حمام های عثمانی ترکیه

حمام های عثمانی
سلاطین ترک چه اسراری را در پشت درب های بسته پنهان کرده بودند؟ چطور بعد از یک روز پر استرس در مقام سلطان خودتان را آرام می کنید؟ این رازی است که باید از آن خوب مراقبت کرد ، پس برای یک حمام ترکی واقعی آماده شو.در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با یکدیگر با حمام های عثمانی  آشنا بشیم .
حمام های ترکی که به نوعی شبیه سونا و حمام بخار هستند، همیشه نقش مهمی در جامعه داشته اند. علاوه بر محلی برای بازیابی آرامش، حمام های محلی ، جایی برای تجمعات اجتماعی بوده است.

حمام

از سویی دیگر، ساخت حمام ها در واقع  آزمونی برای معماران جوان بوده است. هر معماری که قادر بود یک گنبد مناسب برای حمام بسازد، بعد از آن می توانست سراغ پروژه های بزرگتر مانند مسجد برود. از بناهای شاخص شهر میتوان به حمام های معمار سینان، از جمله حمام چمبرلیتاش، مهری ماه سلطان و حمام هاسکی هورم اشاره کرد. گرچه سنت دیرینه حمام رفتن با وجود حمام هایی که امروزه در هر خانه ای وجود دارد رو به پایان است، اما رفتن به حمام های ترکی چیزی فراتر از آرامش است. حمام قبل از عروسی نیز در بین جوانان بسیار مرسوم و محبوب است.
حمام سنتی ترکی سه اتاق متصل به هم دارد که شامل سیکاکلیک (کالادیریوم) sıcaklık (caldarium) که اتاق داغ است، اتاق میانی که تپیداریوم (tepidarium) نام دارد و اتاق گرم است و سوگوکلوک soğukluk که اتاق سرد (frigidarium) است. در اتاق داغ فضا پر از بخار است و یک تراپیست ماهر شما را ماساژ می دهد. اتاق گرم مخصوص شستشو با آب و صابون و اتاق سرد برای استراحت ، پوشیدن لباس و نوشیدن آبمیوه تازه مثل آب انار و گاهی چای است . در اینجا می‌توانید در حجره های اختصاصی بعد از ماساژ چرتی هم بزنید.
لباس های حمام خیلی پیچیده نیستند و مایوکفایت میکند. در حمام به شما حوله سنتی مخصوص بسیار نازک و لطیفی که از ابریشم یا کتان درست شده می دهند که به آن لنگ(peştamal) می گویند. در سواحل هم به دلیل اندازه مناسب این لنگ ها از آنها بسیار استفاده میشود. چیزی دیگری که در حمام نیاز است، دمپایی است تا روی کف مرمری حمام لیز نخورید. دمپایی های سنتی چوبی که نعلین نام دارند و یا یک صندل هم مناسب است.
بعد از حمام هم می‌توانید کیسه حمام تان را با خود ببرید و برای یک آرامش واقعی آماده شوید. وقتی کسی از حمام بیرون می آید به او می گویند : صیحت لر اولسون! که به معنای این است که سلامت باشید !
حماما ترکی

برترین حمام های ترکی استانبول

حمام خرم سلطان ایاصوفیه | Ayasofya Hürrem Sultan Hamamı

حمام خرم سلطان
این حمام که در میدان ایاصوفیه ی استانبول واقع شده است، در چندین سال گذشته مورد بازسازی و مرمت اصولی قرار گرفته و اکنون جزء حمام های ترکی مورد پسند توریست های خارجی که به استانبول می آیند، قرار دارد. این حمام را معمار مورد اعتماد امپراطوری عثمانی به دستور خرم سلطان ساخت.

حمام کیلیک علی پاشا | Kılıç Ali Paşa Hamamı

حمام کیلیک عای پاشا
حمام کیلیک علی پاشا دارای معماری بسیار زیبا و یک گنبد عجیب و دیدنی ست. این حمام ترکی در سال ۱۵۸۰ ساخته شده و پس از آن چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته است. حمام کیلیک علی پاشا در شمار حمام های ترکی گران قیمت استانبول است که در محله ی توفان واقع می باشد.

حمام جمبرلیتاش | Cemberlitas Hamami

حمام جمبر لیتاش
معماری جالب توجه حمام جمبرلیتاش نه تنها برای گردشگران و شهروندان ترکی استانبول جذابیت دارد، بلکه محققان، دانش پژوهان، عکاسان و دانش آموزان بسیاری به بازدید از این حمام می روند.  البته با این وجود حمام جمبر لیتاش از حمام های با قیمتی متوسط و نسبتا ارزان قیمت محسوب می شود.

حمام آقا  | Ağa hamamı

حمام آقا
حمام ترکی آقا به واقع حمام خصوصی سلطان محمد فاتح و پسرانش بود. این حمام که اکنون در خیابان فاتح استانبول واقع شده، بخشی از اقامتگاه شکاری سلطان محمد عثمانی به شمار می رفت. زمانی که حکومت عثمانی ها در ترکیه به پایان رسید، این حمام به وسیله ی یک فرد آمریکایی خریداری شده و سپس بعد از مدتی به یک مکان عمومی تبدیل شد و اکنون تمام توریست ها می توانند از این حمام استفاده کرده و لذت یک حمام ترکی واقعی را تجربه نمایند

حمام جاگالوگلو | Cağaloğlu Hamamı

حمام جاگالو گلو
حمام جاگالوگلو حمامی ست که در تمام جهان مشهور بوده و در لیست ۱۰۰۰ مکانی که پیش از مرگ باید ببینید جای گرفته است.
طرح های معماری این حمام توسط سلیمان آقا، معمار سلطنتی دربار انجام شد و در نهایت توسط عبدالله آقا ساخته شد.

حمام سلیمانیه استانبول

قدیمی ترین حمام استانبول حمام سلیمانیه است.این حمام از سال ۱۵۵۰فعال بوده بخشی ازمجموعه زیبای مسجد سلیمانیه می باشد .حمام  سلیمانیه توسط سینان معمار مشهور عثمانی طراحی شده است .با ورود به این حمام فکر می کنید وارد دوره ی عثمانی شده اید.تجربه این حمام ۹۰ دقیقه طول می کشد.همچنین این حمام بخش های رامخصوص خانواده ها طراحی کرده است.

کارهای که درحمام سلیمانیه انجام می شود عبارتست از:درابتدا دراتاق گرم،۴۰ در جه بروی سکوهای مرمری گرم در وسط اتاق درازمیکشند.سپس سایش بدن،ماساژصابون و خدمات شستشو انجام می شود.بعد از آن به روش مخصوصی خشک می شوند .بعد دراتاق دیگری استراحت می کنند و از نوشیدنی خود لذت می بردند.

نکات ضروری که باید در رابطه با این حمام دانست این است که اجازه ورود فقط به خانواده ها و زوج ها داده می شود.همچنین حمام در بعدظهرها بسیار شلوغ است.

حمام سلمانیه

از دیگر حمام های ترکی معروف و دیدنی استانبول می توان به حمام گالاتا سرای، حمام بیلربی، حمام سلطان مهرماه و… اشاره کرد.
توصیه سایت roomaco.com : در سفر به استانبول ، لذت یک حمام سنتی را از دست ندهید . بسیاری از افراد وجود حمام های سنتی را در ایران فراموش ننموده اند . درحال حاضر این حمام ها فراموش شده اند . اما مردم ترکیه این میراث گرانبهای خود را فراموش ننموده اند . و سالانه هزاران دلار از این محلها درامد کسب می کنند .

راهنمای اقامت ،تحصیل ،سفر وزندگی در دیگر کشورها

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است