غذا در تاجیکستان

غذا در تاجیکستان
غذاهای کشور تاجیکستان، تلفیق شده با غذاهای کشورهای همسایه اش مانند افغانستان، روسیه و ترکمنستان است. بیشتر غذاهای تاجیکستانی از برنج و گوشت تشکیل شده که نمونه‌ای از آن اوشی است؛ غذایی متشکل از برنج، گوشت و سبزی‌ها و به دلیل تلفیق گروه‌های غذایی مختلف ارزش غذایی بسیاری دارد. طمع غذاهای تاجیسکتان بسیار نزدیک به غذاهای افغانستان می باشد . و طعم غذاها با ذائقه ما ایرانیان بسیار نزدیک می باشد . در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با یکدیگر با غذا در تاجیکستان آشنا بشیم .
تعدادی از غذاها برای مردم ایران آشنا هستند. مثلاً دلمه‌ی برگ‌مو، یا پلو و شیشلیک. اما غذاهای دیگر را باید امتحان کنید. درضمن، توقع خوردن غذاهای دریایی را نداشته باشید. می‌دانید که تاجیکستان کشور محصور در میان خشکی است و به آب‌های آزاد راه ندارد. نوشیدنی سنتی مردم تاجیکستان هم چای سبز است که به شیوه‌ی خاص خودشان درست می‌کنند.

اوشی
عادت‌های غذایی تاجیک‌ها
یک غذای روتین و معمول تاجیکی با پیش غذای ساده‌ای مثل سوپ آغاز می‌شود.
غذای اصلی اغلب اوقات ترکیبی از برنج و گوشت است. غذا در تاجیکستان جایگاه ویژه‌ای دارد و حتی وعده‌های غذایی در ساعت مخصوصشان خورده می‌شود به این معنی که هیچ وعده غذایی به هر دلیلی مانند کار زیاد، نبودن در خانه و… حذف نخواهد شد.
در یک خانه تاجیکی صبحانه حدود ساعت 6 صبح میل می‌شود، وعده ناهار ساعت 12 و شام حدود ساعت 6 عصر خورده می‌شود.
تاجیک‌ها به زود غذا خوردن عادت دارند و هنگام خوابیدن باید فاصله زیادی از غذا خوردنشان گذشته باشد. هنگام غذا خوردن، صحبت کردن کار پسندیده‌ای نیست پس یک سفره تاجیکی فضایی سرشار از سکوت دارد.
در فضای خانوادگی هنگام صرف غذا، ابتدا مسن‌ترین فرد خانواده آن را سرو می‌کند و بعد سایر اعضا شروع به غذا خوردن می‌کنند. بعد از خوردن هر وعده غذایی گفتن واژه آمین و تشکر از فردی که غذا را تهیه کرده است هم یک عادت مرسوم و معمول مردم این کشور محسوب می‌شود.
تاجیکستانی‌ها برای روزهای فرهنگی خاص، روزهای مذهبی و برای تعطیلاتشان غذاهای مخصوصی درست می‌کنند. در این روزها اغلب پدرها و مادرها سعی می‌کنند دستور پخت یکی از این غذاها را به فرزندانشان یاد بدهند.
تاجیک‌ها حتی برای دعواها و آشتی هم از غذا استفاده می‌کنند. در واقع اگر خانواده‌ای، دوستی یا همسایه‌ای بر سر مسئله‌ای با یکدیگر اختلاف پیدا کنند، فردی که قصد داشته باشد دوباره ارتباطش را آغاز کند با پختن یکی از غذاهایشان که مخصوص آشتی‌کنان است به آن دعوا پایان می‌دهد. میوه‌ها خصوصاً در فصل تابستان در تاجیکستان تنوع زیادی دارند و جزو دسر و عصرانه‌شان محسوب می‌شوند. انگور و طالبی جزو پرطرفدارترین میوه‌های این مردم هستند.

شش کباب (Shish Kebabs)
یکی از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین غذاهای گوشتی در برنامه‌ی غذایی مردم تاجیکستان، شش کباب یا شیشلیک تاجیکی است که در انواع مختلفی مانند شش کباب با استخوان، شش کباب تهیه شده با تکه‌های گوشت و همچنین شش کباب تهیه شده با سبزیجات، طبخ می‌شود. دنبه، یکی از خوراکی‌‌های ضروری در تهیه‌ی این غذای سنتی است که معمولا به قطعات کوچک و یکسان برش زده و کباب می‌شود.

ششکباب
اغلب تاجیکی‌ها با گوشت گوسفند این کباب خوشمزه و لذیذ را تهیه می‌کنند ولی در برخی موارد گوشت گاو را نیز در طبخ آن، به کار می‌برند. کباب‌پزهای حرفه‌ای در تهیه‌ی شش کباب تاجیکی، معمولا تکه‌های برش‌خورده‌ی گوشت گوسفند را در کنار قطعات دنبه به مدت ۲ تا ۳ ساعت درون موادی مثل انواع ترشی، ادویه‌های بومی و آب لیمو می‌خوابانند تا طعم و عطری بی‌نظیر به خود بگیرد. سپس آن‌ها را به سیخ کشیده و روی آتش زغال، کباب می‌کنند. گوجه فرنگی نیز به سیخ کشیده و در سیخ‌های جداگانه‌ای روی آتش زغال، کباب می‌شود. سپس همراه با نان و با مقدار آب لیمو، این غذای لذیذ و اشتهاآور را میل می‌کنند.

کباب تاجیکی (kabob)
کباب تاجیکی، یکی دیگر از ظروف غذاهای گوشتی در رژیم غذایی مردم این کشور است که اهمیت ویژه‌ای در بین خانواده‌ها دارد. یک غذای بومی که با استفاده از گوشت‌ چرخ‌کرده‌ی گوسفندی، پیاز، ادویه‌، ترشی‌، نمک و فلفل‌های خرد شده تهیه می‌شود. پس از آماده‌سازی مواد اولیه‌ی کباب، آن‌ها را ورز داده و به شکل سوسیس فرم می‌دهند.

کباب تاجبکی
سپس آن‌ها را درون آرد غلطانده تا پوششی از آن، رویه‌ی گوشت‌ها را بگیرد. در این زمان آشپزهای تاجیکی این کباب‌های آردی را داخل ظرفی از روغن داغ قرار داده و تا زمانی که رویه‌ی آن‌‌ها قهوه‌‌ای شود، درون روغن سرخ می‌کنند. در حالی که پیازهای حلقه شده نیز درون روغن در حال برشته شدن است، تاجیکی‌ها کباب‌های نیم‌پز را که قبلا تا قهوه‌ای شدن رویه‌شان سرخ کرده‌ بودند، روی پیازها قرار داده و با مقداری از آب گوشت، اجازه می‌دهند که به طور کامل طبخ شود. پس از آماده شدن کباب، این نوع کباب لذیذ و وسوسه‌انگیز تاجیکی، آن را به همراه سبزی و سیر در کنار اعضای خانواده سرو می‌کنند.

کورداک (Kaurdak)
یکی دیگر از کباب‌های تهیه شده در رژیم غذایی مردم تاجیکستان، کورداک (Kaurdak) است که به روشی کاملا متفاوت با دیگر کباب‌ها، طبخ می‌شود. این غذای بومی و بسیار لذیذ، با استفاده از تکه‌های گوشت‌ گوسفند با استخوان‌های کوچک، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز، نمک، فلفل و آب تهیه می‌شود. نوعی کباب لذیذ و پرطرفدار که شباهت بسیاری به خورشت‌های اصیل تاجیکستانی دارد.

کورداک

 

دلمه کلم تاجیکی (Tajik golubtsi)
یکی دیگر از غذاهای بومی و پرطرفدار در برنامه‌ی غذایی مردم تاجیکستان، دلمه‌ی کلم این کشور زیبا و تاریخی است که مواد داخلی دلمه را با استفاده از گوشت‌ چرخ شده‌ی گاو، پیاز، نمک، برنج کته، فلفل و ادویه تهیه کرده و آن را میان دلمه‌ی کلم قرار داده و می‌پیچند.

دلمه تاجیکی

سپس درون ظرفی که حاوی آب گوشت است، قرار داده و اجازه می‌دهند که با حرارت ملایم، طبخ شود. این غذای خوشمزه را پس از تهیه با خامه‌ی ترش، سرو می‌کنند.

پلو (Pilaus)
غذاهای تاجیکی بدون حضور انواع پلو، غیر قابل تصور است. در رژیم غذایی مردم این کشور، می‌توان تنوع جالب و وسوسه‌انگیزی از پلوهای خوشمزه و لذیذ را مشاهده کرد که هر کدام با مواد اولیه‌ی مغذی و مورد نیاز بدن انسان، با طعم و عطری بی‌نظیر تهیه می‌شود. در واقع پلو در رژیم غذایی مردم این سرزمین از جایگاه قابل توجهی برخوردار است. برنج پرمصرف‌ترین ماده غذایی در تاجیکستان است.

پلوهای تاجیکی در سراسر جهان، به عطر و طعمی بی‌نظیر، شهره است.
برنج

پلو تاجیکی (Tajik pilau) که پلو به همراه توپ‌های گوشت‌ مزه‌دار شده، دوشنبه پلو (Dushanbe pilau) پلو به همراه گوشت‌ چر‌خ‌شده‌ی گوسفندی، پلو با مرغ و پلو با رشته‌فرنگی (pilau “ugro)، پنج نوع پلوی شناخته شده و مشهور در برنامه‌ی غذایی تاجیکی است که در اکثر خانواده‌های این سرزمین تهیه و مصرف می‌شود. جالب است بدانید که موادی همچون به، نخود فرنگی، میوه‌های خشک و سیر به اکثر این پلوهای طبخ شده، اضافه شده و طعم و عطری منحصربه‌فرد را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

اوگرا پلو (ugro-pilau)
اوگرا پلو در کشور تاجیکستان، غذایی است که به وفور در خانواده‌های این سرزمین توسط بانوان و مادران تاجیکی طبخ می‌شود. نوع دیگری از غذا که بر پایه‌ی برنج و گوشت تهیه شده و بسیار لذیذ و اشتها آور است.در سفر یه تاجیکستان تست این غذا را فراموش نکنید .
اوگرا پلو

این غذای بومی که با استفاده از قطعات گوشت‌ سرخ شده، پیاز، هویج و ادویه‌های بومی طبخ می‌شود، یکی از محبوب‌ترین غذاها در رژیم غذایی مردم تاجیکستان است.

اوشی پلو (osh-pilau)
اوشی پلو، غذایی دیگر در رژیم غذایی مردم تاجیکستان است که برای بسیاری از مردم جهان، شناخته شده و محبوب است. آشپزهای تاجیکی با استفاده از گوشت گوسفندی پخته شده، هویج سرخ شده، پیاز و برنج تهیه کرده و پس از آماده‌سازی این نوع پلوی خوشمزه، روی آن مقداری از پیازچه‌های خرد شده ریخته و میل می‌کنند.اوشی پلو

راهنمای اقامت ،تحصیل ،سفر وزندگی در دیگر کشورها 

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است