راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی

کوله پشتی کوهنوردی یکی از تجهیزاتی است که برای حمل لوازم و وسایل مورد نیاز از آن استفاده میشود به عبارت دیگر تمام وسایل مورد نیاز یک کوه نورد باید درون وسیله ای قرار گیرد که این وسیله کوله پشتی(Back pack) نام دارد.

باید دارای ویژگی هایی باشد که بتوان از آن به راحتی بیشترین بهره را برد. بنا براین انتخاب یک کوله پشتی کوهنوردی مناسب و تنظیم صحیح آن روی بدن، دو مسله بسیار مهم است.

انتخاب کوله پشتی کوهنوردی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این وسیله همراه همیشگی شما هستند. در چندین سال اخیر شرکت های معتبر جهان کوله پشتی هایی باکاربرد های مختلف، در ابعاد و سایز های مختلف طراحی کردند که کار کاربر را در انتخاب کوله مورد نظر، آسانتر کرده است.

کوله پشتی کوهنوردی باید دارای پارچه ای انعطاف پذیر و مقاوم در برابر نفوذ آب، کاور مخصوص ضدآب ، تسمه هایی با اسفنج نرم و قفل شونده برای شانه ها و کمر، با رگلاژ و عرض مناسب و همچنین باید دارای پشتی و زین داخلی استاندارد برای جلوگیری از فشار مضاعف به فرد، شانه ها و ستون مهره ها باشد تا صدمه جبران ناپزیری به کوهنورد  وارد نشود.

راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی

جنسیت کوهنورد:

جنسیت فاکتور بسیار مهمی است چرا که فیزیک بدنی آقایان با خانم ها تفاوت فراوانی دارد و به همین دلیل شرکت های معتبر کوله هایی ویژه بانوان طراحی میکنند. خانمها عموما نسبت به آقایان استخوان بندی ریز تر و ظریف تری دارند، شکل پایین تنه و خصوصا، فیزیک استخوان لگن آنها متفاوت است و سرشانه های بزرگی ندارند. کوله های مناسب خانم ها با علایمی مثل women – lady – SL و اشکالی مثل گل شیپوری مشخص میشود که بستگی به کمپانی سازنده دارد. البته آقایانی هم که دارای استخوان بندی ریزتری هستند می توانند از این کوله ها استفاده کنند.

کوله پشتی خانمها و آقایان

کوله خانمها کشیده تر ، دارای بندهای کوله نزدیک به هم و کمربندی باریک تر و با شکلی قوس دار است که بهتر روی استخوان لگن خانمها کوله بشیند. نکته دیگر اینکه آقایانی هم  که دارای استخوان بندی ریزتری هستند می توانند این کوله ها را نیز در موقع خرید امتحان کنند شاید برای آنها مناسب تر باشد.

حجم کوله

میزان حجم باری که درون یک کوله پشتی کوهنوردی می توان قرار داد به دو واحد مختلف لیتر ویا اینچ مکعب بیان می شود. در واقع حجم دقیق یک کوله با واحد اینچ مکعب بیان می شود و به دلیل قابل فهم بودن آن برای همه به واحد لیتر نیز آنرا تبدیل کرده و بیان می کند و اینکه بعضی وقتها میشنویم حجم کوله مثلا ۶۰ لیتری دقیقا ۶۰ لیتر نیست به خاطر همین تبدیل است که ممکن است پس از تبدیل عددی مثل ۵۹.۸۳ شود و دقیقا ۶۰ به ما ندهد ولی هیچ کجا حجم کوله به لیتر را به صورت اعشار بیان نمی کنند و در این مثال ۶۰ اعلام میشه. در کل این نکته مهمی نیست و اختلاف بسیار جزیی و قابل چشم پوشی است. نکته بعدی اینه که برخی کوله ها به خصوص کوله های آمریکایی دارای سایز بندی small – medium – large در کوله هاشون باشند که بین این سایز بندی ها شاهد اختلاف یکی دو لیتر هستیم اما از اونجا که در ایران اکثر محصولات اروپایی کوهنوردی وجود داره ما با این مسایل کمتر مواجه میشیم.

حالا سوال اصلی که برای همه مون موقع خرید پیش میاد اینه که چه حجم کوله ای بخرم. اکثرا میدونیم که حجم مناسب به سه عامل بستگی داره : مدت زمان برنامه ، فصل اجرای برنامه و آخر هم حجم وسایل خود کوهنورد. باز هم همه میدونیم که کوله برنامه ۱ روزه با ۳ روزه فرق میکنه ، حجم وسایل در زمستان از سایر فصلها بیشتره و هرچه وسایلمون حرفه ای تر و کم حجم تر باشه به کوله کوچکتری نیاز داریم

خرید کوله پشتی کوهنوردی

محفظه کیسه خواب

این قسمت از کوله پشتی کوهنوردی برای نگهداری کیسه ی خواب ایجاد شده است و به شما این اجازه را می دهد که به جای حمل کیسه خواب در یک ساک جداگانه، آن را در کوله پشتی خود جای دهید و دستتان را آزاد بگذارید. همچنین می توانید برای نگهداری سایر اقلام دیگر نیز از این محفظه استفاده کنید.

بالشتک

در قسمت پشت کوله پشتی و در بخش پایینی و بالایی آن باید یک برجستگی به شکل بالشتک وجود داشته باشد تا هم از فشار وارد شده بر کمر کاسته شود و هم هوا بتواند در پشت شما جریان یابد.

نقاط اتصال

اگر از آن دسته افرادی هستید که به هنگام کوله گردی ابزارهای جانبی متعددی همچون تبر یخ شکن، عصای کوهنوردی و … را حمل می کنید باید بدنه ی کوله پشتی شما مجهز به نقاطی برای آویزان کردن این ابزار باشد.

در مورد نقاط اتصال باید به این نکات نیز توجه داشته باشید:

* نقاط اتصال باید مجهز به حلقه ی تقویتی باشند تا دچار پارگی نشوند. این حلقه ها شبیه همان حلقه هایی هستند که در محل بند کفش نیز وجود دارند.

* حلقه ی اتصال ابزار در کمربند کوله پشتی یا در قسمت پایینی آن باشد تا به راحتی بتوانید وسایل مورد نیاز خود را از آنها آویزان کنید.

راهنمای کوله پشتی کوهنوردی

پوشش ضد آب

کوله پشتی کوهنوردی شما باید مجهز به پوشش ضد آب باشد تا در صورت بارندگی بتوانید وسایل خود را از رطوبت حفظ نمایید. این پوشش می تواند در برابر باد نیز از کوله ی شما محافظت کند و آسیب ها را به حداقل برساند. در صورتی که کوله ی شما این پوشش نداشته باشد مجبور خواهید بود تمام وسایل درون آن را با یک پوشش ضد آب بپوشانید. در این صورت شاید بتوانید از خیس شدن وسایلتان جلوگیری کنید اما کوله پشتی خیس، شما را مجبور به حمل وزن بیشتری خواهد کرد که از سرعت شما می کاهد.

مخزن آب

این قسمت از کوله پشتی کوهنوردی معمولا به صورت جداگانه فروخته می شود اما در فضای داخلی آن جای می گیرد. مخزن آب معمولا به شکل یک آستر دولایه است که امکان تصفیه آب را فراهم می کند و  دارای شلنگ های باریکی برای خروج آب می باشد.

بند شانه

بند شانه نواری است که بر روی شانه ی شما قرار می گیرد و امکان حمل کوله پشتی را برای شما میسر می کند. این بند باید به گونه ای باشد که:

– زاویه ای ۴۵ درجه را با کوله پشتی شما تشکیل دهد.

– کوله پشتی را در حالتی محکم و ثابت نگه دارد اما سفت نباشد و به شانه ی شما فشار وارد نکند.

عدم توجه به هر یک از این نکات باعث می شود که کمر شما به دلیل تحمل فشار بار دچار مشکل شود پس آنها را جدی بگیرید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است