راهنمای خرید محافظ صفحه نمایش موبایل

مهمترین بخش یک گوشی موبایل از دید کاربران صفحه نمایش آن است؛ در گوشی های هوشمند خبری از دکمه فیزیکی نیست و تنها در برخی مدل‌ها، یک دکمه فیزیکی به منظور دسترسی به صفحه هوم در پایین صفحه نمایش تعبیه شده است. مخصوصا در پرچمداران دارای پنل‌های سوپر AMOLED و یا دیگر پنل‌های با کیفیت، هزینه تعویض صفحه نمایش بسیار بالاست، تا جایی که ممکن است صرف نیمی از هزینه کل دستگاه نیاز باشد. البته، اتفاقات معدودی به از کار افتادن کامل نمایشگر منجر می‌شوند، اما احتمال آسیب‌ دیدگی‌های جزیی همانند خط افتادن یا ترک خوردن بسیار بالاست. تنها با استفاده از یک محافظ صفحه نمایش می‌توانید سلامت این بخش مهم را تضمین کنید.

اکنون به یک راهنمای خرید محافظ صفحه نمایش نیاز دارید، چرا که با رفتن به فروشگاه‌های عرضه لوازم جانبی گوشی های موبایل، گستره‌ای از این محصولات را مشاهده خواهید کرد که ممکن است از دو تا پنجاه دلار قیمت داشته باشند. مدت‌ها قبل محافظ صفحه نمایش ، به یک لایه پلاستیکی گفته می‌شد که با قرار گرفتن بر روی نمایشگر گوشی موبایل، از کثیف‌شدن آن جلوگیری می‌کرد.

راهنمای خرید محافظ صفحه نمایش موبایل

تفاوت‌های محافظ شیشه‌ای و پلاستیکی

قیمت: محافظ‌‌های پلاستیکی بسیار ارزان‌تر از نوع شیشه‌ای هستند. بسته به جنس و مرغوبیت محافظ پلاستیکی قیمت‌های مختلفی را در بازار مشاهده خواهید کرد و قیمت محافظ شیشه‌ای در حداکثر مرغوبیت حدود 3 برابر قیمت مرغوب‌ترین محافظ پلاستیکی خواهد بود. این تفاوت قیمت به دلیل تفاوت تکنولوژی ساخت و مواد به کار رفته است که باعث مقاومت بیش‌تر در برابر خط و خش و اثر انگشت خواهد بود.

سختی: مسلماً شیشه‌ی حرارت‌دیده بسیار مستحکم‌تر از پلاستیک هم‌قیمتش است. محافظ‌های پلاستیکی ارزان‌قیمت به راحتی مستعد خط و خش هستند. ضخامت محافظ‌های شیشه‌ای بین 0.3 تا 0.5 میلی‌متر است درحالی‌که ضخامت محافظ‌های پلاستیکی در حدود 0.1 میلی‌متر است.

احساس راحتی در کار کردن: در هنگام کار کردن با صفحات‌نمایش امروزی می‌توانید روانی حرکت انگشت را به راحتی حس کنید اما اگر یک محافظ صفحه‌ی نمایش را نصب کنید می‌بینید که در حرکت انگشتتان روی صفحه با مشکلاتی کسالت‌آور روبه‌رو می‌شوید و پس از مدتی از محافظ خسته می‌شوید. به‌هرحال اگر علاقه به استفاده از محافظ صفحه دارید، حرکت انگشتان روی محافظ شیشه‌ای بسیار راحت‌تر است اما باز هم به خوبی شیشه‌ی استاندارد دستگاه نخواهد بود.

زیبایی: ضخامت شیشه و پلاستیک گرچه کم است اما در دستگاه‌هایی مانند آیفون استفاده از یک محافظ شیشه‌ای چندان جالب به نظر نمی‌رسد و باعث از بین رفتن زیبایی طراحی ظریف آن می‌شود و هم‌چنین استفاده از کلید Home هم کمی سخت می‌شود.

راحتی در نصب محافظ روی صفحه: اگر تجربه‌ی نصب یک محافظ پلاستیکی را داشته باشید می‌بینید که این کار بسیار سخت است و باید با نهایت ظرافت و دقت صورت بگیرد. محافظ‌های شیشه‌ای در این زمینه کمی بهتر عمل می‌کنند و فقط کافیست قبل از نصب صفحه را به خوبی تمیز کنید اما حتما حباب‌های هوا زیر محافظ‌های پلاستیکی را دیده‌اید که چقدر روی اعصاب کاربر هستند!

خرید محافظ صفحه نمایش موبایل

محافظ صفحه نمایش حرارت دیده چیست؟

همانطور که از نام این محصول پیداست (گلس پروتکتور – Glass Protector) از شیشه ساخته شده است. طی فرآیند حرارت دادن به شیشه، تبدیل آن به یک ورق و در ادامه سرد کردن خیلی سریع ماده، این دسته از محافظ‌های صفحه نمایش ایجاد می‌شوند. محصول نهایی یک تکه شیشه مقاوم است.

تشخیص این نوع محافظ صفحه نمایش بسیار ساده بوده و تنها از روی شکل و میزان ضخامت تقریبا بالای آن، می‌توان گلس را از محافظ‌های پلاستیکی متمایز کرد. مزیت بسیار مهم این دسته از محافظ‌ها، نصب به مراتب ساده‌تر آن‌ها است. در زمان وارد شدن ضربه، محافظ پلاستیکی خیلی سریع انرژی را از خود عبور داده و با انتقال آن به نمایشگر، سبب شکستن آن می‌شود. اما محافظ شیشه‌ای بعد از دریافت انرژی، آن را تخلیه می‌کند، به این معنی که خود گلس ترک برداشته و به نمایشگر انرژی وارد نمی‌شود. در ادامه می‌توانید خیلی راحت محافظ صفحه نمایش را عوض کنید.

9H Hardness چیست و چه اهمیتی دارد؟

مخصوصا در زمان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی، لیستی از مشخصات را در قالب یک جدول مشاهده می‌کنید، جدولی که عناوین آن بسته به نوع محصول متفاوت است. در ارتباط با یک محافظ صفحه نمایش ممکن است آیتم‌های مختلفی از جمله 9H Hardness را مشاهده کنید. در ادامه عمده مشخصه‌هایی که ممکن است درباره یک محافظ نمایشگر ببینید را تشریح می‌کنیم.

9H Hardness : برخلاف عقیده بیشتر کاربران که این عبارت را یک مقیاس از سختی می‌دانند، عبارت 9H Hardness به معنی عدم خط افتادن بر روی صفحه نمایش حتی به وسیله یک مداد 9H است. در بین تمامی مدادهای استاندارد، 9H را باید محکم‌ترین مورد دانست. واقعیت این است که این تست آن‌چنان ارزشمند نبوده و نمی‌توان بر اساس آن، برداشت خاصی از میزان مقاومت یک محافظ صفحه نمایش داشت.

Oleophobic Nano-coating : کاربران نه چندان زیادی به وجود این قابلیت در یک محافظ نمایشگر اهمیت می‌دهند. بر خلاف محافظ‌های پلاستیکی، اثر انگشت کاربر شدیدا بر روی گلس‌ها باقی می‌ماند. در زمان وجود این قابلیت، اثر انگشت کمتری بر روی گلش باقی مانده و آن میزان کم نیز با استفاده از یک پارچه مخصوص میکرو فیبر به راحتی از بین می‌شود.

محافظ صفحه نمایش

Military Grade Protection : این عنوان نیز کم و بیش بر روی جلد محافظ‌‎های نمایشگر دیده می‌شود که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. در زمان سقوط گوشی موبایل از یک ارتفاع بسیار بلند هیچ چیزی قادر به جلوگیری از ترک برداشتن صفحه نمایش آن نیست.

Privacy Layer : یکی دیگر از موارد دارای جنبه تبلیغاتی ( و نه کاربردی)، لایه حریم خصوصی است. به عقیده سازندگان، در زمان وجود این قابلیت بر روی یک محافظ، امکان دیدن محتویات صفحه نمایش از هر زاویه‌ای بجز دید مستقیم کم می‌شود. به این ترتیب، مثلا در مترو با خیالی راحتی (و بدون نگرانی از فضولی دیگران!) از گوشی موبایل خود استفاده می‌کنید.

Matte Display : رقابت قدیمی بین صفحات مات و یا صیقلی وجود داشته و هر کاربر بسته به سلیقه خود یکی از آن‌ها را ترجیح می‌دهد. اگرچه محبوبیت محافظ صفحه نمایش مات به اندازه مدل شفاف آن نیست، اما می‌توان آن را برای دستگاه‌های پرفروش بازار با کمی جستجو پیدا کرد.

ضخامت

یکی از اصلی ترین ویژگی های گلس های موجود در بازار میزان ضخامت آنهاست. طبیعتاً هر چه ضخامت بیشتر باشد مقاومت آن در برابر ضربات بیشتر میشود. اما بعضاً مدل های باریکتری هستند که به خوبی در برابر ضربات مقاوم شدند. در مقابل ضخامت بیش از حد گلس ممکن است در عملکرد تاچ گوشی تاثیر منفی بگذارد.

جنس محافظ

نیلکین در اغلب گلس های صفحه نمایش از شیشه AGC استفاده میکند. AGC نوع خاصی از شیشه است که ضمن حفظ حداکثر کیفیت تصویر، از مقاومت بالایی در برابر ضربات و خط خش برخوردار است. این شیشه که یک فناوری ژاپنی است در برابر لمس (تاچ) نیز حساسیت بالایی دارد.

خمیدگی لبه ها

گلس های موجود در بازار معمولا به سه دسته تقسیم میشوند. گلس های تخت که برای گوشی هایی مورد استفاده قرار میگیرد که صفحه نمایش آنها از هیچ طرف انحنایی ندارد. گلس های 2.5D یا دو و نیم بعدی که برای گوشی های با صفحه نمایش 2.5 بعدی کاربرد دارد. و در نهایت گلس های 3D که برای گوشی های با صفحه نمایش 3D مورد استفاده قرار میگیرد. فرق صفحه نمایش های 2.5D با 3D در میزان انحنای لبه های صفحه است. به طور مثال صفحه نمایش آیفون ها 2.5D و صفحه نمایش سری Edge سامسونگ که لبه های منحنی دارد 3D است.

صفحه نمایش موبایل

فناوری ضد اثر انگشت

تماس مستقیم انگشت با گلس ها موجب برجا ماندن رد انگشت بر روی آن میشود. البته اکثر گلس های موجود از فناوری ضد اثر انگشت برخوردار هستند که اثر انگشت بر روی آن به جا نمیماند.

فناوری ضد چربی

علاوه بر فناوری ضد اثر انگشت در محافظ صفحه نمایش، وجود فناوری ضد چربی نیز ضروری است. این فناوری نیز در بسیاری از گلس های نیلکین که در سایت جانبی موجود هستند وجود دارد.

لبه های مقاوم

محافظ صفحه نمایش هایی که در گوشه ها انحنا دارند، در برابر ضربات حساسیت بیشتری خواهند داشت. به همین خاطر نیلکین در گلس های 3D لبه ها را در برابر ضربات تا حد امکان مقاوم سازی کرده است.

ضد از هم پاشیدگی

استفاده از شیشه AGC ساخت ژاپن که به خوبی میتواند در مقابل از هم گسیختگی بافت مقاومت کرده و از وارد شدن ضربات مستقیم به صفحه نمایش دستگاه جلوگیری کند. با این فناوری حتی موقع ضربه و شکستگی نیز، محافظ صفحه نمایش پوشش خود را روی صفحه حفظ میکند.

راهنمای محافظ صفحه نمایش موبایل

ضدخش

یکی از اصلی ترین دلایل به کار گیری از محافظ صفحه نمایش، جلوگیری از وارد آمدن خط و خش به صفحه نمایش گوشی است. اغلب گلس های نیلکین نیز در برابر خط و خش مقاوم بوده و ضمن حفاظت از صفحه نمایش گوشی، خود نیز در برابر خش آسیب نخواهند دید.

محافظ لنز دوربین

علاوه بر صفحه نمایش که یکی از حساسترین بخش های یک گوشی هوشمند محسوب میشود، لنز دوربین نیز در برابر خط و خش آسیب پذیر است. برخی از مدل های گلس نیلکین همراه با یک محافظ صفحه نمایش، برچسب کوچکی برای محافظت از لنز دوربین نیز دارند.

پشتیبانی از تاچ سه بعدی

گوشی هایی که مثل آیفون ها که مجهز به تاچ 3D هستند، برای حفظ این ویژگی باید با گلس هایی پوشیده شوند که از این قابلیت پشتیبانی میکنند. در غیر این صورت عملکرد تاچ سه بعدی در زیر محافظ صفحه نمایش یا از بین رفته و یا به درستی کار نمیکند.

مراقبت از چشم

تحقیقات علمی نشان داده است نوعی اشعه با موج کوتاه آبی از صفحه نمایش انتشار می یابد که ممکن است در طولانی مدت برای سلامت چشم مضر باشد. محافظ های دارای ویژگی مراقب چشم یا Blue light resistant تا حد زیادی مانع رسیدن این نور آبی به چشم شده و به سلامت چشم کمک میکند.

فریم

اکثر گلس های موجود در بازار، تماماً شیشه ای و شفاف هستند، اما برخی دیگر از گلس ها هستند که حاشیه های غیر شفاف و رنگی دارند. گلس های شفاف با تمام رنگ های گوشی سازگاری دارند اما توصیه میشود برای حفظ زیبایی، گلس هایی که فریم رنگی دارند را مناسب با رنگ خود گوشی انتخاب کنید.

 

امیدواریم تا با مطالب ذکرشده آشنایی بیشتری با محافظ­های نمایشگر دستگاههای موبایل و تبلت یا به اصطلاح سطح بازار – گلس – پیدا کرده باشید و در هنگام خرید با آگاهی بیشتری نسبت به انتخاب مدل و جنس مناسب اقدام نمائید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است