راهنمای خرید عینک شنا

اگر علاقه مندان به شنا می خواهند برنده مسابقات معتبر شنا شوند، براحتی به تمرین بپردازند، یا سر خود را به زیر آب فرو ببرند تا به اطراف نگاهی بیاندازند، انتخاب و خرید درست یک عینک شنا می تواند کمک زیادی به موفقیت آن ها بکند. ویژگی های عینک های شنا متنوع است، و آگاهی از ویژگی هایی که بر عملکرد تاثیرگذار است به شناگران کمک می کند تا بهترین انتخاب را در حین خرید یک عینک شنا داشته باشند. علاقه مندان به شنا باید آگاهی کاملی از موارد استفاده از یک عینک شنا و لنز های آن داشته باشند، همچنین باید توجه مناسبی به لوازم جانبی و امکانات یک عینک شنا داشته باشند.

در ادامه ی این مطلب با نکات مهم در خرید بهترین عینک شنا برای هر فرد آشنا می شویم.

عینک شنا حرفه ای

عینک شنا از چند بخش تشکیل شده است .

لنزها :

لنزهای عینک یکی از بخشهای مهم عینک است؛ مقاومت لنزها در برابر ضربه وارده آب به آن بسیار مهم است.

تذکر بسیار مهم : مقاومت لنزهای عینک شنا و عینک دایوینگ (شیرجه) متفاوت است و از عینکهای شنا برای شیرجه یا همان دایوینگ نباید استفاده کرد.البته منظور از شیرجه، پرش و جهش درون آب از ارتفاع کم نیست بلکه منظور شیرجه از روی تخت دایوینگ و از ارتفاع است.

لنزهای عینک در انواع :

* معمولی

* جیوه ای

لنز معمولی قابل استفاده در استخر و دریا می باشد اما در مقابل اشعه خورشید محافظتی از چشم نمی کند و بیشتر در استخرهای سرپوشیده از آن استفاده می شود.

لنز جیوه ای قابل استفاده در دریا و استخرهای روباز و سرپوشیده است و باید دقت کرد که سطح آن دارای UV100  باشد تا مانع از ورود اشعه ماوراء بنفش و آسیب چشم شود.

در مورد پوشش بیرونی لنزه صحبت شد اما در مورد فضای درونی، لنزهایی که آغشته به ماده ضد بخار Anti Foq  باشند قابلیت تبدیل عینک به عینک ضد بخار را داشته و در غیر اینصورت لنزهای عینک شما در طول شنا بخار خواهد کرد و در واقع جایی را نخواهید دید.

لذا در هنگام خرید به ضد بخار بودن عینک خود توجه فرمایید.اما به تذکری که در این مورد باید توجه داشت و آن اینکه این خاصیت توسط ماده ای سطح داخل لنزها را پوشش می دهد لذا در هنگام شستشو و حتی سایر موارد نمی بایست دست به داخل لنزها زد و به این پوشش آسیب زد.

به همین دلیل توصیه می شود برای شستشوی لنزها صرفاً از جریان آب استفاده شود.

 

فریم :

فریم یا همان بدنه عینک به دو دسته یک تکه و دو تکه تقسیم بندی می شود، منظور از یک تکه و دو تکه به قسمت وسط عینک مربوط می شود.اگر قسمت وسط جدا از لنزها باشد عینک دو تکه و اگر قمست وسط با لنزها بصورت یکپارچه ساخته شده باشد عینک اصطلاحاً یک تکه است.که در تصویر فوق به خوبی دو نمونه از این عینکها به نمایش گذاشته می شود.

البته عینکها را به لحاظ فریم می توان به گونه دیگری هم تقسیم بندی کرد.

* فریم کوچک

* فریم متوسط

* فریم بزرگ

فریم کوچک برای کودکان یا بانوان استفاده می شود؛ فریم متسط برای بانوان با صورتهای گرد و آقایان و فریم بزرگ غالباً برای آقایان استفاده می شود.

واشرها :

واشرها در اطراف لنزها قرار گرفته و باید همانند سدی مانع از نفوذ آب به درون لنزها  شود، جنس لنزهای با کیفیت از سیلیکون بوده و با مکش بالا می بایست مانع نفوذ آب شود و همانند کمک فنری از ضربه های احتمالی لنزها در تماس با آب جلوگیری می کند.

بندها :

بند عینک با کیفیت، از جنس یلیکون بوده و نمی بایست به راحتی پاره شده و یا تحت تاثیر کلر موجود آب در کوتاه مدت پوسیده شود.

خرید عینک شنا

تنظیم اندازه بندها :

تنظیم اندازه بندها به دو صورت :

*دستی

* اتوماتیک

می باشد که در نوع دستی می بایست بندها را از هر دو طرف باز و به یک اندازه تنظیم کرد اما در نوع اتوماتیک کار راحت تر بوده و پس از نصب عینک روی صورت فقط با کشیدن بندها تنظیم می شود.

ضد بخار بودن

این خاصیت توسط استفاده از لایه های نازک از مواد نانو کربن که مانع از چسیبدن و تجمع قطرات آب به سطح درونی لنزها می گردد ایجاد می شود. رایج ترین باور نادرستی که میان مصرف کنندگان در این مورد رواج دارد و شاید به دلیل تبلیغات القا شده توسط فروشنده ها ایجاد شده باشد؛ دائمی بودن خاصیت ضد بخار در لنزهای به کار رفته در عینک های شنا می باشد. باید گفت که خاصیت ضد بخار نه تنها در تمامی عینک های شنا، بلکه در سایر محصولات نظیر شیشه های خودرو؛ یک ویژگی موقتی است. به عبارت دیگر، تا موقعی که لایه نازک ضد بخار کننده روی سطح مورد نظر وجود داشته باشد این ویژگی پا برجاست. البته رعایت نکات نگهداری بهینه عینک شنا می تواند دوام این خاصیت را طولانی تر نماید. بعد از ازبین رفتن ویژگی ضد بخار، می توان از اسپری های موجود در بازار برای بهبود شرایط کمک گرفت.

اصلی ترین نکته در رابطه با طول عمر خاصیت ضد بخار بودن لنزها، روش صحیح استفاده از عینک شنا می باشد که در مطالب جداگانه ای به آن ها خواهیم پرداخت.

ضد خش بودن لنزها

این ویژگی نیز همانند دوخاصیت قبلی با استفاده از افزودن لایه های کمکی نازک به لنزها ایجاد می شوند. ویژگی ضد خش بودن با افزودن لایه ای نازک ولی با مقاومت بسیار زیاد در برابر سایش و سایر آسیب های فیزیکی، بر روی سطح خارجی لنزهای عینک شنا ایجاد می گردد. از آن جهت که وجود خش بر روی لنزها، کیفیت دید شما را در زیر آب بسیار کم می کند؛ لذا برخورداری بودن عینک شنایتان از این خاصیت بر میزان کارایی و لذتی که از شنا کردن می برید اثر مستقیم می گذارد.

عینک شنا

آیا احتیاج به لنز طبی دارید؟
حدود ده یا بیست سال پیش ممکن بود مجبور باشید خیلی دنبال عینک شنایی بگردید که بتوانند لنز طبی داشته باشند یا باید هزینه ی زیادی برای خرید اینگونه عینک ها پرداخت می کردید. اما حالا یک رنج خوب از عینک های شنایی که می توانند لنز طبی داشته باشند با قیمت های مناسب وجود دارند.
این گونه عینک های شنا را می توان بعد از خریداری کردن لنزهایش را با لنز های طبی عینک شنا با قیمت مناسبی تعویض نمود. و طبیعتاً نمره هر لنز طبی عینک شنا می تواند بسته به نیاز متفاوت باشد همانطور که معمولاً نمره دو چشم یک فرد می تواند متمایز باشد.

رنگ لنز عینک شنا

با وجود رنگ های متنوع برای یک لنز؛ انتخاب بهترین و مناسب ترین می توانند چالش برانگیز باشد. تنها باید یک فاکتور مهم را در ذهن داشته باشید، رنگ های متفاوت عملکرد متفاوتی در شرایط نوری مخصوص به خود دارند.
    لنز های کهربایی برای انواع محیط ها مناسب هستند، چراکه میدان دید خوبی را در شرایط نوری کم یا زیاد بوجود می آورند. اگر در نور روز نیز یک عینک شنا کهربایی به چشم بزنید، هیچگاه دچار دوبینی نمی شوید و چشم ها اذیت نمی شوند.
    لنز های شفاف برای محیط های کم نور مناسب هستند، مانند یک استخر خانگی، یا مکان های دیگر شنا که کمی تاریک هستند. با وجود یک عینک شفاف، تا وقتی که همان نور کم دائم باشد، دید دقیقی برای فرد ایجاد خواهد کرد.
•    لنز های آبی یا بنفش زمانی ایده آل هستند که شما در مورد شرایط نوری محیط شنای خود آگاهی ندارید. این نوع عینک ها به نور خارجی را طوری فیلتر می کند که تنها یک نور متوسط به چشم وارد شود، و در حین کاهش درخشندگی زیاد، این نوع عینک شنا را به بهترین گزینه برای تمرینتان و شنای روزانه تبدیل می کند.
    لنز های دودی برای شنا در زیر آفتاب مناسب اند. از آنجایی که لنز ها تیره تر هستند، محافظت بهتری در مقابل سطوح نور بالا بوجود می آید. استفاده از این عینک ها مانند شنا کردن با یک عینک دودی است!
    لنز های آینه ای نور را منعکس می کنند، و شنا کردن در محیط های سرباز را راحت تر می کنند. شناگر های می توانند از آنها به عنوان یک استراتژی مفید بهره ببرند، چراکه حریف نمی تواند چشم ها را ببیند و حرکت بعدی را تشحیص دهد.
در کنار موارد گفته شده، باید به یک نکته دیگر نیز توجه کنید؛ سر هم بندی. از آنجایی که بعضی عینک های شنا دارای قطعات قابل جداسازی هستند، شما باید محصولی را خریداری کنید که سر هم بندی آن آسان است.
عینک شنا حرفه ایی

شکل و طراحی عینک

برخلاف لباس ، عینک ها در 3 شکل موجود هستند، که همین عامل باعث می شود که انتخاب راحت تری داشته باشید. هدف ابتدایی تولید یک عینک سوئدی، شناگران مسابقات حرفه ای بوده است. در مقایسه با عینک های شنا که برای تفریحی استفاده می شوند، نوع سوئدی به خوبی بر حدقه چشم قرار می گیرد و در مقابله با آب دچار کشش کمتری می شود، بنابراین سرعت شناگر بالاتر می رود.
شکل کلاسیک که به نام عینک های واشری نیز شناخته می شوند، معمول ترین و متداول ترین نوع یک عینک شنا است. جنس آن ها می تواند فوم یا سیلیکون باشد. در آخر نیز نوعی عینک شنا وجود دارد که ترکیبی از عینک کلاسیک و لوله های مخصوص تنفس در زیر آب است، که کودکان علاقه زیادی به آن ها دارند، زیرا استفاده از آن بسیار راحت است.
Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است