راهنمای خرید بخاری گازی

با وارد شدن به فصل سرما خرید بخاری گازی یکی از دغدغه‌های اغلب ماست.

اگر برای گرمایش منزل خود از بخاری استفاده می‌کنید و یا اگر واحد مسکونی شما مجهز به سیستم شوفاژ مرکزی است اما گرمایش آن را کافی نمی‌دانید و کماکان قصد خرید بخاری دارید این مقاله در دانشنامه هورانه برای شما تهیه شده است، پس به خواندن ادامه دهید.

در کشور ما به دلیل ارزان و در دسترس بودن منابع گاز طبیعی، گرمایش از طریق گاز کماکان اصلی‌ترین روش گرمایش واحدهای مسکونی و صنفی محسوب می‌شود. اما باید توجه کرد که استفاده از بخاری گازی‌های غیر استاندارد و ناایمن خطراتی را به دنبال دارد که متاسفانه ما در کشورمان با این خطرات نا آشنا نیستیم و همه ساله در فصول سرد، با اخبار ناراحت‌کننده‌ای از این سو مواجه می‌شویم.

در این مقاله می‌خواهیم با انواع بخاری، نکات مهم در هنگام خرید بخاری گازی، برندهای معتبر و مطمئن تولید کننده بخاری و فرمول محاسبه ظرفیت حرارتی بخاری آشنا شویم تا در نهایت بتوانیم در هنگام خرید بخاری، بهترین انتخاب را نموده و یک بخاری خوب، استاندارد، ایمن و با ظرفیت مناسب جهت گرمایش مساحت مورد نیاز خود خریداری نماییم.

انواع بخاری گازی:

بخاری‌های گازی خود به ۳ دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  1. بخاری گازی با دودکش
  2. بخاری گازی بدون دودکش
  3. بخاری گازی طرح شومینه

راهنمای خرید بخاری گازی

بخاری گازی بدون دودکش به هیچ عنوان برای اتاق کودک، اتاق خواب و به طور کلی فضاهایی که هوا در آن گردش ندارد مناسب نیستند. بیشترین استفاده از بخاری گازی بدون دودکش برای مغازه‌ها و یا سالن‌هایی است که به دلیل رفت و آمد و یا باز و بسته شدن زیاد درب، هوا در آن گردش دارد. اکیدا توصیه می‌کنیم که خرید بخاری گازی بدون دودکش برای خانه را فراموش کنید چرا که استفاده از این مدل بخاری به هیچ عنوان برای فضاهای بسته همچون منزل مناسب نیست.

اگر تصمیم به خرید بخاری گازی بدون دودکش گرفته‌اید حتما توجه کنید که مجهز به سیستم ODS باشد. وجود سیستم ODS که به آن سیستم حساس به میزان اکسیژن هم می‌گوییم بر روی بخاری گازی بدون دودکش یک الزام و یک باید است چرا که این سیستم وظیفه کنترل میزان اکسیژن در محیط پیرامون را دارد و هنگامی که میزان اکسیژن در فضا به ۱۸ درصد و یا کمتر برسد به طور خودکار اقدام به قطع جریان گاز می‌کند.

تمام بخاری گازی‌های بدون دودکش که دارای نشان استاندارد هستند مجهز به سیستم ODS می‌باشند. خرید یک بخاری گازی بدون دودکش که فاقد سیستم ODS است به معنای خودکشی است، به هیچ عنوان همچین دستگاهی را خریداری نکنید که سلامت خود و عزیزانتان را قطعا به خطر خواهید انداخت.

متاسفانه برخی از تولیدکننده‌های گمنام که چند پاراگراف بالاتر به آن پرداختیم، در ساخت بخاری بدون دودکش تنها به سنسور حرارتی بسنده می‌کنند و دستگاه آنها فاقد سیستم ODS و یا حساس به میزان اکسیژن است. گرچه استفاده از سنسور حرارتی نیز تا حدودی باعث افزایش ایمنی می‌شود اما وجود سیستم ODS در تمام بخاری‌های بدون دودکش یک الزام است و نبود آن باید شما را از خرید آن دستگاه منصرف کند.

ظرفیت حرارتی بخاری گازی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید بخاری گازی باید به آن توجه داشته باشید ظرفیت حرارتی بخاری گازی است. هر بخاری گازی توان گرمایش مخصوص به خود را دارد که واحد اندازه‌گیری آن کیلو کالری است. خرید یک بخاری گازی با توان گرمایش بسیار بالا برای فضایی کوچک همان قدر اشتباه است که خرید یک بخاری گازی کم توان برای فضایی بزرگ.

خرید بخاری گازی

قبل از اقدام به خرید بخاری گازی، شما باید بدانید که برای فضای مورد نظر خود به چه توان گرمایشی نیاز دارید یا به زبان ساده به بخاری چند هزار مناسب فضای شماست. فرمول محاسبه بسیار ساده است، تنها کافیست متراژ (مساحت) را ضربدر ۳ کنید و سپس توان گرمایشی بخاری را تقسیم بر ۲۴ کنید، این دو عدد باید یکسان و یا نزدیک به هم باشند.

 

فرمول محاسبه ظرفیت حرارتی

متراژ ضربدر ۳ = توان بخاری تقسیم بر ۲۴
دو عدد به دست آمده مساوی و یا نزدیک به هم باشد.

مثال:
فرض کنید مساحت سالن منزل شما ۵۰ متر است، این عدد ضربدر ۳ می‌شود ۱۵۰
و فرض کنید که ظرفیت حرارتی بخاری که قصد خرید آن را دارید ۳۸۰۰ کیلو کالری است، این عدد تقسیم بر ۲۴ می‌شود ۱۵۸
عدد ۱۵۰ و ۱۵۸ به هم نزدیک هستند پس این بخاری ۳۸۰۰ کیلو کالری برای سالن ۵۰ متری شما مناسب است.

بخاری های بدون دودکش برای من مناسب است یا با دودکش ؟

بخاری های گازی بدون دودکش دارای سیستم ایمنی ODS می باشند. (ODS در قسمت اصطلاحات مهم بخاری توضیح داده شده است) اما نکات مهمی که برای بخاری های بدون دودکش باید در نظر بگیرید، فقط مجاز به استفاده در مکان های فضای باز که دارای تهویه ی خوب باشند، هستید و در محیط های سر بسته اکیدا ممنوع می باشد مانند: دستشویی، انباری و پارکینگ، حمام و زیر راه پله و همچنین اتاق خواب و زیر شیروانی، امیدوارم این نکته را کاملا جدی بگیرید چون سالانه تعداد زیادی از انسان ها بدون توجه به این نکات ایمنی، جان خود را از دست می دهند. ( بخاری های بدون دودکش به دلیل انتشار مونو اکسید و دی اکسید کربن در فضا باعث افزایش گازگرفتگی و در نتیجه مسمویت افراد می شوند).

نتیجه : توصیه می کنم از بخاری های گازی زمینی با دودکش استفاده کنید. و از بخاری های بدون دودکش فقط در فضاهای باز و مساحت کوچک استفاده کنید.

راهنمای بخاری گازی

تفاوت سنسور حرارتی ( ترموکوپل) در بخاری های گازی با سیستم ODS چیست ؟ و کدام بهتر است؟

یک بخاری گازی باید مجهز به هر دو سیستم باشد. ولی بعضی از شرکت های تولید کننده ی بخاری، از سیستم ODS غافل شده و فقط به ترموکوپل (ترموسوییچ) بسنده می کنند. ODS نقش تنظیم نمودن اکسیژن هوا و همچنین خاموش کردن بخاری ( هنگام رسیدن اکسیژن هوا به 18 درجه و پایین تر) را برعهده دارد، در صورتی که ترموکوپل یا سنسور حراتی فقط نقش خاموش کردن بخاری هنگام زیاد بودن شعله، داغ شدن بیش از حد بدنه ی بخاری و قطع جریان گاز ورودی هنگام خاموش شدن شعله را برعهده دارد و به طبع سیستم ODS بهتر می باشد (جلوگیری از گازگرفتگی افراد ). ترموکوپل بر اساس قانون استاندارد کشور یک اجبار است و بیشتر از 90 درصد بخاری های موجود در بازار، مجهز به ترموکوپل می باشند در صورتی که سیستم ODS که نقش مهمتری را ایفا می کند تنها بر روی 50 درصد از بخاری های گازی موجود در بازار نصب شده است.

نتیجه : ODS بهتر از ترموکوپل- در هنگام خرید بخاری گازی بر روی داشتن دو سیستم تاکید داشته باشید.

بخاری گازی

بخاری های گازی شومینه دار ( شومینه گازی ) بهتر است یا معمولی ؟

از معایب بخاری شومینه دار میتوان به نکات ذیل اشاره کرد:

آتش نگرفتن برخی از گازهای تولیدی و در نتیجه انتقال به فضای محیط و به عنوان یک عنصر سمی، میتوانند خطرناک باشند. در ضمن هنگام ترکیب با هوای چرب باعث به وجود آمدن حساسیت تنفسی و چشمی خواهند شد.

باعث خشک شدن بیشتر هوا نسبت به بخاری های معمولی می شوند.

باعث افزایش گاز گرفتگی و ایجاد حوادث جبران ناپذیر برای افراد

نتیجه : بخاری های شومینه فقط جنبه ی زیبایی داشته و در افزایش یا کاهش ظرفیت حرارتی نقشی ندارند. توصیه می کنم از بخاری های گازی معمولی استفاده کنید.( هیزم شومینه فقط نقش هدایت گرما به سمت جلوی بخاری را دارد).

برچسب انرژی

مصرف انرژی بخاری گازی

یکی از نکاتی که در هنگام خرید بخاری گازی باید به آن توجه کنید برچسب مصرف انرژی بخاری است.
رده مصرف انرژی هر بخاری با برچسبی بر روی کارتن و یا خود بخاری نمایش داده می‌شود. این برچسب، نمایانگر این است که بازده خالص هر بخاری در چه سطحی است. هر چه برچسب مصرف انرژی از حروف ابتدایی زبان انگلیسی باشد بهتر است، به این معنا که برچسب مصرف انرژی B بسیار بهتر از برچسب مصرف انرژی F است.

در هنگام خرید بخاری گازی تنها مدل‌هایی را انتخاب کنید که برچسب مصرف انرژی آنها بین C تا F باشد.

در هنگام نگارش این مقاله (مهرماه ۱۳۹۶) هیچ بخاری گازی با برچسب مصرف انرژی A یا B متاسفانه در بازار ایران وجود ندارد و از این حیث، بهترین بخاری‌های گازی از نظر مصرف انرژی برچسب C دارند.

قیمت بخاری :

برندهای متفاوتی در حوزه ی بخاری های گازی فعالیت دارند که میتوان به برندهای نیک کالا، مشهد دوام، جهان افروز، ادنیس و… اشاره کرد. اگر به طور میانگین قیمت بخاری های موجود در بازار را اعلام کنیم .

بخاری های گازی زمینی با دودکش : قیمت پایه 220 هزار تومان به بالا بر اساس برند

بخاری های بدون دودکش: قیمت پایه 220 هزار تومان به بالا بر اساس برند

بخاری برقی : قیمت پایه 50 هزار تومان به بالا بر اساس برند

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است