کلیسای جامع گریگور ایروان ارمنستان

کلیسای جامع گریگور روشنگر، یا کلیسای جامع ایروان بزرگترین کلیسای جامع ارمنی وابسته به پاپ در سرتاسر جهان و بزرگترین کلیسای جامع در ارمنستان است. این کلیسا در منطقه کنترون (منطقه مرکزی) ایروان واقع شده و همراه با کلیسای جامع ترینیتی تفلیس از بزرگترین بناهای مذهبی جنوب قفقاز محسوب می‌شود. کلیسا در مجاورت ایستگاه مترو ژنرال آندارنیک از نقاط مختلف شهر ایروان قابل مشاهده است.

کلیسای جامع گریگور ایروان ارمنستان

این کلیسا یک کلیسای جامع حواری ارمنی به شمار می‌رود که به سبک معماری ارمنی آن را طراحی کرده‌اند و معمار آن فردی به نام استپان کیورکچیان بود. منظور از کلیسای حواری ارمنی این است که فقط کسانی که ارمنی متولد شده‌اند می‌توانند وارد کلیسای سنت گریگور روشنگر شوند.

کلیسای جامع گریگور ایروان

کلیسای جامع  از سه کلیسا تشکیل شده است:

کلیسای جامع (کلیسای اصلی) با 1700 کرسی، کلیساهای سنت تیریداتا پادشاه و سنت اشکین ملکه (که هر کدام 150 کرسی دارند). این دو شخصیت سلطنتی، حامیان اصلی سنت گرگوری در تبدیل ارمنستان به کشوری مسیحی بودند. برج بلور (با بیش از ۳۰ طاق) و حیاط در ورودی کلیسای جامع قرار دارند. سالن پذیرایی و محل رسیدگی به امور کلیسا در طبقه پایین کلیسای اصلی واقع شده.

مجموع مساحت کلیسا به  حدود 3822 متر مربع می‌رسد و ارتفاع آن از زمین تا بالای صلیب 54 متر است

کلیسای جامع گریگور ارمنستان

در ساخت بنای این کلیساها در ایروان، از سنگ‌های دوف استفاده کرده‌اند، این سنگ‌ها رنگ نارنجی دارند و از شهر باستانی آنی برای ساخت کلیسا به این مکان آورده شدند. برای ساخت و تزیین زیر پایه‌ی ستون‌های کلیسای سنت گریگور روشنگر، از شمش طلا استفاده کرده‌اند. در بخش شرقی کلیسا ناقوس‌ها را قرار داده‌اند و در طبقه پایین کلیسا مجموعه‌ای از یاد واره‌های گریگور لوزاوریچ مقدس و کتابخانه وجود دارد.

کلیسای جامع گریگور

ارمنستان با جاذبه‌های طبیعی و باستانی خود گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. کلیساها و صومعه‌هایی که بر اساس دین ملی مردم این کشور در ارمنستان ساخته شد اعتقاد راسخ مردم را به نمایش می‌گذارد. البته کلیساها تنها مکانی برای عبادت نیستند و گاهی محلی مانند خانه برای افراد نیازمند نیز به شمار می‌آیند.

همچنین برای داشتن سفری خاطره‌انگیز در ارمنستان بازدید از صومعه گغارد ، معبد گارنی و سایر دیدنی های ارمنستان را در برنامه‌های خود بگنجانید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است