شهر اوش در قرقیزستان

شهر اوش که در استانی به همین نام در جنوب قرقیزستان قرار دارد، مرکز اصلی مذهبی و فرهنگی آسیای مرکزی با جمعیت 243 هزار نفر (با توجه به آمار سال 2015) است که 48 درصد آنان ازبک، 43 درصد قرقیز، 3 درصد روس، 2 درصد ترک و یک درصد نیز تاتارها هستند. ضمن اینکه این شهر از لحاظ جمعیتی رتبه دوم این کشور را داراست و رسما به عنوان «پایتخت جنوبی» از آن یاد می‌شود.

 

شهر اوش 4

 

 

شهر اوش در واقع کوهستانی است و در ارتفاع 870-1100 متری از سطح دریا قرار دارد و مکان مناسبی برای زندگی ساکنان از زمان‌های بسیار قدیم بوده است. چرا که ابزارها و وسایل زندگی انسان‌ها با قدمتی 3 هزار ساله در «کوه سلیمان» در این منطقه کشف شده است. اما مورخین، با توجه به اولین اسناد تاریخی، زمان تشکیل این شهر را قرن نهم قبل از میلاد مسیح ثبت کرده‌اند.

 

 

شهر اوش 1

 

فرهنگ

قرار گرفتن شهر اوش در مسیر «راه ابریشم» به عنوان مرکزی برای تجارت و همچنین استراحت کاروانیان از دیگر عوامل مورد توجه قرار گرفتن این شهر بوده است که همانند دیگر مراکز تجاری قدیمی، با تردد افراد از مناطق مختلف مذاهب، فرهنگ‌ها، زبان‌ها و آداب‌ و رسوم آنها در این شهر به یادگار باقی مانده و باعث شده که اکنون مردم این منطقه از آداب و رسوم درهم آمیخته‌ای برخوردار باشند.

اوش معاصر،نسبت به «بیشکک» پایتخت قرقیزستان شهر تمیزتری می‌باشد و تعداد شهروندان مسلمان در آن بسیار بیشتر است. همچنین در هر ناحیه این شهر، مساجد بزرگ و کوچکی قرار دارند و از این لحاظ با دیگر شهرهای این کشور بسیار متفاوت است.

ضمن آنکه در شهر اوش مانند سایر نقاط جنوبی قرقیزستان، روابط مردم با اشتراکات تاریخی و فرهنگی و تمدن شرقی دیگر کشورهای اسلامی نظیر ایران، تاجیکستان و ازبکستان بیشتر حفظ شده است.

 

شهر اوش 5

 

 

خوراکی در شهر اوش

در این شهر رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها با غذای ارزان (1 دلار برای یک نفر) و خوشرویی تمام در هر گوشه شهر پذیرای مهمانان هستند. نکته جالب اینکه به خاطر قیمت‌های پایین سالن‌های غذاخوری و رستوران‌ها، مردم اوش شب‌ها بیشتر دوست دارند بیرون از منزل شام بخورند. در همه جای شهر اوش می‌توان غذای حلال پیدا کرد که این عامل شرایط برای گردشگران مسلمان را بسیار راحت نموده است.

 

شهر اوش 3

 

 

علاوه بر این شهر اوش منطقه‌ای مشترک بین ازبکستان و قرقیزستان و محل جمع شدن اقوام مختلف است و بر همین اساس چند بار در سال‌های 1990 و 2010 برخی کشورها در این منطقه تنش‌هایی را برای رسیدن به اهداف خود در میان ساکنان این شهر با بهره‌گیری از اختلافات اندک بوجود آوردند که باعث درگیری و کشته شدن تعداد زیادی از ساکنان آن گردید.

در حال حاضر به گفته شهروندان شهر اوش احتمال تکرار چنین پدیده‌ای بسیار کم است و نهادهای دولتی محلی همواره آمادگی مقابله با هرگونه فعالیت مخرب جهت تحریک مردم برای ایجاد درگیری را دارند.

 

 

شهر اوش 2

 

 

گردشگری در شهر اوش

در حال حاضر این منطقه به عنوان یک مرکز گردشگری و به خصوص گردشگری مذهبی با وجود زیارتگاه‌هایی نظیر کوه سلیمان، «مسجد تخت سلیمان» و همچنین جاذبه‌های گردشگری دیگر نظیر موزه‌های قدیمی، محسوب می‌شود و تمام بخش‌ها و خدمات توریستی در آن با ساخت هتل‌های جدید و بهبود خدمات در حال توسعه می‌باشد.

کلیسای ارتدکس روسی در اوش، بازار جاده ابریشم در اوش، خیمه کروی سه طبقه در مرکز شهر اوش، تندیس ملکه کورمانجان داتکا در اوش، تندیس لنین در اوش، کوه سلیمان در اوش (نام این کوه در شهر اوش، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و می گویند حضرت سلیمان پای کوه سلیمان اوش، به خاک سپرده شده است)، موزه سلیمان در اوش از دیگر جاذبه های شهر اوش می باشد.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است