غذا در نروژ

غذا در نروژ
اکثر نروژی ها سه یا چهار وعده غذایی منظم در روز دارند که معمولا متشکل از یک صبحانه سرد با قهوه سرد (معمولا بسته بندی شده)، ناهار در محل کار و یک شام گرم در خانه با خانواده است. بسته به زمان شام خانواده و عادت های شخصی، ممکن است یک وعده غذایی سرد مثل ساندویچ به عنوان شام میل شود.در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با غذا در نروژ بیشتر آشنا بشیم .
صبحانه
صبحانه اصلی نروژی ها شامل شیر یا آب میوه، قهوه و به ندرت چای، ساندویچ با برش گوشت، پنیر یا مربا، غلات و حبوبات مانند دانه های ذرت، موسلی و بلغور جو دوسر نیز مورد پسند است، به ویژه برای کودکان.
میان وعده
این وعده غذایی بین ساعت 4 تا 6 خورده می شود و به جرأت می توان گفت تنها وعده غذایی گرم است، زیرا بقیه وعده های غذایی به طور کلی سرد است. بیشتر غذاهای اصلی در این وعده خورده می شود مانند ماهی با سیب زمینی و سبزیجات آب پز.

پنیر قهوه‌ای

پنیر قهوه ای

پنیر قهوه‌ای که نروژی‌ها به آن «برونست» (Brunost) می‌گویند، در واقع پنیر محسوب نمی‌شود چون از آب پنیری به دست می‌آید که به مدت طولانی ‌‌‌پخته شده و به شکل یک ماده‌ی قهوه‌ای شور درآمده است. این پنیر لذیذ به صورت برش‌های نازک در وعده‌ی صبحانه سرو می‌شود.

خاویار تیوبی

خاویار تیوبی

ساکنین نروژ ایده‌ی جالبی برای بسته بندی خوراکی‌هایی که حمل کردنشان سخت است دارند؛ آنها خاویار و انواع مختلف از پنیر های طعم‌دار شده را در تیوب‌های مخصوص بسته بندی می‌کنند (به شما پیشنهاد می کنیم بیکن پنیر را حتماً امتحان کنید). این تیوب‌های سبک و قابل حمل برای مسافرت‌های طولانی با قطار، کوه‌نوردی و غیره بسیار مناسب هستند.

ترشی شاه‌ ماهی

ترشی شاه ماهی

مردم نروژ علاقه‌ی زیادی به ماهی دارند به همین خاطر ماهی را به روش‌های مختلف مانند آب‌‌ پز، دودی، کبابی، سرخ شده، خشک شده و حتی ترشی استفاده می‌کنند. در همه‌‌ی رستوران‌های نروژ، کاسه‌ای از ترشی شاه ماهی (Pickled herring) در کنار صبحانه و نهار دیده می‌شود. این ترشی همراه با سس‌های مختلف مانند سرکه‌ی ساده، سس گوجه و خردل و برای لذت بیشتر با نان چاودار (rye bread) سرو می‌شود. اگر بار اول از این ترکیب خوشتان نیامد، پشیمان نشوید و آن را به شکل دیگری میل کنید.

کلاد بری

کلاد بری

تابستان‌ها فصل رویش انواع تمشک (بری) در نروژ است؛ «لینگن بری وحشی» (lingonberries) ، «بیل بری» (bilberries) و خوشمزه‌ تر از همه‌ی آنها «کلاد بری» (Cloudberries) که در همه جای نروژ یافت می‌شود. کلاد بری به صورت وحشی رشد می‌کند و به همین دلیل تابستان‌ها و در طول فصل کوتاه رویش، بسیار پرطرفدار است. از این تمشک اغلب در دسرها استفاده می‌شود و «مولتکرم» (multekrem) یکی از دلچسب‌ترین این دسر‌ها  که ترکیب کلاد بری و خامه‌ی زده شده است.

وافل نروژی

وافل نروژی

قطعه‌های خوشمزه‌ی قلبی شکل که به آن وافل (waffles) می‌گویند وافل‌های دوست‌داشتنی در همه‌ی قسمت‌های نروژ، از دکه‌های روی قایق‌ها تا کافه‌ی موزه‌ها و سرو می‌شود. در نروژ معمولاً وافل را همراه مربا، پنیر قهوه‌ای یا هر دوی آن‌ها به عنوان میان ‌وعده سرو می‌کنند. وافل نروژی از وافل‌های شناخته شده ی بلژیکی کمی نازک‌تر است، به همین دلیل لبه‌های آن به خوبی برشته و ترد می‌شود، هرچند مواد اولیه‌ی هر دوی این وافل‌ها یکی است و از آرد، آب، تخم مرغ و شکر تشکیل شده‌اند.

لوته فیسک

لوته فیسک

نروژی‌ها علاقه‌ی زیادی به نگهداری طولانی مدت از ماهی دارند و این موضوع به یکی از سنت‌های آنان پیش از اختراع یخچال برمی‌گردد، زمانی که تخمیر، روشی عالی برای حفظ و نگهداری از صید به شمار می‌رفت. لوته فیسک (Lutefisk) نیز «ماهی کادِ» آغشته به آب قلیایی است که یکی از مواد شیمیایی قوی در فرایند نگهداری و محافظت از مواد غذایی محسوب می‌شود. این غذا طعمی قوی دارد و معمولاً در کریسمس مصرف می‌شود.

سیب زمینی لفسه

سیب زمینی لفسه

سیب زمینی لفسه (Potato lefse) پن کیکی است که با سیب زمینی، آرد گندم، تخم مرغ، کره و شکر پخته می‌شود. این خوراکی در وعده‌ی صبحانه و همچنین به عنوان یک میان وعده با کره، دارچین، شکر یا مربا مزه‌‌دار شده و میل می‌شود.

سالمون

سالمون

سالمون از جمله غذا‌هایی است که همیشه چه به صورت دودی و چه به صورت نمک سود شده در نروژ وجود دارد. این ماهی کره‌ای و چرب به خوبی با هوای سرد نروژ سازگار است و به همین دلیل در نروژ به فراوانی یافت می‌شود.

هات داگ

هات داگ نروژ

نروژی‌ها از نوعی فست فود استفاده می‌کنند که شبیه هات داگ است و به آن پولسه (pølse) می‌گویند. این غذا که در پمپ بنزین‌ها، خواروبار فروشی‌ها و دکه‌های غذای خیابانی سراسر نروژ وجود دارد، معمولاً در نان سرو می‌شود، اما در سوپ، خورش، به عنوان یک وعده ی غذایی به همراه سیب زمینی و حتی بخشی از شام شب کریسمس هم استفاده می‌‌شود.

فیسکبولر

فیسکبولر

فیسکبولر (Fiskeboller) یا همان «گلوله‌های ماهی» شامل ماهی با گوشت سفید رنگ مانند ماهی کاد است که با تخم مرغ، شیر و آرد مخلوط شده و به شکل گلوله در می‌آید. فیسکبولر غذایی رایج در نروژ است به همین دلیل بسیاری از نروژی‌ها کنسرو این گلوله‌های ماهی را همیشه در یخچال خود آماده دارند.

گوشت گوزن شمالی

گوشت گوزن شمالی

گوشت گوزن هزاران سال است که در نروژ استفاده می‌شود، زیرا خود نروژی‌ها سنتی دیرینه در پرورش گوزن دارند. گوشت گوزن در منوی بسیاری از رستوران‌ها و در شکل‌های متنوعی مثل سوسیس، گوشت قلقلی و غیره وجود دارد. معمولاً گوشت گوزن به صورت‌های نمک سود، دودی، بدون چربی و غنی از نظر مواد غذایی ارائه می گردد.

ماتپاکا

ماتپاکا

ماتپاکا (Matpakke) از نظر لغوی به معنی «غذای بسته‌بندی شده» است که همه‌ی ما هنگام رفتن به مدرسه آن را تهیه می‌کردیم اما مدل نروژی آن کمی متفاوت است. ماتپاکای نروژی با نان خانگی برش داده شده (باید نان نروژی باشد که به طور معمول کم شکر است) به همراه پنیر، گوشت قطعه قطعه و مخلفات دیگری مانند سیزیجات تهیه می‌شود. روی این مخلفات در انتهای کار نان قرار نمی‌دهند و فقط با لایه‌ای از کاغذ ماتپاکا از هم جدا می‌کنند.

  • “راهنمای اقامت ، تحصیل ، سفر و زندگی در دیگر کشورها

 

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است