شهر دارالسلام تانزانیا

شهر دارالسلام تانزانیا

دارالسلام مرکز استان دارالسلام و بزرگ‌ترین شهر تانزانیا، مرفه‌ترین شهر کشور و یکی از مراکز اقتصادی مهم منطقه است. این شهر تا سال ۱۹۷۴ پایتخت این کشور بود ولی پس از آن در سال ۱۹۹۶، پایتخت به شهر دودوما منتقل شد. دارالسلام برجسته‌ترین شهر تانزانیا در هنر، مد، رسانه، موسیقی، فیلم و تلویزیون و مرکز مالی با بورس اوراق بهادار دارالسلام (DSE) است که نخستین و مهمترین بازار بورس تانزانیاست. این شهر نقطه ورود و خروج بسیاری از گردشگران است که از تانزانیا بازدید می‌کنند. دارالسلام بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر سواحیلی جهان است. دارالسلام در ساحل اقیانوس هند قرار دارد و بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۲ جمعیت آن ۴٬۳۶۴٬۵۴۱ نفر بوده‌است.

دارالسلام بزرگترین شهر تانزانیا است. رشد سالیانه جمعیتی آن از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲حدود ۵٫۶ درصد بوده‌است؛ این شهر سومین رشد سریع جمعیت در آفریقا (نهمین سریعترین در جهان)، پس از باماکو و لاگوس داراست. پیش‌بینی می‌شود جمعیت شهری تا سال ۲۰۲۰ به ۵/۱۲ میلیون نفر برسد و پیش‌بینی کند تا سال ۲۱۰۰ به ۷۶ میلیون نفر برسد.

یکی از شلوغ‌ترین بندرهای آفریقای شرقی، بزرگ‌ترین شهر تانزانیا و مرکز تجاری آن یعنی دارالسلام است. معنای این اسم در زبان عربی «لنگرگاه صلح» بوده و شاید بیشتر به وضعیت گذشته آن که یک دهکده ماهیگیری آرام بود پیوند داشت؛ زیرا امروزه این شهر یک مکان شلوغ با بیش از ۳ میلیون جمعیت به شمار می‌رود. شهرت اصلی این شهر به خاطر سواحل زیبای آن بوده و می‌توانید گلچینی از فرهنگ‌های آفریقایی، عربی و هندی را در آن تماشا کنید.

دارالسلام 1

 

بندر اصلی تانزانیا را می‌توان در لنگرگاه دار‌السلام پیدا کرد که بسیاری از مسیرهای آبی مهم جهان از آن می‌گذرند. در بخش شمالی بندر، ساحل «کیوکُنی» (Kivukoni) با یک بازار شلوغ ماهی وجود دارد. تمام قایق‌های ماهیگیری در زمان طلوع خورشید برای خالی کردن صید شب گذشته به حرکت می‌افتند. ترکیب معماری شهر تأثیرات سواحیلی، آلمانی، آسیایی و انگلیسی را منعکس می‌کند. برای مثال الگوی شطرنجی خیابان‌هایی که به بندر منتهی می‌شوند از تأثیرات آلمانی است. آن دسته افرادی که عاشق سواحل دیدنی دارالسلام هستند می‌توانند برای فرار از شلوغی طی سفری یک روزه به جزیره‌های «بونگویو» (Bongoyo) و «بودیا» (Mbudya) سر بزنند.

 

موزه ملی و خانه فرهنگ

 

شهر دارالسلام 4

 

این مقصد گردشگری جذاب در سال ۱۹۴۰ به عنوان یادبودی برای شاه جرج پنجم ساخته شد و بازدیدکنندگان را به سفری در گذشته رنگارنگ این کشور دعوت می‌کند. در موزه می‌توانید برخی از فسیل‌های مهم از انسان‌های اولیه را تماشا کنید و در خانه فرهنگ، میراث قومی قبیله‌ای و ضربه تجارت برده در دوران استعمار به نمایش گذاشته شده است. برخی از قسمت‌های برجسته دیگر موزه، نمایشگاه‌های قوم شناسی، دست سازه‌های باستانی، لباس‌ها، اقلام تزئینی و آلات موسیقی هستند.

 

موزه دهکده

 

 

این موزه در شمال مرکز شهر قرار داشته و ساکنین باستانی تانزانیا متشکل از ۱۲۰ گروه قومی را به نمایش می‌گذارد. بازدیدکنندگان می‌توانند با گردشی در میان نمونه‌های شبیه‌سازی شده کلبه‌های قبیله‌ای که در فضایی به مساحت ۶۰,۷۰۲ متر مربع پراکنده شده‌اند، یا دیدن هنرمندان بومی که نقاشی، بافتنی و مهارت‌های حکاکی باستانی بومی خود را نشان می‌دهند، در این موزه به کاوش بپردازند. علاوه بر این رقص‌های قبیله‌ای و سایر فعالیت‌های فرهنگی نیز در موزه برگزار می‌شود.

 

یادمان عسکری

 

شهر دارالسلام 3

 

 

این یادمان برنزی یک سرباز (عسکری) در یونیفرم جنگ جهانی اول را نشان می‌دهد که نوک اسلحه‌اش به سمت بندر اشاره می‌کند. این یادمان برای گرامیداشت ارتش آفریقا در جنگ جهانی اول ساخته شد. نوشته‌ای که به زبان انگلیسی و سواحیلی روی این اثر پیدا می‌کنید، شعری از «رودیارد کیپلینگ» (Rudyard Kipling) شاعر و نویسنده انگلیسی است.

 

بومای قدیمی

 

 

این سازه در بین سال‌های ۱۸۶۶ تا ۱۸۶۷ توسط «مجید ابن سعید» سلطان «زنگبار» (Zanzibar) ساخته شد و قدیمی‌ترین ساختمان باقیمانده در دارالسلام به شمار می‌رود. این ساختمان برای اسکان مهمانان سلطان که در کاخ کنار آن زندگی می‌کرد بنا گردید. از میان شاخصه‌های متمایز فضای داخلی می‌توان به در حکاکی شده چوبی و دیوارهای مرجانی اشاره کرد.

 

کلیسای جامع جوزف مقدس

 

شهر دارالسلام 1

 

این کلیسا توسط مبلغین آلمانی بین سال‌های ۱۸۹۷ تا ۱۹۰۲ به سبک گوتیک ساخته شد. کلیسای جوزف مقدس، رومی کاتولیک بوده و قسمتی از ساحل بندر دارالسلام را اشغال می‌کند. از ویژگی‌های مهم این بنا می‌توان به سقف طاقی و پنجره‌هایی با شیشه رنگی اشاره کرد. بسیاری از نسخ خطی آلمانی و آثار هنری در اینجا نگهداری شده و نقش برجسته بالای مذبح نیز از این موارد به شمار می‌رود. اسقف اعظم دارالسلام در این کلیسا مستقر است.

 

باغ‌های گیاه‌شناسی

 

 

این باغ‌ها محل انجمن باغبانی و کشاورزی بوده و در سال ۱۸۹۳ توسط پرفسور «اشتولمن» (Stuhlmann) تأسیس شدند که اولین مدیر کشاورزی به شمار می‌رفت. این باغ‌ها به عنوان زمینی برای آزمایش و بررسی گونه‌های مختلف گیاهان و درختان استفاده می‌شد. امروزه علاقه‌مندان باغ می‌توانند ترکیبی از گیاهان بومی و خارجی را در اینجا تماشا کنند. برخی درختان هستند که جدای از زیستگاه طبیعی، تنها در این باغ به نمایش درآمده‌اند. درخت نخل «کوکو دومر» (coco de mer) از این دست است.

 

کلیسای لوتران

 

شهر دارالسلام 2

 

مبلغین آلمانی، کلیسای لوتران (لوتری) در ساحل «آزانیا» (Azania) را در سال ۱۸۹۸ ساختند. برج ناقوس قرمز آن از باقی سقف‌ها بلندتر بوده و ساختمان سفید و دیدنی آن هنوز هم یکی از بناهای برجسته دارالسلام به شمار می‌رود. سایبان‌های کاشی کاری شده بالای پنجره‌ها از ورود آفتاب مستقیم به ساختمان جلوگیری کرده و باغ‌های آن پذیرای گردشگران خسته خواهد بود. در گذشته آزانیا مرکز فعالیت‌های مبلغین آلمانی به شمار می‌رفت.

 

خانه دولت

 

 

این سازه در اواخر دهه ۱۸۹۰ ساخته شد و محل اصلی استقرار دولت آلمان بود. در سال ۱۹۲۲ انگلیسی‌ها این بنا را ترمیم و بازسازی کرده و طاق‌های کنگره دار را به آن اضافه کردند. امروزه خانه دولت محل رسمی اقامت رئیس جمهور وقت بوده و علیرغم آن که به روی عموم مردم باز نیست اما تماشای زیبایی آن در کنار مناظر ساحلی بسیار دل انگیز خواهد بود.

 

جزیره بودیا

 

شهر دارالسلام 5

 

 

یک قایق سواری ۱۰ دقیقه‌ای شما را به جزیره بودیا در نواحی دریایی دارالسلام می‌رساند. در این جزیره از دنیای شلوغ و پر سر و صدای مرکز شهر کاملاً دور هستید. عاشقان آفتاب برای لذت بردن از گرمای آن به ساحل شن سفید جزیره آمده و در آب‌های فیروزه‌ای به شنا کردن می‌پردازند. کلبه‌هایی ساحلی برای اجاره وجود دارند و بومیان در کنار ساحل غذای دریایی تازه کبابی با نوشیدنی‌های خنک می‌فروشند. سفر به بودیا یکی از محبوب‌ترین سفرهای یک روزه شهر است.

 

جزیره بونگویو

 

 

جزیره بونگویو در شبه جزیره «ساسانی» (Msasani) قرار دارد. در قسمت شمال غربی جزیره، مسافران یک روزه می‌توانند زیر سایبان‌ها استراحت کرده و یا در آب‌های زلال شنا کنند. در هنگام شنا ممکن است با برخی از متنوع‌ترین گونه‌های موجودات دریایی روبه‌رو شده و در پشت ساحل نیز مسیرهای طبیعی پیچ در پیچ داخل درختان بائوباب را پیدا کنید. دکه‌های فروش غذای دریایی و نوشیدنی خنک در این جزیره هم انتظار بازدیدکنندگان را می‌کشند.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است