ایالت سانتا کروس در آرژانتین

ایالت سانتا کروس در آرژانتین

ایالت سانتاکروز ، یکی از ایالات ۲۳ گانه آرژانتین ، واقع در جنوب کشور و منطقه پاتاگونیا می‌باشد که با ایالت چوبوت از شمال و کشور شیلی از جنوب و غرب مرز مشترک دارد . در شرق ایالت نیز اقیانوس اطلس قرار دارد . سانتاکروز پس از ایالت بوئنوس آیرس ، بزرگ‌ترین ایالت کشور است.

در غرب ایالت و در جنوب کشور، کوه‌های آند و توده‌های یخ با کوه‌های همیشه برفی وجود دارد . شیبی از مرکز ایالت تا ساحل اقیانوس اطلس وجود دارد . خط ساحلی اقیانوس اطلس نیز ( در شرق ) ترکیبی از ساحل شنی و صخره ای می‌باشد . پست‌ترین نقطه ( نسبت به سطح دریا ) در نیمکره جنوبی و غربی زمین، لاگونا دل کاربون می‌باشد ( ۱۰۵ متر ) که در سانتا کروز قرار دارد . میانگین دما در تابستان ۱۳ درجه و در زمستان ۳ درجه می‌باشد . ضمن اینکه غیراز نواحی غربی و آندی ایالت، بارش در ایالت کم است . رودهای عمده در این استپ خشک و سرد رودهای دسه آدو ، سانتا کروز ، گایه گوس ، کویل ، چیکو و پینتوراس میباشند که دره‌های حاصلخیزی ایجاد کرده‌اند . از دریاچه هایی که در سانتاکروز قرار دارند می توان به بوئنوس آیرس ، کاردیل ، ویدما ، آرخنتینو ، بلگرانو و سان مارتین اشاره کرد که همگی در غرب ایالت قرار دارند و آب شان با ذوب توده‌های یخی تامین می‌شود اما به واسطه اقلیم خشک از انها برای کشاورزی استفاده نمی‌شود . همچنین رودهای سالادو و دساگادرو مرز این ایالت را با سایر ایالات تشکیل می دهد .

ایالت سانتا کروز با تولید ناخالص داخلی برابر ۳/۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ و درآمد سرانه ۱۶۵۵۰ دلار با توجه به جمعیت کم و منابع طبیعی سرشارش، اقتصادی می‌باشد . بخش معدن و استخراج با تولید ۵/۴ میلیون متر مکعب نفت و ۳ میلیون متر مکعب گاز در سال عمده‌ترین فعالیت ایالت به شمار می آید . در ضمن تنها معدن زغال سنگ ایالت در ریو توربیو با تولید سالانه یک میلیون متر مکعب می‌باشد . از دیگر معادن باید به معادن طلا، رس، سنگ گچ و نمک اشاره کرد . دومین فعالیت درآمدزای سانتاکروز مربوط به پرورش گوسفند ( با ۷میلیون راس ) است . سانتاکروز پس از ایالت چوبوت دومین تولید کننده و صادر کننده گوشت و پشم می‌باشد . صید جانوران دریایی شامل میگو، ماهی روغن و ماهی مرکب در بندرهای پوئرتو دسه آدو، پوئرتو سان خولیان، پوئرتو سانتاکروز و ریوگایه گوس انجام می‌شود که غالب آنها یخ زده و صادراتی میباشند . زراعت در ایالت سانتاکروز به واسطه طبیعت خشک خاک ناچیز است . همچنین صنعت تیر سازی از چوب درخت لنگا از صنایع محدود به حساب می آید . صنعت جهانگردی منبعی درآمدزا در ایالت می‌باشد.

ایالت به ۷ بخش ( دپارتمان ) تقسیم می‌شود .

۱ – بخش کورپن آیکه

۲ – بخش دسه آدو

۳ – بخش گر آیکه

۴ – بخش لاگو آرخنتینو

۵ – بخش لاگو بوئنوس آیرس

۶ – بخش ماگایانس

۷ – ریو چیکو

 

اماکن گردشگری در ایالت سانتا کروس

یخچالهای پریتو مورنو

یخچالهای پریتو مورنو

پریتو مورنو با تقریباٌ ۱۴۴۸۴ متر طول و ۷۳٫۱۲۵ متر ارتفاع، یکی از بزرگترین و جالب ترین یخچالها در آمریکای جنوبی است. این یخچال بسیار زیبا، در منطقه ی با وسعت ۱۵۶٫۱۰۶ کیلومتری گسترده شده است. این منطقه بخشی از پارک ملی یخچالها در ایالات سانتا کروز آرژانتین است. فراموش نکنید با قایق گشتی در منطقه بزنید و از دیدن یخ ها لذت ببرید. یخچال پریتو مورنو، یکی از سه منبع بزرگ آب تازه در جهان است. قابلیت دسترسی آسان ، دلیل اصلی است که پریتو مورنو را به یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری در آرژانتین تبدیل کرده است .

 

پارک ملی لوس گلاسیارس

 

پارک ملی لوس گلاسیارس

 

لس گلاسیرز (لوس گلاسیارس) یا پارک ملی گلاسیرز ، شگفت انگیزترین طبیعت در جهان است. این پارک ملی در ایالت سانتا کروز از منطقه ی وسیع پاتاگونیا قرار دارد، و دارای بزرگترین پوشش یخی به غیر از گرینلند و قطب جنوب است. در حالی که یخچال های  طبیعی در بخش جنوبی پارک قرار گرفته اند، بخش شمالی دارای کوه های باشکوه مانند کوه فیتز روی (Fitz roy) ، امکانات پیاده روی و کوه نوری می باشد.

 

غار باستانی وا دلاس مانوس

 

غار وا دلاس مانوس

 

“غار دست “، در ریو Pinturas واقع در استان سانتا کروز، آرژانتین ،در 163 کیلومتری جنوب شهر Perito Moreno. این غار 30 هزار سال قدمت دارد و غاری استثنائی در زمینه هنر است. این نقاشی ها توسط جوامع شکارچی که حدود 9 تا 13 هزار سال پیش در این غار زندگی می کردند کشیده شده است.  آنها از استخوانها چیزی شبیه به اسپری رنگ درست کرده بودند و برای کشیدن این نقاشی ها دوردست های خود را رنگ کرده اند،از آنجایی که بیشتر این تصاویر مربوط به دست چپ است معلوم میشود کسانی که این نقاشی ها را کشیده اند راست دست بوده اند.

 

دریاچه پریتو مورنو

 

پارک ملی پریتو موره نو

 

دریاچه ای بسیار زیبا زیر پای یخچال شکل گرفته است و آن بالادستش، مسیری چند کیلومتری ساخته اند که می شود عبورش کرد و از جهات مختلف، زیبایی “پریتو مورنو” را به تماشا نشست

 

شهر ریو گایه گوس

 

 

شهر ریو گایه گوس

 

 

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است