راهنمای خرید مسواک

در سال‌های اخیر تنوع و فراوانی مسواک‌ها در سطح بازار چنان زیاد شده است که بسیاری از افراد برای انتخاب و خرید مسواک مناسب، دچار سردرگمی می‌شوند.

جدا از مارک‌‌های مختلف، هر کارخانه انواع متعددی از مسواک را در شکل‌ها، اندازه‌ها و البته قیمت‌های مختلف به بازار معرفی کرده‌ است. بهترین راه برای انتخاب مسواک این است که از دندانپزشک خود بخواهید با توجه به شرایط لثه و دندان‌هایتان، مسواک مناسبی را به شما پیشنهاد کند. موارد زیر می‌تواند انتخاب مسواک را برای شما ساده‌تر کند.

1- سایز سر مسواک باید متناسب با اندازه دهان شما انتخاب شود. اگر سر مسواک بزرگ باشد امکان دسترسی به همه نواحی دهان را محدود می‌نماید.

2- موهای مسواکتان را از نوع نرم (soft) انتخاب کنید. استفاده از مسواک‌های سخت(Hard) به لثه شما آسیب می‌رساند.

3- جنس موهای مسواک باید از نایلون و سر موهای آن گرد باشد.

4-دسته مسواکتان بلند و حجیم باشد تا به خوبی در دستان شما قرار گرفته، کنترل بهتری در حین مسواک زدن داشته باشید.

5- زاویه بین دسته و سر مسواک نباید زیاد باشد و دسته باید با شیب ملایمی به سر وصل شود.

6- سلیقه و نظر شما در انتخاب مسواک بسیار مهم است. رنگ و طرحی را انتخاب نمایید که حس خوبی به شما منتقل و تمایل بیشتری برای مسواک زدن در شما ایجاد نماید.

راهنمای خرید مسواک

چه زمانی باید مسواک خود را عوض نماییم؟

هر زمان که موهای مسواک شما بدفرم و ساییده شد، لازم است مسواک خود را عوض نمایید. مسواک کهنه با الیاف کج و بد شکل نه تنها دندانهای شما را به خوبی تمیز نمی کند، بلکه با حمل باکتری های مضر می تواند سبب بیماری های لثه گردد.

زمان تغییر مسواک معمولا بین 3 تا 4 ماه می باشد. در صورتیکه مسواک شما پس از مدت کوتاهی مثلا دو هفته کج و بد شکل می شود، نشانه آن است که شما با نیروی بسیار زیادی مسواک می‌زنید و باید فشار دست خود را حین مسواک زدن کاهش دهید. اما اگر با گذشت شش ماه، مو های مسواک شما تغییری نکرده است، احتمالا شما با فشار بسیار کمی مسواک می زنید یا به صورت مرتب از مسواک خود استفاده نمی‌نمایید. افراد بیمار بهتر است مسواک خود را در شروع بیماری و پس از بهبودی کامل تغییر دهند تا میکروب‌ها و باکتری‌های بیماری زا در موهای مسواکشان باقی نمانند.

خرید مسواک

چگونه از مسواک خود نگهداری کنیم؟

از قرار دادن مسواک خود داخل حمام یا دستشویی خودداری نمایید. محیط نگهداری مسواک بایستی خشک باشد. پس از هر بار استفاده از مسواک، آن را کامل بشویید و باقی مانده خمیر دندان یا خرده‌های غذا را از لابه‌لای موهای آن خارج نمایید. پس از شستن مسواک آن را خوب تکان دهید تا قطرات آب از بین موهای مسواک خارج شوند. محیط مرطوب بین موهای مسواک، مکان مناسبی برای تجمع و رشد باکتریها و قارچ‌ها می‌باشد. استفاده از درپوش برای حفاظت مسواک در مقابل گرد و غبار و آلودگی محیط بسیار مناسب است، اما در صورتیکه از درپوش استفاده می‌کنید هرگز مسواک خیس را داخل درپوش قرار ندهید.

انتخاب مسواک مناسب برای کودکان

مسواک های مخصوص کودکان غالبا به گونه ای طراحی می شوند که جذابیت لازم برای ترغیب کودک به مسواک زدن را داشته باشند. مسواک مناسب برای کودک شما لازم است ویژگی های زیر را داشته باشد:

1- سر مسواک کوچک باشد تا در دهان کودک جا شود و سبب آزردگی وی نشود.

2- موهای مسواک از نوع نرم (soft) باشد.

3- موهای مسواک نایلونی و سر آن گرد باشد.

4- دسته مسواک ضخیم باشد تا به راحتی در دست کودک قرار گرفته و کودک بتواند به خوبی مسواک را کنترل نماید.

در صورتیکه کودک شما از مسواک برقی استفاده می نماید حتما هنگام مسواک زدن بر کار او نظارت داشته باشید!

دسته های مسواک

۱. دسته های صاف: تمام مسواک های معمول و کلاسیک چنین دسته ای دارند و کنترل کردن آنها آسان تر از بقیه است.

۲. دسته های زاویه دار: این دسته ها برای مسواک هایی طراحی شده اند که برای تمیزکردن نواحی سفت و زاویه دار مثل دندان های عقبی و دندان هایی که فاصله بسیار نزدیکی با همدیگر دارند، به کار می روند.

۳. دسته های متحرک: این دسته ها امکان حرکت بهتر روی دندان ها را فراهم می کنند و آسیب کمتری به لثه ها می زنند به خصوص اگر لثه های حساسی دارید.

۴. دسته های چسبی: جنس این دسته ها از پلاستیک چسبنده است که به دست می چسبد و نمی گذارد مسواک از دستتان بلغزد. این نوع برای کودکان هم مناسب است.

۵. مسواک های چندوجهی: این مسواک ها طوری طراحی شده اند که در یک زمان کار همه انواع مسواک ها را به خوبی انجام می دهند. با این مسواک ها می توان سطح کناره ها و لابه?لای دندان ها را تمیز کرد. این مسواک بیشتر برای کسانی که دندان های مرتب و ردیفی دارند، مناسب و برای پدر و مادرهایی که در مسواک زدن به فرزندشان کمک می کنند و می خواهند مطمئن شوند همه جای دندان ها را تمیز کرده اند، بهترین است.

وقتی موهای مسواک آشفته می‌شود!

مسواک‌ها بعد از مدتی استفاده، کهنه می‌شوند و کارایی خودشان را از دست می‌دهند. مسواک زدن با مسواک کهنه می‌تواند تا ۳۰ درصد از کارایی مسواک کم کند. برای عوض کردن مسواک زمان خیلی دقیقی را نمی‌‌توان بیان کرد. این قضیه بستگی به آن دارد که شما روزی چند بار مسواک می‌زنید و با چه نیرویی مسواک را به دندان‌هایتان می‌فشارید. به عبارتی هر چه بیشتر از مسواک‌تان کار بکشید، زودتر فرسوده می‌شود. هرگاه موهای مسواک از حالت توازی خارج بشوند و نظم آنها به هم بخورد، باید جایگزین شوند. زمان تقریبی هر سه ماه یک بار برای جایگزینی مسواک بیان شده است. اگر مسواک شما در زمانی زودتر از دو ماه خراب می‌شود و نظم موهای آن به هم می‌خورد، به آن معناست که شما بسیار سخت و با نیروی بیش از حد مسواک می‌زنید و باید از فشار مسواک خود کم کنید تا دندان‌ها و لثه‌هایتان آسیب نبیند. اگر با یک مسواک کهنه و خراب مسواک بزنید، نه تنها دندان‌هایتان خوب تمیز نمی‌شوند بلکه موهای شکسته مسواک ممکن است به لثه‌های شما آسیب برساند. از طرفی همین موهای شکسته محل تجمع میکروب‌ها خواهند شد.

مسواک‌های بچه‌ها زودتر کهنه می‌شود چون بچه‌ها اغلب مسواک را گاز می‌گیرند که همین کار باعث می‌شود موهای آن خیلی زودتر شکسته شود. در انتخاب مسواک برای بچه‌ها هم خیلی دقت کنید. مسواکی که اندازه آن برای دهان کودکان مناسب نباشد و بیش از حد بزرگ باشد، ممکن است دهان و لثه های کودک را زخمی و مسواک زدن را برای او دردناک کند. این قضیه باعث می‌شود که کودک کم‌کم از مسواک زدن بیزار شود. بعضی از کارخانه‌ها برای هر گروه سنی کودکان، مسواکی متناسب با اندازه دهان آنها ساخته‌اند.

خمیردندان

آیا مسواک برقی به مسواک دستی ارجحیت دارد؟

در حقیقت مسواک های برقی اثری بهتر از مسواک های معمولی ندارند. اما بعضی افراد از مسواک زدن با مسواک برقی لذت می برند و همین امر باعث می شود زمان بیشتری را صرف مسواک زدن کنند و یا دفعات آن را افزایش دهند. لذا همین امر موجب بهبود بهداشت دهان این افراد می شود. از طرفی برای افرادی که توانایی بدنی کمی دارند و قادر به کنترل مسواک نیستند، مانند مبتلایان به آرتریت(التهاب مفاصل)، استفاده از مسواک برقی راحت تر و مفید تر است.

درکنار این مزیت ها باید به قیمت نسبتا بالای این نوع مسواک ها در مقایسه با مسواک معمولی اشاره کرد. مسواک های معمولی ارزان تر و متنوع تر بوده، نیازی به باتری وشارژ ندارند.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است