شبانه
– دوره های تحصیلی طولانی مدت
– شرکت در کلاس های عملی و تئوری
– زبان های ارائه شده : انگلیسی ، روسی ، لیتوانی میباشد.
2- مقطع دکترا،
– کلاس های روزانه
– دوره های تحصیلی طولانی مدت
– شرکت در کلاس های عملی و تئوری
– زبان های ارائه شده : انگلیسی ، روسی ، لیتوانی میباشد.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است