تحصیل در عمان

تحصیل در عمان
تا پایان دوره متوسطه رایگان است و البته تحصیل در هیچ مقطعی اجباری نیست. در سال ۱۹۷۰ تنها سه مدرسه رسمی با ۹۰۰ دانش آموز در کل کشور وجود داشت. برنامه آموزش ملی عمان در طول دهه ۱۹۷۰ و دهه ۱۹۸۰ به سرعت گسترش یافت. در سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ در حدود ۵۶۰،۰۰۰ دانش آموز در ۱۰۵۳ مدرسه دولتی تحصیل می کردند. تعداد دانش آموزان در مدارس خصوصی ۶۵۰۰۰ است. همچنین برنامه های گسترده ای برای مبارزه با بیسوادی بزرگسالان وجود دارد.در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با تحصیل در عمان آشنا بشیم .
در رابطه با تحصیل در عمان می توان بیان نمود که دانشگاه سلطان قابوس، تنها دانشگاه ملی در نزدیکی مسقط، در سال ۱۹۸۶ تاسیس شد، و در سال ۲۰۰۶ تعداد ۱۳،۵۰۰ دانشجو داشت. طبق گزارش توسعه انسانی در سال ۲۰۰۶ نرخ باسوادی در بزرگسالان از ۵۴٫۷٪ در سال ۱۹۹۰ به ۳۱٫۴ درصد رسید. در مدت مشابه، نرخ باسوادی جوانان از ۸۵٫۶ به ۹۷٫۳٪ افزایش یافت. هزینه های عمومی در زمینه آموزش ۴٫۶ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۲۶٫۱٪ از مجموع هزینه های دولت گزارش شد.

تحصیل در عمان 1
آموزش پیش دبستانی
آموزش پیش دبستانی برای کودکان کمتر از ۱۰ سال و کسانی که تحصیل در عمان ارانتخاب کرده اند توسط بخش خصوصی و برخی از سازمان های دولتی ارائه می شود. نظارت بر این نهادها عهده وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار و امور اجتماعی است. ثبت نام در مهد کودک ها بسیار محدود و تنها ۱٪ برآورد می شود. کودکستان عمدتاً در شهرهای بزرگ در دسترس است و میزان ثبت نام ۱۵٪ برآورد می شود.
ساعات حضور معمولاً از ۸ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر است و معلم در سازماندهی این دوره بین یادگیری دروس و فعالیت های هنری و مناسب در اوقات فراغت اختیار تام دارد.
وزارت آموزش و پرورش در صدد تدوین برنامه درسی پیشرفته بر اساس خود آموزی و محیط زیست، میراث فرهنگی و تمدن عمان برای سطح مهد کودک است.
آموزش ابتدایی
نکته ی دیگر در رابطه با تحصیل در عمان این است که در سال ۱۹۹۷، وزارت آموزش و پرورش شروع به توسعه یک برنامه آموزش ابتدایی نمود تا آن را به تدریج جایگزین سه سطح نظام آموزش عمومی کند. هدف از این اصلاحات ایجاد یک سیستم آموزشی یکپارچه برای ده سال اول تحصیل در مدرسه بود. آموزش ابتدایی در دو دوره سازماندهی شده است: دوره اول شامل مقطع اول تا چهارم و دوره دوم شامل مقطع پنجم تا دهم می شود. پس از این دو دوره مدت دو سال آموزش متوسطه وجود دارد. مدارس شروع به اجرای سیستم آموزشی جدید در سال تحصیلی ۱۹۹۸/۱۹۹۹ نمودند.
آموزش متوسطه
مقطع متوسطه برای افراد متقاضی تحصیل در عمان به مدت سه سال است و هر زمان امکان فارغ التحصیل وجود دارد.
عمان تعدادی مدارس دستور زبان با شهرت بین المللی دارد که بیشتر آنها موسسات آموزشی خصوصی در زمینه زبان های کلاسیک لاتین و یونانی و مطالعات ادبیات باستانی سانسکریت، عبری و عربی هستند. از جمله این مدارس عبارتند از مدرسه آل صحوه، مدرسه بین المللی آمریکایی مسقط، مدرسه پاکستانی مسقط، مدرسه پاکستانی صلاله، مدرسه هندی مسقط، آکادمی بریتانیایی آمریکایی، مدرسه انگلیسی مسقط، مدرسه هندی آل گوبرا و مدرسه سلطان.

کالج دریانوردی بین المللی عمان – صحار

آموزش عالی
سیستم آموزش عالی عمان برای افراد متقاضی تحصیل در عمان نسبتاً نوپا است، چرا که اولین دانشگاه دولتی در عمان، دانشگاه سلطان قابوس (SQU) در سال ۱۹۸۶ تاسیس شد. قبل از تاسیس دانشگاه SQU ، دولت برخی از دانشجویان را برای ادامه تحصیل در مقطع آموزش عالی به کشورهای عربی همسایه مانند امارات متحده عربی، کویت ، اردن و مصر می فرستاد. همچنین برخی از دانشجویان کمک هزینه تحصیلی برای ادامه تحصیل در بریتانیا و امریکا داده می شد.
در رابطه با تحصیل در عمان می توان بیان نمود که دانشگاه SQU خصوصی است و ۹ دانشکده دارد. دانشکده های هنر و علوم اجتماعی، بازرگانی و اقتصاد، آموزش، حقوق، و پرستاری دارای مقطع کارشناسی و برخی رشته ها در مقطع کارشناسی ارشد است. SQU از سپتامبر ۲۰۰۸، شروع به ارائه دوره دکترا در دانشکده کشاورزی و علوم دریایی، علوم پزشکی، مهندسی، و علوم پایه نمود. مقطع کارشناسی در حدود پنج سال است، و اولین سال تحصیلی صرف مطالعه زبان انگلیسی می شود، و از سال دوم تحصیلی به رشته مربوطه اختصاص دارد؛ سه سال آخر تحصیل به واحدهای اصلی یافته است. تحصیل در عمان در رشته پزشکی هفت سال طول می کشد. دانشگاه دولتی معمولاً تنها پذیرای دانشجویان عمانی است. مهاجران به عنوان یک قاعده کلی در دانشگاه های خصوصی و یا در خارج از کشور تحصیل می کنند.
وزارت آموزش عالی عمان شش دانشکده علوم کاربردی دارد. اینها قبلاً کالج های آموزشی بودند، اما در سال ۲۰۰۵ حکم رویال شماره ۶۲/۲۰۰۷ برای تغییر آنها با توجه به نیاز بازار کار کنونی به رشته هایی از قبیل مدیریت بازرگانی بین المللی، ارتباطات، طراحی، مهندسی و فناوری اطلاعات صادر شد. این دانشکده ها در ایبری، نزوی، صلاله، صحار، صور و رستاق واقع شده است. دانشکده علوم کاربردی در رستاق تنها دانشکده ای است که همچنان توسط آموزش و پرورش اداره می شود. وزارت آموزش عالی همچنین حق تحریم کالج ها و دانشگاه های خصوصی را دارد.
نکته ی دیگر در رابطه با تحصیل در عمان اینکه وزارت نیروی انسانی عمان مسئول اداره دانشکده عالی فناوری در مسقط و شش دانشکده فنی در آل موسنی، ایبرا، ایبری، نزوی، صلاله و شناص است. وزارت بهداشت و درمان مسئول تعدادی از موسسات پزشکی برای آماده سازی کادر پزشکی مانند پرستاران، امدادگران و داروسازان است. وزارت اوقاف و امور مذهبی مسئول اداره دانشکده علوم شریعت است. بانک مرکزی عمان مسئول دانشکده مطالعات مالی و بانکداری است.
از آنجا که تعداد دانش آموزانی که دوره متوسطه را به اتمام می رسانند، هر ساله افزایش می یابد (انتظار می رود در سال ۲۰۰۸ به ۴۴۰۰۰ برسد)، SQU و دیگر دانشکده های دولتی ظرفیت این تعداد بالا را ندارند. از آنجا که کالج های خصوصی در دهه نود بسیار محدود بود، اکثر دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقطع آموزش عالی به کشورهایی مانند امارات متحده عربی، اردن و مصر می رفتند. دولت با آگاهی از این روند تصمیم به حمایت از بخش خصوصی در عمان برای تاسیس دانشگاه ها گرفت. اولین دانشکده خصوصی در سال ۱۹۹۴ تاسیس شد. از آن موقع، تعدادی از دانشکده ها و دانشگاه های خصوصی در عمان افتتاح شده است. بیشتر آنها در رشته های محبوب مانند مدیریت بازرگانی و علوم کامپیوتر تمرکز دارند. آنها معمولاً به نهادهای اروپایی، استرالیا یا آمریکا وابسته هستند. زبان آموزش عمدتاً انگلیسی است. دانشگاه الشرقیه، در ایبرا، در پاییز ۲۰۱۰ افتتاح شد.
در سال ۲۰۰۳، وزارت آموزش عالی عمان با ادغام این پنج دانشکده خصوصی به منظور تشکیل دانشگاه مسقط موافقت نمود. با این حال، طرح ادغام دانشگاه مهندسی ایمنی، دانشکده معجن، دانشکده مدرن بازرگانی و علوم، دانشکده خاورمیانه و دانشکده مدیریت و علوم کاربردی مازون ناموفق بود.
در سال تحصیلی ۲۰۰۶/۲۰۰۷ نظام آموزش عالی (دولتی و خصوصی) تحت سیستم آنلاین eOman یکپارچه (مرکز آموزش عالی) ادغام شد. هر موسسه آموزش عالی ظرفیت پذیرش در هر یک رشته های تحصیلی را منتشر می کند و دانشجو می تواند به ترتیب اولویت دانشگاه محل تحصیل و رشته تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب کند. هنگامی که وزارت آموزش و پرورش نتایج دوره متوسطه را در اواسط ژوئیه منتشر می کند، این نتایج به صورت خودکار در سیستم وارد می شود و نتیایج انتخاب رشته در اوایل ماه اوت اعلام می شود. قبل از این سیستم جدید، دانش آموزان می بایست پس از انتشار نتایج دوره متوسطه شخصاً به موسسات مختلف مراجعه می کردند. این فرایند برای دانش آموزان و موسسات آموزشی بسیار ناخوشایند بود چرا که زمان بسیار کمی برای طی این فرایند نسبتاً طولانی اختصاص یافته بود.

تحصیل در عمان2 1

رتبه بندی دانشگاه های برتر عمان در سال ۲۰۱۷
۱ – دانشگاه سلطان قابوس – مسقط
۲ – کالج خاور میانه – مسقط
۳ – دانشگاه آلمانی فناوری در عمان – العطیبه
۴ – دانشگاه نزوی – نزوی
۵ – کالج خلیج – الخویر
۶ – کالج عالی تکنولوژی – مسقط
۷ – دانشگاه صحار – صحار
۸ – کالج مهندسی کالدونین – سیب
۹ – کالج معجن – رئوی
۱۰ – کالج فناوری شناص – شناص
۱۱ – کالج پزشکی عمان – مسقط
۱۲ – ظفار دانشگاه – صلاله
۱۳ – کالج فناوری المسنه – المولده
۱۴ – کالج مسقط – مسقط
۱۵ – کالج علوم کاربردی –  سور
۱۶ – کالج علوم کاربردی – صحار
۱۷ – کالج علوم کاربردی، نزوی
۱۸ – دانشکده بانکداری و مطالعات مالی – رئوی
۱۹ – کالج دانشگاه البورامی – البورامی
۲۰ – کالج علوم کاربردی ولیات – روسیل
۲۱ – کالج مدرن بازرگانی و علوم – الخویر
۲۲ – کالج فناوری نزوی – نزوی
۲۳ – کالج دانشگاه سور – سور
۲۴ – کالج مدیریت و فن آوری عمان – برکا
۲۵ – دانشگاه بورامی – البورامی
۲۶ –  کالج بیان – مسقط
۲۷ – کالج دریانوردی بین المللی عمان – صحار
۲۸ –  کالج دانشگاه مازون – سیب
۲۹ –  کالج فناوری ایبرا – ایبرا
۳۰ –  کالج فناوری ایبری – ایبری
۳۱ – کالج فناوری صلاله – صلاله
۳۲ – دانشگاه الشرقیه – ایبرا
۳۳ – دانشگاه الزهرا (س) ویژه زنان – مسقط
۳۴ – کالج گردشگری عمان – سیب
۳۵ – کالج علمی طراحی – موترح
۳۶ – کالج علوم کاربردی – ایبری
۳۷ – کالج علوم کاربردی – صلاله
۳۸ – دانشکده علوم شریعت – رئوی
۳۹ – کالج دندانپزشکی عمان – مسقط
۴۰ – کالج علوم کاربردی – الرستاق
۴۱ – کالج جهانی فنی و مهندسی – رئوی
راهنمای اقامت ،تحصیل ،سفر وزندگی در دیگر کشورها

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است