راهنمای خرید ملحفه

زمانیکه صحبت از ملحفه میشود مهمترین و اساسی ترین عامل “حس راحتی” است. ملحفه خوب ملحفه ای است که گرم و نرم باشد و مقدمات یک خواب آرام را فراهم کند. ملحفه های پنبه ای علاوه بر برخورداری خصوصیات فوق، دوستدار محیط زیست نیز هست.

برای خریدن ملحفه اول به طرح و نقش و ست کردن با دکور اتاف فکر می کنید یا جنس پارچه آن برایتان اولویت دارد؟ برای خواب راحت و استراحت روی آرامش بخش ترین جای خانه، لازم است قبل از خرید کالای خواب چند نکته را را در نظر بگیرید.

تعداد رشته های نخ پارچه

راهنمای خرید ملحفه

تعداد نخ های موجود در هر ۶٫۵ سانتیمتر مربع از پارچه، به عنوان شاخص سنجش نرمی و دوام ملحفه در نظر گرفته می‌شود. با این وجود، این معیار همیشه هم قابل‌ اعتماد نیست. بالا بودن تراکم الیاف موجود در پارچه مهم است، اما نوع پنبه‌ به کار رفته در آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

کیفیت پنبه

ملحفه پلی استر

عالی ترین نوع پنبه، پنبه مصری صد درصد است. رشته های بلند پنبه مصری باعث می‌شوند ملحفه هایی که از این نوع پنبه تولید می‌شوند، کاملاً سبک و عالی باشند. این پارچه ها کاملاً محکم هستند و عمری طولانی دارند.

پس از آن پنبه پیما (Pima) در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. پنبه پیما همچنین با نام تجاری سوپیما (Supima) شناخته می‌شود. اگر با پنبه ای با برچسب پنبه صد درصد مواجه شدید، احتمالاً پنبه ای آمریکایی است. پنبه ای با سطح ناهموار که با قیمت های مختلفی عرضه می‌شود.

الیاف کوتاه پنبه آمریکایی، می‌توانند از تاروپود پارچه خارج شوند و ساختاری ضعیف تر و سنگین‌تر دارند. اما پنبه پیما نرم است و کمتر پیش می‌آید که مثل پنبه آمریکایی ضخیم شود.

می‌توانید با صرف هزینه متوسط، ملحفه هایی از جنس پنبه پیما خریداری کنید. اما اگر به دنبال بهترین گزینه هستید می‌توانید ملحفه ای از جنس ساتن یا پرگال که از پنبه مصری بافته شده اند، خریداری کنید.

پارچه پرگال یا ساتن؟

راهنمای ملحفه

واقعیت این است که این موضوع کاملاً سلیقه‌ ای است. پرگال (Percale) پارچه ای ساده، خنک و مات است؛ وزن مناسب و شستشوی راحتی دارد. بنابراین می‌تواند برای افراد گرمایی مناسب باشد. ساتن کمی سنگین تر و بسیار نرم است و جلوه‌ای صاف و روشن دارد که مانند پارچه های گران‌ قیمت اطلسی است. به هرحال اگر مطمئن نیستید که کدام پارچه را ترجیح می‌دهید، بهتر است نمونه‌ های مختلف را از نزدیک لمس کنید.

لطافت و درخشندگی ملحفه های ساتن گاهی اوقات باعث تعبیر اشتباه بین عموم می شود که ملحفه با الیاف مصنوعی تولید شده در صورتی که اینطور نیست. نوع بافت پارچه های ساتن ۱۰۰درصد پنبه به گونه ای است که روی پارچه درخشان و لطیف و پشت آن به دلیل پنبه کدر است. در بافت پارچه های ساتن از نخ مرغوب استفاده می شود در صورتی که در بافت پارچه های تافته یا رنفرس نخ از مرغوبیت کمتری برخوردار است.

خرید ملحفه

اثر بافت پارچه

پارچه هایی با بافت تافته (رنفرس) زیر دست خشک و ظاهری کدر دارند. در حالی که پارچه هایی با بافت ساتن سنگین تر بوده و دارای زیر دست نرم و اطلسی گونه اند، همچنین سطح درخشانتری نسبت به پارچه هایی با بافت تافته دارند، این درخشانی و زیر دست نرم و لطیف گاهی باعث این تعبیر اشتباه بین عموم مردم میشود که پارچه با الیاف مصنوعی تولید شده است در حالی که این چنین نیست. نوع بافت در پارچه های ۱۰۰% پنبه با بافت ساتن سبب میگردد سطح رویی پارچه درخشان و پشت پارچه کدر باشد. بهتر است بدانید در پارچه هایی با بافت ساتن از نخ های مرغوب استفاده میگردد و معمولا در پارچه های با بافت تافته (رنفرس) از نخ هایی با مرغوبیت کمتر استفاده میشود. البته آنچه در رابطه با مرغوبیت نخ در پارچه های تافته گفته شد الزاماً یک قانون نیست.

اثر تراکم (تعداد سر نخ در ۱ اینچ مربع)

آگاهی از تراکم بصورت نسبی حائز اهمیت است، تراکم عموما در صافی و دوام پارچه اثر گذار است. اما اندازه گیری تراکم پارچه که در واقع تعداد سرنخ های موجود در یک اینچ مربع پارچه (در جهت تار(تراکم تاری) و در جهت پود(تراکم پودی)) است، بدون استفاده از ابزار اندازه گیری آن امکان پذیر نیست. با این حال بهتر است بدانید تراکم بالا یک فاکتور بسیار مهم در تعیین کیفیت و قیمت پارچه های مورد استفاده در کالای خواب می باشد. ملحفه هایی با تراکم ۲۸۰ تا ۴۰۰، صاف، نرم و جاذب هستند و قابلیت تنفس خوب و آبرفت کمتری دارند.

بنابراین ملحفه های پنبه ای با بافت ساتن بسیار نرم هستند و زیر دست خوب و احساس خوشایندی دارند همچنین درخشش این پارچه ها که از نوع بافت آنها نشات میگیرد، سبب میشود هنگامی که روی تخت پهن میشوند جلوه زیباتری داشته باشند.

 

انواع ملحفه

گزینه های ارزان‌

پارچه های مخلوط پنبه و پلی استر که اغلب به عنوان Easy Care (مراقبت آسان) به بازار عرضه می‌شوند، انتخابی هوشمندانه هستند، زیرا با شستشوی مکرر به خوبی سازگاری دارند. مقدار پلی استر این پارچه ها کم و ترکیب آن نسبت به پنبه،۱۰ به ۹۰ است. پارچه ای که از این طریق به دست می‌آید بسیار با دوام است، بنابراین می‌توانید بارها آن را داخل ماشین لباسشویی بیندازید و به همان نرمی و راحتی سابق تحویل بگیرید. البته توجه داشته باشید که استفاده از الیاف مصنوعی نباید در این پارچه‌ها از ۳۰ درصد بیشتر باشد، چرا که احساس خوبی نخواهند داشت و می‌توانند موجب عرق کردن شما در هنگام خواب شوند.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است