غذا در اتریش

غذا در اتریش
سبک آشپزی وین، مثل آشپزی کل اتریش، از سبک آشپزی کشورهایی که در گذشته جزو امپراتوری بوده‌اند تأثیر گرفته است، مخصوصا از سبک پخت و پز در جنوب آلمان. رد قرن‌ها تعامل با اروپای مرکزی و اروپای شرقی را هم هنوز می‌توانید در آشپزخانه‌ی وینی‌ها ببینید. غذاهای وینی خوش‌مزه‌ اما خیلی سنگین هستند، چون گوشت، مخصوصا گوشت گوساله، ماده‌ی اصلی بیشتر آن‌هاست. محبوب‌ترین غذای سرپایی وین سوسیس و هات‌داگ است که کیوسک‌هایش را همه‌جای شهر می‌بینید. بعضی وینی‌ها «فرانکفورتر» را ترجیح می‌دهند و خیلی‌های دیگر هم «بوسنا» را که پیاز و ادویه‌ی کاری هم دارد. سوسیس پنیری هم خیلی محبوب است.در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با غذا در اتریش آشنا  بشیم .
شنیسل وینی (Wiener Schnitzel)

شنیسل وینی

وقتی که به وین پایتخت اتریش بروید، شنیتزل وینی یکی از ان غذاهایی است که باید حتما امتحان کنید. در این غذا، گوشت گوساله را در آرد و پودر سوخاری می خوابانند و به همراه سس مخصوصی که دارد، سرخ می کنند، دستور پخت این غذا متعلق به قرن هجدهم است. البته برای درست کردنن شنیتسل وینی می تونانید از انواع گوشت دیگر هم استفاده کنید. شنیسل وینی را باید تا اندازه ای سرخ کنید که رنگ آن طلایی شده و پودر اطراف آن کاملا ترد شود. به طور سنتی، این غذا را با سالاد سیب زمینی سرو می کنند.

تارت لینز (Linzer Torte)

تارت لینز

تارات لینز از آن خوردنی هایی است که نه فقط در اتریش بلکه در سرتاسر جهان معروف است. نام این تارت از یکی از مناطق بالایی اتریش به نام لینز گرفته شده است و چندین دستور پخت دارد که اتریشی ها از قدیمی ترین دستوری که متعلق به ۳۵۰ سال پیش است، استفاده می کنند. در این غذا، ابتدا خمیر شیرینی طبق دستور درست می شود و بعد روی آن یک لایه مربای شیرین ریخته می شود و در آخر دوباره یک لایه خمیر شبکه ای روی آن قرار می گیرد. اگر به اتریش سفر کردید، تارت لینز را حتما امتحان کنید!

اشترودل سیب (Apfelstrudel)

اشترودل سیب

شاید این غذا در دنیا به عنوان یکی از غذاهای ستنتی اتریشی ها شناخته شده باشد اما اشترودل را اولین بار شخصی مجاری ابداع کرد که برای ساخت آن از باقلوای ترکیه الهام گرفته بود. در هر صورت، قدیمی ترین دستور پخت اشترودل به سال ۱۶۹۶ برمی گردد. خمیر اشترودل اتریشی از آرد، کره و نمک درست می شود و بعد تا جای ممکن ورز داده می وشد تا وقتی که انسجام پیدا کند و بعد روی همه ی فسمت های آن بادام زمینی ریخته می شود و در آخر هم با ترکیبی از سیب، دارچین و لیموی پوست کنده شده، پر می شود. این خوشمزه ی اتریشی را معمولا مردم این کشور در بعدازظهر به همراه یک فنجان چای و یا قهوه میل می کنند.

دامپلینگ های اتریشی (Knödel)

دامپلینگ های اتریشی
Ort:

اگر تا حالا فکر می کریدید که دامپلینگ ها فقط مخصوص چین هستند، سخت در اشتباه بوده اید! در واقع Knödel، یک ورژن بسیار قوی از دامپلینگ است و معمولا شیرین اند و با میوه و گوشت پر می شوند. دامپلینگ های Knödel، یکی از بهترین غذاهای اتریشی محسوب می شوند.

تافه اِشپیتز  (Tafelspitz)

تافه اِشپیتز

این غذا از یک تکه بزرگ گوشت گوساله آبپز شده در آبگوشت سبزیجات درست می‌شود. سبزیجاتی که به همراه آن طبخ و سرو می‌شوند به آن حس سنتی مضاعفی داده و کوفته‌های خمیر نانی که دورش چیده می‌شوند بسیار عالی هستند. یکی از بهترین رستوران‌هایی که این غذا را به خوبی طبخ می‌کند، رستوران پلاخوتا (Plachutta) است.

اشْپِتْزْله (نوعی پاستا) و ناکله  (Spätzle & Nockerl)

اشْپِتْزْله نوعی پاستا و ناکله

اشپتزله می‌تواند واقعاً بلند و نازک باشد، بیشتر شبیه به پاستا! ناکله هم کوفته‌های کوچکی هستند که انواع مختلف دارند؛ یکی از انواع محبوب آن با خمیر تهیه شده و به همراه تخم مرغ و پیچیده شده در پیازچه است. در واقع این غذا در اکثر رستوران‌های سنتی یک وعده گیاهی محسوب می‌شود. اشپتزله اما بیشتر به همراه بیکن سرخ شده، پیاز و مقدار فراوانی پنیر طبخ می‌شود.

سوپ به همراه (Frittaten) یا (Grießnockerl) و کوفته‌های نان و پنیر (Kaspressknödel)

کوفته‌های نان و پنیر

در صورتی که یکی از این سوپ‌ها را برای شروع غذا سفارش دادید، اگر بتوانید نام آن‌ها را درست تلفظ کنید شاید از پیشخدمت جایزه بگیرید! اما قبل از هر چیز شاید بد نباشد بررسی کنیم که هر کدام این سوپ‌ها از چه موادی تشکیل شده‌اند. Frittaten از برش‌های نازک پنکیک تهیه می‌شود،Grießnockerl کوفته‌های کوچک سمولینا و Kaspressknödel کوفته‌های سرخ شده تهیه شده از نان و پنیر هستند.

برِتیائوزه  (Brettljause)

برِتیائوزه

اگر مسیرتان به سمت دهکده‌ها و کوه‌های آلپ اتریش افتاد، بدون شک این گزینه را در منوی رستوران‌ها خواهید دید. «یائوزه» به اتریشی به معنی اسنک بین وعده‌های اصلی و «برِت»، تخته‌ای چوبی که اسنک بر روی آن سرو می‌شود است. ساده‌ترین حالت این غذا، تشکیل شده از پنیر، کالباس، ترشی سبزیجات و یک سبد نان است. البته بسته به جایی که آن را سفارش می‌دهید این موارد می‌توانند بیشتر و متنوع‌تر باشند.

سوسیس پنیری (Käsekrainer) و کالباس جگر و پنیر (Leberkäsesemmel)

کالباس جگر و پنیر

چون صحبت از سوسیس شد، جا دارد که یادآور شویم این دو غذا را به ویژه در وین از دست ندهید. در کنار خود غذا، صاحبان این مغازه‌های کوچک و مشتریان هستند که این اغذیه فروشی‌های خیابانی را خاص می‌کنند. هر دو نوع این سوسیس و کالباس‌ها با پنیر پر شده‌اند و بسیار لذیذ هستند.

پنکیک‌های پالات شینکِن  (Palatschinken)

پنکیک‌های پالات شینکِن

این پنکیک‌ها در اصل اتریشی نیستند، در واقع یک غذای مجارستانی بوده که در زمان حکومت امپراتوری اتریش در این کشور، ظاهر شدند. پالات شینکِن، پنکیک نازک و یا کرپی است که اغلب با مربای زردآلو پر شده و لوله می‌شود، یا به همراه اسکوپ های بستنی وانیلی تا می‌شوند.

شیرینی کایْزِشمان  (Kaiserschmarrn)

شیرینی کایْزِشمان

یکی دیگر از خوردنی‌های شیرینی که مستقیماً از بهشت آمده، کایزشمان است که در اصل از برش‌های پنکیک نرم تشکیل شده که به همراه سس سیب و مقداری شکر و زرده تخم مرغ بر رویش کامل می‌شود.

کیک‌ها و شیرینی‌ها  (Cakes & pastries)

کیک‌ها و شیرینی‌ها اتریش

اگر کرپ، اشترودل سیب و پنکیک‌ها برای رضایت شما کافی نیستند، به سراغ کیک و شیرینی‌های دیگری در مغازه‌های شیرینی فروشی و یا قهوه‌خانه‌ها بروید. مطمئن باشید که ناراضی برنخواهید گشت! برخی از مشهورترین کیک و شیرینی‌های اتریش، زاخاتورته (Sachertorte)، (کیک شکلاتی معروف اتریش با لایه‌ای مربا)، کیک چند لایه اِسترهازی شنیته (Esterhazy-Schnitte) و تاپفِن تاشله (Topfentascherl)، شیرینی‌ای پر شده با خامه هستند.

بوختِن  (Buchteln)

بوختِن
??????????

بوختن رول‌های شیرینی هستند که از خمیر ترش تهیه شده و با خامه و مربا پر می‌شوند و در تابه‌ای بزرگ قرار می‌گیرند تا بهم بچسبند. به طور سنتی این شیرینی با مربای آلو پر شده و با سس وانیل داغ آماده می‌شود. بوختن هم جزو شیرینی‌های اصیل اتریش نیست و در زمان امپراتوری جزو غذاهای این کشور شده است.

لاتِلا  (Lattella)

لاتِلا

این نوشیدنی محبوب که از لبنیات و میوه تشکیل شده است، در اواخر دهه ۱۹۷۰ به بازار آمد. در آن زمان تنها دو طعم وجود داشت، اما امروزه این نوشیدنی در طعم‌های مختلفی از بازار قابل تهیه است.

  • “راهنمای اقامت ، تحصیل ، سفر و زندگی در دیگر کشورها”
Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است