شهر فجیره در امارات متحده عربی

شهر فجیره در امارات متحده عربی

فجیره (به عربی: الفجیره)(به انگلیسی: Fujairah) یکی از شهرها و شیخ‌نشین‌های هفت‌گانهٔ امارات متحده عربی است. قرار دارد بطول ۷۰ کیلومتر ابتداء از روستای اوصله تا نهایت دبا در شمال که نهایت حدود فجیره‌است در ساحل دریای عمان فجیره یکی از مناطق مهم و تاریخی و باستانی امارات متحده عربی در این اماره واقع است، روستای مورد نظر «بدیه» به عربی «البدیه» نام دارد، در این روستا مسجدی با شکل بسیار عجیب وجود دارد، باستان‌شناسان تاریخ بنای این مسجد به ۵۰۰ سال قبل پیش بینی کرده‌اند، این مسجد تاریخی به نام «مسجد بدیه» معروف است. قلعه اوحله یکی از آثار مهم تاریخی این شهر است.

امارت فجیره یکی از ۷ امارت شیخ نشین کشور امارات متحده عربی است. مرکز آن نیز شهری به همین نام است. این امارت ۱۱۶۵ کیلومتر مربع وسعت دارد و طبق سرشماری سال ۲۰۰۸ میلادی ۱۳۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد. این امارت که در ساحل دریای عمان و قسمت شرقی شبه جزیره عربستان قرار گرفته، از جنوب به کلبا و از غرب به امارت‌های راس الخیمه و شارجه منتهی می‌شود. از شهرها و روستاهای آن می‌توان به دبا الفجیره، مریح، السیجی، قدفع، البدیه طویین و الطیبه اشاره کرد. فجیره به زبان عربی به معنی «مکانی که چشمه‌های آب در آن جاری است» می‌باشد و این نام به دلیل وجود چندین چشمه‌ی آب جاری در این منطقه است.  «روستای بدیه» که در امارت فجیره قرار گرفته، مسجدی با شکل بسیار عجیب دارد. قدمت این مسجد به ۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. «قلعه‌ی اوحله»، «قلعه‌ی بثنه» و «قلعه‌ی فجیره» نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری این امارت هستند. سواحل زیبای دریای عمان و طلوع و غروب خورشید آن را نباید از قلم انداخت. در فجیره بندری وجود دارد که کشتی‌هایی که از تنگه‌ی هرمز عبور می‌کنند، برای سوخت‌گیری به بندر فجیره می‌روند. در سال ۲۰۱۰ میلادی بیش از ۱۲ هزار کشتی در این بندر سوخت‌گیری کرده‌اند.  از وادی‌های (دره‌های) مشهور این امارت می‌توان به وادی حام، وادی مسافی، وادی الطویان، وادی زکت و وادی حیل اشاره کرد. اگرچه مراکز خرید امارت فجیره به بزرگی و تنوع محصولات دبی و شارجه نیست اما در این جا هم می‌توانید چیزهای ارزشمندی برای خرید و سوغاتی پیدا کنید.

 

قلعه اوحله فجیره

 

شهرها وروستاهای فجیره

  • دبا الفجیره.
  • مربح.
  • السیجی.
  • قدفع.
  • البدیه
  • طویین
  • الطیبه
  • مسافی الفجیره.
  • البثنه
  • صفد
  • العقه
  • فرفار
  • یبسا

 

آثار باستانی فجیره

مسجد بدیه

 

مسجد بدیه فجیره

 

مسجد بدیه (به عربی: مسجد البدیه)، مسجدی در شهر فجیره که در جنوب شرقی «روستای بدیه»، در کنار جاده اصلی روستا واقع شده است. این مسجد که باستان شناسان تاریخ ساخت آن به سال ۱۴۴۶ میلادی تخمین می‌زنند، در سمت مغرب روستا و پایه کوه واقع شده است به طوری که محراب مسجد از بیرون به پایه کوه چسپیده‌است. در قله کوه از سمت مغرب مسجد آثار دو برج قدیمی وجود دارد که به گفته ساکنان روستا در زمان قدیم نگهبانانی درآن برج‌ها گماشته بودند که نگهبانی می‌داد. این مسجد بین راه دو شهر خور فکان و دِبا الحُصن واقع شده‌است. شهر خور فکان در ۷ کیلومتری شمال مسجد واقع شده‌است، و شهر دبا در ۲۵ کیلومتری جنوب مسجد قرار دارد. شهر خورفکان و شهر دبا از توابع امارت شارجه (شارقه) می‌باشند.

نمای بیرونی مسجد با مسجدهایی که در امارات متحده عربی وجود دارد کاملاً اختلاف دارد، ولیکن وجود جهت‌گیری دیوار مسجد و وجود محراب رو به‌طرف قبله دلیلی واضح است که یکی از مسجدهای مسلمانان بوده که در آن منطقه زندگی می‌کرده‌اند. مسجد در پایه کوه حجر ساخته شده و قسمتی از محراب ودیوار سمت قبله کاملاً به کوه چسپیده‌است.

دروازه مسجد، سمت مشرق قرار دارد و مسجد فقط یک درب ورودی دارد. حجم مسجد کوچک است، در درون مسجد حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر می‌توانند در مسجد نماز گذارند. اما محوطه بیرون مسجد (صحن مسجد) در حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر، نمازگزار جا می‌دهد؛ ولی اینطور که معلوم است صحن بیرونی مسجد بعداً به مسجد اضافه شده‌است. در مسجد هیچ گونه چوبی به کار نرفته‌است. سقف مسجد کاروانسرا مانند است، در وسط مسجد یک ستون ضخیم وجود دارد که تمام سقف مسجد بر روی آن قرار دارد، اما جوانب سقف به روی دیوارهای اطراف مسجد قرار دارند. از بیرون سقف مسجد قبه‌های متعددی دارد و طبقه‌بندی شده نشان می‌دهد، اما از داخل سقف مسجد مانند قوس نمایان است. پس از مرمت ساختمان مسجد، حکومت فجیره، این اثر تاریخی را به جهانگردان معرفی نموده و سالیانه عده زیادی از گردشگران از این مکان دیدن می‌کنند

 

قلعه اوحله

 

قلعه اوحله

 

قلعه اوحله به عربی (قلعه أوحله ) یکی از دژهای تاریخی امارت در فجیره و یکی از آثار بارز و جاذبهٔ گردشگری این شهر و از نقاط دیدنی امارات متحده عربی است که سالیانه تعدادی زیادی از گردشگران از آن دیدن می‌کنند. در گوشه وکنار شهر فجیره دژهای متعدی وجود دارد که تاریخ آنها به صدها سال پیش بر می‌گردد. «قلعه اوحله» یکی از قدیمی‌ترین دژهای فجیره‌است، ویکی از قلعه‌های اثری وتاریخی این شهر است، این قلعه درسمت جنوب غربی امارت فجیره ودر سمت راست مجرای وادی الحلو (درواه شیرین) «رودخانه فصلی» قرار دارد. اهمیت این قلعه از آنجاست که به قول بزرگسالان وریش سفیدان منطقه، یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های امارات به شمار می‌آید، وتاریخ بناء آن به دوران (عصر آهن) بر می‌گردد چنان‌که از شالدهای آن پیداست. همچنین باستان شناسان تاریخ بنای این دژ به دورهٔ هزارهٔ أول قبل از میلاد ترجیح داده‌اند. «قلعه اوحله» مستطیل الشکل است وشامل دو طبقه‌است، دارای برجی بزرگ ودائره‌ای مانند، و دوغرفه وصحن ورودی که عبارت‌اند از فضای وسیع ومجلس وپله ومدخل ورودی به قلعه، درب ورودی در سمت مشرق قلعه قرار دارد. دارای پلکانی است که بازدیدکنندگان به طرف برج هدایت می‌کند، دارای ۲ محلس یکی زنانه ودیگری مردانه که در دوران پیشین از آنها مخصوص مهمانان بوده‌است. این قلعه درسال ۱۹۹۵ میلادی باز سازی شده‌است. دیواری (سوری) به ارتفاع ۳ متر و عرض ۲ متر وبه طول ۱۰۰۰ متر قلعه را احاطه نموده‌است. لازم به یاد آوری است که قلعه اوحله سومین اثر تاریخی شهر فجیره‌است که تاکنون از جانب دولت مرمت شده‌است، قلعه فجیره در سال ۲۰۰۰ میلادی، و مسجد بدیه در سال ۲۰۰۳ میلادی توسط شهرداری فجیره و با همکاری شهر داری دبی مرمت گردیده‌است.

 

قلعه بثنه

 

فجیره

 

قلعه بثنه (در عربی: قلعه البثنه ) (به انگلیسی: Al Bithnah Fort) یکی از قلاع مشهور امارات متحده عربی است. قلعهٔ ایست با موقعیت بسیار عالی سوق الجیشی که برفراز تپه‌ای قرار دارد. این قلعه در سال ۱۷۳۵ میلادی بنیان‌گذاری شده‌است. روایت است که یکی از حاکمان وقت منطقهٔ فجیره این قلعه ساخته‌است ونگهبانانی در آن گماشته‌است که از منطقه در برابر دزدان ویاغیگران حمایت کنند. «قلعه بثنه» قلعه بثنه در ۱۳ کیلومتری مغرب شهر فجیره قرار دارد. ویکی از مهم‌ترین قلعه‌های منطقه شرقی دولت امارات متحده عربی است. قلعهٔ مزبور در جنوب شرقی روستای بثنه و در قسمت شرقی وادی بثنه واقع شده‌است.

پیر مردی ۱۲۰ ساله‌ای به نام سعید الحمر الیَماحی در این قلعه زندگی می‌کند، ایشان ادعا دارند که مدت ۴۰ سال است که در «قلعه البثنه» نگهبان هستند واز منطقه مخصوصاً از روستای «البثنه» در برابر دزدان ویاغیگران مدت چهل سال تا به امروز در قلعه مزبور پاس می‌دهند، (سعید الحمر الیَماحی) می‌گوید که ایشان از دوران حکم (حمد الشرقی) جد حاکم کنونی فجیره شیخ حمد بن محمد الشرقی در این قلعه پاسبان هستند. قلعهٔ بثنه در ۲ کیلومتری سمت مشرق «روستای البثنه» فجیره به روی تپه‌ای در پایهٔ سلسله کوه حجر واقع می‌باشد.

 

قلعه فجیره

 

قلعه الفجیره

 

قلعه فجیره (در عربی: قلعه الفجیره ) (به انگلیسی: fujairah fort) یکی از معالم بارز وتاریخی و جاذبهٔ گردشگری امارت فجیره ویکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی است که سالیانه تعدادی زیادی از گردشگران از مناطق داخل و خارج امارات به سویش می‌شتابند. این قلعه در سال ۱۶۷۰ میلادی بنیادگذاری شده‌است و در قسمت شمالی (روستای تاریخی فجیره) واقع شده‌است و حدود ۲ کیلومتر از ساحل دریای عمان فاصله دارد. «قلعه فجیره» قلعهٔ ایست با موقعیت بسیار عالی سوق الجیشی که برفراز «تپه أی» صَخری بنا شده‌است که ۲۰ متر از سطح زمین ارتفاع دارد.

قلعه عبارت است از یک بنای دو طبقه که اطراف آن با دیوار (سور) محافظت شده‌است، بنای قلعه از عناصر معماری محلی تقلیدی تشکیل یافته‌است، قسمتی از دیوار سمیک برج‌ها از سنگ و خشت و ساروج تشیید شده‌است، همچنین از مواد گچ، چوب و شاخهٔ نخل خرما نیز استفاده شده‌است. درون قلعه از گچ کاری ونقاشی خاص وزیبایی ستوها واقواص دارای گچبری و طراز معماری سقف‌ها از لحاظ تزیینی با طاق‌های اکلیل و گچ ونقوش عمرانی از زیبایی خواص ومنحصر به فرد بر خوردار است. واز آنجا که معلوم است (سور) یا دیوار قلعه فجیره واستحقامات وفتحات وتیرکش تیر اندازی وجاهای نگهبانان برای حفاظت از منطقه ایجاد نموده بوده أند و بطور شبانه‌روزی نگهبانان در این برج‌ها کشیک می‌داده أند. «حصن فجیره» یکی از مهمترین معاقل آن دوران بوده‌است. این قلعه از قدیمی‌ترین دژهای دفاعی منطقه شرقی امارات متحده عربی است که آن زمان به (امارات ساحل عمان) معروف بوده‌است استقلعه دارای سه برج دائره ویک برج مستطیل است، طبقهٔ پائینی قلعه شامل صحن باز ویک أطاق بزرگ، ودرب ورودی می‌باشد، پلکانی از سمت شمالی صحن قرار دارد که به طرف طبقهٔ بالا هدایت می‌شود. أما طبقهٔ دوم (بالا) شامل راهرو وردی، مجلس، وممری که زائران به طرف برج‌ها هدایت می‌کند. همچنین در قلعه از چوب‌های تیک و (چندل) ودعون نیز استفاده شده‌است. این قلعه در بین سالهای (۱۹۹۹–۲۰۰۱م) مرمت شده‌است. گویند که: (الشیخ محمد بن مطر الشرقی) جد سوم حاکم کنونی فجیره این قلعه را بنیادگذاری نموده‌است.

 

اماکن گردشگری فجیره

 

مجتمع تفریحی  فجیره

 

مجتمع تفریحی فجیره

 

Intercontinental Fujairah Resort در دبی، امارات متحده عربی افتتاح شد. با افتتاح Fujairah این منطقه نزد توریست‌ها محبوبیت پیدا می‌کند. بازگشایی این هتل نشان دهنده تعهد گروه هتل‌های بین‌قاره‌ای (IHG) به گسترش نمونه‌های لوکس خود در این منطقه است.  فجیره یک ملک ساحلی است که در ساحل دریاچه بی‌نظیر Al Aqah در زیر کوه‌های بسیار جذاب حجر واقع شده است. این مجتمع لوکس از مجموعه‌ای از ساختمان‌ها با سبک معماری روستاهای عربی ساخته شده است که ترکیبی از عناصر طراحی معاصر و فرهنگ قوی عرب است و میراث و فرهنگ محلی را منعکس می‌کند.

این مجتمع از ۱۹۰ اتاق مهمانی و سوئیت شیک ساخته شده است که شامل ۴۴ اتاق Club InterContinental و ۳۸ سوئیت است. از بالکن‌های بزرگ موجود در مجتمع به راحتی می‌توانید از منظره‌ی بی‌نظیر سرتاسر دریا لذت ببرید. مجتمع فجیره از امکانات منحصربه‌فردی مانند سالن بدن‌سازی، اسپا با منوهای مختلف درمانی، ۴ اتاق جلسه، یک اتاق هیئت مدیره و سالن رقص برخوردار است.

پاسکال گووین، افسر ارشد IHG در هند، خاورمیانه و آفریقا، گفت:

از افتتاح اولین تفریحگاه بین‌المللی خود در امارات متحده عربی خوشحالیم. این یک دستاورد بزرگ در سفر ما به منطقه محسوب می‌شود. مجموعه‌های لوکس خود را برای مهمانان لوکس بین‌المللی یا ساکنان امارات متحده عربی گسترش می‌دهیم. ساکنان محلی می‌توانند برای تجربه‌های جدید و فرار از روزمرگی به این مجموعه بیایند و گروه‌های کسب و کار این مکان را به عنوان مقصدی برای برقراری جلسه‌های خود انتخاب می‌کنند. فجیره با یک خط ساحلی خیره‌کننده، کوه‌های باشکوه و باغ‌های نخل همراه با میراث غنی به سرعت به عنوان یک جاذبه گردشگری ظاهر می‌شود و مسافران فهمیده‌تر را جذب می‌کند. ما به‌دنبال فراهم کردن تجربیات جدید برای مهمانان خود هستیم تا سبک جدیدی از زندگی که ما به خاطر آن مشهور شده‌ایم را ارائه دهیم.

 

درهٔ حام

درهٔ حام یکی از بزرگترین ودرازترین دره‌های امارت فجیره در منطقهٔ شرقیه، ویکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی است. این دره به درازی ۳۰ کیلومتر از کوهای مسافی سر چشمه گرفته‌است. آبخیز این دره عظیم ابتداء از قله‌های بلند کوه حجر شروع می‌شود، وبه دره‌های (الفرفار) ، (سهم) ، (بیقا) ، (مدوک)، و (وادی الأحاطی) ملحق می‌شود، تمام آب این دره‌های بلند وکوتای اطراف به (وادی حام) می‌ریزد، سپس به سد حام سرازیر می‌شود. کوه‌های‌های بلند اطراف (وادی حام) با پوششی از درختان جنگلی، دره‌های عمیق با آبشارها و چشمه‌های جوشان، عوارض طبیعی دل انگیز، صخره‌های مرتفع، چشمه آبهای معدنی، پوشش گیاهی انبوه، پرندگان و جانوران وحشی از پدیده‌هایی است که خالق هستی در این منطقه به ودیعه گذاشته‌است.

دره ( وادی حام ) در قسمت شمال غربی شهر فجیره، ودر مسیر جادهٔ ذید به مسافی و سیحی قرار گرفته که روزانه صدها نفر از دوستداران طبیعت از شهرهای امارات وهمجنین از کشورهای اطراف برای گردش و تفریح به سویش می‌شتابد.

 

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است