حمل و نقل عمومی در کلمبیا

حمل و نقل عمومی در کلمبیا
شهر بوگاتا پایتخت کشور کلمبیا با جمعیت 5/6 میلیون نفر (حدود 15 درصد از کل جمعیت کشور) است. 62 درصد از جمعیت در بازه سنی 15 تا 54 سال هستند. شهر بوگاتا در ارتفاع 2600 متر از سطح دریا واقع شده و دارای درجه حرارتی بین 8 تا 20 درجه سانتی گراد در طول فصول مختلف سال است.
اوج تقاضای سفر در شهر بوگوتا در دو دوره (ساعت 6 تا 8 صبح و ساعت 5 تا 7 بعد از ظهر) است. همچنین یک دوره اوج کوتاه در میان روز نیز وجود دارد.

دولت کلمبیا در 20 سال گذشته در خصوص نیاز به یک سیستم حمل و نقل جدید در بوگوتا بحث نموده است که دارای قابلیت هایی هم چون سیستم LRT باشد. سیستم LRT به دلیل هزینه‌های سنگین و اعتراض شرکت‌های خصوصی که هم اکنون از سیستم حمل و نقل عمومی بهره‌برداری می کنند، هرگز اجرا نشده است. مسئولین شهر بوگوتا در سال 1998 میلادی یک استراتژی جدید را برایغلبه بر مشکلات حمل و نقل و ترافیک به کار گرفتند. از سال 1998 میلادی در شهر بوگوتا، استراتژی‌های مختلفی برای کاهش تراکم ترافیک به اجرا درآمده است که مهم‌ترین آنها عبارتند از :

  • کاهش 40 درصد از اتومبیل ها در ساعات اوج با ایجاد محدودیت تردد بر اساس زوج و فرد بودن شماره پلاک اتومبیل
  • اجرای یک شبکه مسیر خطوط دوچرخه سواری
  •  احداث پیاده روها
  •  ایجاد سیستم اتوبوس‌رانی سریع السیر

Transmilenio یک سرویس حمل و نقل با ظرفیت بالا است که خدماتی هم چون سرویس‌های سیستم LRT را تامین می‌نماید، این سیستم در سال 2000 میلادی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

اتوبوس در کلمبیا

وضعیت سیستم حمل و نقل شهر بوگوتا قبل از اجرای BRT

توسعه سیستم اتوبوس‌رانی دارای رشد سریع و سازماندهی نشده بود، به طروی که بین سالهای 1993 تا 1997 میلادی، تقاضا برای خدمات اتوبوس‌رانی 27 درصد رشد را نشان می‌داد. عرضه اتوبوس در دوره مذکور، 72 درصد رشد یافته که نشان دهنده فقدان کنترل و برنامه‌ریزی بوده است. این رشد نامتوازن باعث ایجاد پدیده‌ای به نام جنگ برای سنت شده است. این پدیده به جنگ پرخاشگرانه رانندگان برای سوار کردن حداکثر تعداد مسافر اطلاق می‌شد.

از آنجا که درآمد گردانندگان سیستم بستگی به تعداد مسافر استفاده کننده از خدمات آنها داشت، جنگ بر سر مسافر شکل رقابت‌آمیز پیدا کرده بود، از سوی دیگر فقدان سیستم تعمیر و نگهداری و بازسازی وسایل نقلیه باعث ایجاد هزینه‌های سنگین بهره‌برداری و افزایش آلاینده‌های هوا و افزایش سر و صدا شده بود. جمع‌آوری کرایه توسط راننده صورت می‌گرفت که باعث ایجاد خطرات بالقوه و در مواردی منجر به تصادف می شد. این شیوه جمع آوری کرایه باعث افزایش زمان سفر و کاهش جذابیت خدمات سیستم حمل و نقل عمومی نیز می گشت. از دیگر مشکلات این سیستم می‌توان به سطح بالای آلاینده های هوا به میزان 750000 تن آلوده کننده هوا در سال (تولید شده توسط جریان ترافیک) و سطح آلودگی صوتی بیش از 90 دسی بل (dB) برای خیابان‌های اصلی شهر اشاره کرد. آلودگی هوا یکی از مشکلات جدی سیستمی بود که اکسیژن آن 27 درصد از سطح دریا کم‌تر است. تعداد زیاد تصادفات (52764 مورد) و 1174 نفر کشته شده آن نیز در سال 1998 میلادی به ثبت رسیده است.

 

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است