مقبره اعتماد الدوله آگرا هند

اگر به تاریخ و فرهنگ شرق علاقه دارید، هند یکی از بی‌نظیرترین کشورهایی خواهد بود که سفر به آن را به شما پیشنهاد می‌دهیم. از چشم‌نوازترین مکان های دیدنی هند می‌توان به تاج محل، مسجد جامع دهلی، معبد آکشاردام، مقبره اعتماد الدوله، دروازه هند و قلعه سرخ اشاره کرد. با ما همراه شوید تا شما را با بنایی ماندگار از دوران مغول آشنا کنیم.

 

 

مقبره اعتماد الدوله در آگرا 2

 

 

درباره مقبره اعتماد الدوله آگرا هند

یکی از آرامگاه های مهم شهر آگرا که متعلق به دوره گورکانی می باشد، آرامگاه اعتماد الدوله می باشد که طی سال های 1622 تا 1628 توسط ملکه نور جهان، همسر جهانگیر امپراطور گورکانی، به یاد پدرش “قیاس الدین بیگ” ساخته شده است. اهمیت این آرامگاه به این دلیل است که در آن دوره بیشتر بنا ها با ماسه سنگ سرخ ساخته می شد و این آرامگاه اولین بنای ساخته شده تماماً با سنگ مرمر می باشد.

مقبره اعتماد الدوله در آگرا 3

 

 

 

“قیاس الدین بیگ” یک تاجر ایرانی بود که برای بهتر شدن وضع خود به هند می رود و مدتی بعد به یکی از وزرا دربار اکبر بزرگ تبدیل می شود و بعد از مرگ اکبر، نخست وزیر حکومت جهانگیر می شود و لقب اعتماد الدوله را به خود می گیرد. بعد ها دختر او که زیباییش شهره عام و خاص بود با پادشاه جهانگیر ازدواج می کند.

بعد از فوت اعتماد الدوله دختر او پروژه ساخت آرامگاه را در نزدیکی رود “یامونا” و ضلع شمالی قلعه آگرا شروع کرد.

مقبره اعتماد الدوله در آگرا 4

معماری مقبره اعتماد الدوله آگرا

برای ساخت این آرامگاه از معماری کاخ عالی قاپوی اصفهان الگوبرداری شده است و به صورت چهار باغ می باشد. این بنا بر روی یک صفحه بزرگ ساخته شده است و دارای 4 مناره در گوشه های آن و یک گنبد در مرکز می باشد. بر روی دیوار های آن نقاشی های زیبایی وجود دارد که عمدتاً از رنگ آبی فیروزه ای ایرانی استفاده شده است.

ساختمان بنای مقبره اعتمادالدوله آگرا بر روی یک صفحه بزرگ ساخته شده که دارای چهار مناره در گوشه های آن در گنبد مرکزی است . تمام دیوارهای پوشش بنا دارای نقوش ظریف اسلیمی و هندسی ( بنایی ) است و با استفاده از معرق سنگ های مختلف ساخته شده است .

 

 

مقبره اعتماد الدوله در آگرا 1

 

 

در شبستانهای چهار طرف بنا نقاشی های دیواری شامل طرحهای تزئینی تشعیری و اسلیمی و ختایی است با استفاده از رنگهای مختلف خصوصاً آبی ایرانی و فیروزه ای و استفاده فراوان از رنگ طلایی ، دیوارها و سقفها را پوشانده است طاقچه ها و رواقهای بنا مانند کاخ عالی قاپوی اصفهان از شکل ظروف مختلف و ” سبو” گرفته شده است .

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است