شانزدهمین پادشاه مالزی سوگند یاد کرد

تانکو عبدالله سلطان 59 ساله ایالت پهنگ که شورای سلطنتی مالزی، وی را به عنوان شانزدهمین پادشاه این کشور موسوم به ‘یانگ دی- پرتوآن آگونگ’ انتخاب کرده بود، برای پنج سال آینده بر تخت نشست و به عنوان پادشاه جدید سوگند یاد کرد.

 

تانکو عبدالله سلطان

 

شورای حکام یا سلطنتی مالزی هفته گذشته در پی استعفا و کناره گیری سلطان محمدپنجم از مقام پادشاهی مالزی پس از دو سال، تانکو عبدالله سلطان پهنگ را به عنوان پادشاه جدید این کشور انتخاب کرد.
تانکو محمد فاریس پترا’ یا سلطان محمد پنجم از ایالت کلانتان، در سال 1395 به عنوان پادشاه دوره ای مالزی در کاخ پادشاهی فدرال در کوالالامپور بر تخت نشسته بود اما وی در اقدامی بی سابقه در تاریخ مالزی در آخرین ماه سال گذشته میلادی به یکباره از مقام خود کناره گیری کرد.
طبق قانون اساسی مشروطه مالزی، پادشاه این کشور از میان سلاطین 9 ایالت از 13 ایالت برای یک دوره 5 ساله از میان پادشاهان ایالت های مختلف این کشور انتخاب می شود.
مالزی تنها کشوری در جهان است که پادشاه آن به طور ادواری از میان پادشاهان ایالت های مختلف این کشور تعیین می شود.
تانکو عبدالله پادشاه جدید مالزی فرزند اول سلطان احمدشاه و تحصیلکرده انگلیس است. وی علاقه مند به فوتبال است و در سال های 2013 تا 2017 رئیس اتحادیه فوتبال مالزی نیز بوده و دارای 9 فرزند، چهار پسر و 5 دختر است.
مقام پادشاهی در مالزی از سال 1957 میلادی و پس از استقلال فدراسیون مالایا (مالزی فعلی) ایجاد شد و پادشاه از اختیارات مهمی در این کشور مانند انتصاب قضات دادگاه فدرال و دادگاه های عالی، پیشنهاد انحلال پارلمان و دریافت تصمیمات پارلمان (بدون اجازه اظهارنظر) و همچنین تنفیذ حکم نخست وزیر برخوردار است که بر اهمیت این جایگاه در عرصه سیاسی مالزی تاکید دارد.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است