شهر باکو در آذربایجان

شهر باکو در آذربایجان
باکو (به ترکی آذربایجانی: Bakı)، پایتخت جمهوری آذربایجان، بزرگترین شهر و همچنین بزرگترین بندر این کشور است. این شهر بر ساحل غربی دریای خزر در شبه جزیرهآب‌شوران قرار دارد و یکی از مناطق نفت‌خیز جهان می‌باشد. باکو پر جمعیّت‌ترین شهر قفقاز است. وجود تعداد بسیاری از پارک‌های ساحلی و برگزاری برنامه‌های متعدد هنری از جمله موسیقی، تئاتر و اپرا جذبه خاصی به این شهر داده‌است.
بخش قدیمی شهر باکو (İçəri Şəhər ایچری شَهَر)، همراه با برج و حصار قلعه شهر به خوبی از سده‌های میانه بجا مانده و یکی از آثار ثبت شده در یونسکو به عنوان میراث فرهنگ جهانی است. جمعیت شهری در ابتدای سال ۲۰۱۲ میلادی ۳٬۲۰۲٬۳۰۰ نفر برآورد شده است. در ابتدای سال ۲۰۰۳ بیش از ۱۵۳ هزار نفر از آوارگان داخلی (ناشی از جنگ قره باغ) و همچنین ۹۴ هزار نفر پناهنده خارجی در این شهر علاوه بر جمعیت اصلی وجود داشته‌اند.
در سال ۲۰۰۷ و در نشست وزرای فرهنگی اعضای سازمان کنفرانس اسلامی، باکو به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی برای سال ۲۰۰۹ اعلام شد. در سال ۲۰۰۰ بخش قدیمی باکو ((İçəri Şəhər ایچری شَهَر)) بعلاوه سرای شروانشاهان (به ترکی آذربایجانی، شیروانشاهلار سارایی) و قلعه دختر به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.
باکو دارای ۱۱ منطقه شهری (اداری) شامل عزیزبایف، بیناغدی، قاراداغ، نریمانف، نسیمی، نظامی، صبالی، صابونچی، ختایی، سوراخانی و یاسامال و نیز ۴۸ شهر می‌باشد. شهرهای بناشده در جزایر موجود در خلیج باکو و شهر صخره‌های نفتی یا نفت داشلاری که در دریا ساخته شده‌اند و خارج از باکو و در داخل دریای خزر قرار دارند جز این ۴۸ شهر می‌باشند.

مراقب دوره‌گردها باشید
لازم به ذکر است در ابتدا بگوییم که دوره‌گردهای زیادی در باکو وجود ندارد؛ تعداد اندکی هم که در این شهر حضور دارند، عمدتا در نواحی پایین‌شهر پرسه می‌زنند. اگر کودک یا زن دوره‌گردی نزدیکتان شد و درخواست پول کرد، از این کار امتناع کنید. همچنین فریب کودکانی که ادعای بی‌پولی و بی‌خانمانی می‌کنند را نیز نخورید. وقتی به سطح شهر می‌روید، سعی کنید اشیای قیمتی زیادی همراه خود نداشته باشید.

هزینه‌ها
مراقب پولی که بابت خرید اجناس و خدمات مختلف پرداخت می‌کنید، باشید. مهم نیست که قصد خرید لباس دارید یا سوغاتی؛ برخی از فروشندگان این شهر ممکن است به راحتی فریبتان داده و هزینه‌ای بیشتر از ارزش واقعی کالا از شما دریافت کنند.

اقامت
فراموش نکنید که شما در باکو یک مسافر خارجی هستید. اگرچه نرخ وقوع جرم در باکو بالا نیست، اما جمهوری آذربایجان یکی از کشورهای فاسد جهان محسوب می‌شود. اگر همواره اصل گذرنامه، روادید و دیگر مدارک خود را همراه داشته باشید، مشکل خاصی برایتان پیش نخواهد آمد.
هتل‌های زیادی در باکو وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید اما اگر مایل به اجاره‌ی آپارتمان شخصی هستید، هرگز درب خانه‌ی خود را به روی یک غریبه باز نکنید. حتی پلیس آذربایجان نیز تنها در طول روز اجازه دارد آپارتمان شما را بررسی کند، بنابراین در صورت بروز مشکل، می‌توانید شب‌ها درب خانه‌ی خود را بر روی پلیس نیز ببندید.

سیم کارت
شهر باکو در آذربایجان

برای خرید تلفن همراه و سیم‌کارت در باکو، بایستی گذرنامه و کارت شناسایی خود را همراه داشته باشید. می‌توانید سیم‌کارت آذربایجان را از فروشگاه‌های موبایل و تلفن همراه باکو خریداری کنید.
در آذربایجان ۳ اپراتور تلفن همراه وجود دارد:

  • Azercell: بزرگترین اپراتور تلفن همراه آذربایجان که تقریبا در ۸۰ درصد از مناطق کل این کشور پوشش آنتن‌دهی دارد.
  • Bakcell: شرکتی خصوصی که ۹۶ درصد از کل مناطق آذربایجان را پوشش می‌دهد.
  • Azerfon: این شرکت تقریبا نوپا بوده و جدیدا پا به عرصه‌ی تلفن همراه کشور آذربایجان گذاشته است.

زبان
زبان رسمی آذربایجان، آذری است، اما علاوه بر آن، بیشتر مردم آن می‌توانند به زبان‌های روسی، ترکی استانبولی، فارسی و گرجستانی نیز صحبت کنند. در بیشتر هتل‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های باکو اکثر مردم و کارکنان قادر به انگلیسی صحبت کردن هستند.

آب شیر
از نوشیدن آب شیر باکو امتناع کنید. سعی کنید همیشه از بطری آب معدنی موجود در رستوران‌ها، هتل‌ها و فروشگاه‌ها استفاده کنید تا سلامتتان به مخاطره نیفتد.

خدمات درمانی
خدمات درمانی اورژانس باکو معمولا رایگان است. با شماره‌گیری ۱۰۳ می‌توانید به طور ۲۴ ساعته درخواست آمبولانس کنید. همچنین کلینیک‌های خصوصی نیز در باکو وجود دارد که دکترهای آن به زبان‌های فارسی و انگلیسی و غیره صحبت می‌کنند. داروخانه‌های باکو عمدتا ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنند که می‌توانید داروهای مورد نیاز خود را از آن‌ها تهیه کنید.

انعام
پول آذربایجان

میزان انعام در بیشتر رستوران‌های باکو در حدود ۵ الی ۱۰ درصد از کل صورتحساب است. برای باربرهای فرودگاه یا هتل، ۵ یا ۱۰ مانات کافی خواهد بود. پرداخت انعام به رانندگان تاکسی در باکو اجباری نیست اما در صورت تمایل، کار شایسته‌ای خواهد بود. این نکته را در نظر داشته باشید که بیشتر رانندگان تاکسی باکو ارز کشورهای دیگر را قبول نمی‌کنند.

امنیت

امنیت باکو

آذربایجان یکی از امن‌ترین و باثبات‌ترین کشورهای منطقه به شمار می‌رود. جرم و جنایت بسیار کمی در باکو رخ می‌دهد و خیابان‌های آن نیز آرام و تمیز هستند. مردم باکو بسیار قانون‌مدار و خونگرم هستند و عمدتا به خارجی‌ها و گردشگران احترام می‌گذارند. به همین دلیل بیشتر گردشگران در باکو احساس راحتی و آسایش می‌کنند.

اماکن گردشگری باکو
ایچری شهر
ایچری شهر

بافت قدیم شهرباکو، که از آن با نام ارگ باکو نیز یاد می‌شود به تدریج مابین قرون ۱۱ تا ۱۹ میلادی ساخته شده‌است. ‏این شهر فرهنگ و تمدنهای مختلفی چون ساسانی، زرتشتی، شیروانی، ایرانی، عربی، عثمانی و روسی را در خود جای ‏داده‌است. این قسمت شهر در شمال غربی خلیج باکو واقع شده و جزو دیدنی ترین مکان‌های باکو بشمار می‌رود که در ‏سال ۲۰۰۰ میلادی در شمار میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. ایچری شهر دارای ۲۳ محله، ۲ کاروان سرا، ۳ چشمه ‏آب، میدان بازار و… می باشد که جذاب‌ترین مکان آن قلعه دختر است.‏

بلوار باکو
بلوار باکو

یکی از تجربه هایی که نباید در باکو از دست داد، بازدید از بلوار باکو، یکی از خیابان های اصلی این شهر می باشد. این ‏خیابان زیبا که در امتداد خلیج دریای خزر کشیده شده است، همواره در کنار پارکی به همین نام قرار گرفته است؛ ‏همچنین، این پارک در حدود ۳ کیلومتر و ۷۵۰ متر بوده که در سواحل جنوبی دریای خزر از میدان ملی پرچم تا میدان ‏آزادی باکو کشیده شده‌است. وجود کافه و رستوران های متفاوت در این بلوار، در کنار مراکز خریدی زیبا، از این بلوار، ‏مکانی ایده آل برای گردش ساخته است.

مرکز فرهنگی حیدر علی اف
حیدر علی اف

این مرکز یک مجموعه فرهنگی در باکو است و توسط زها حدید معمار بریتانیایی-عراقی طراحی شده‌است.‏ بسیاری از گردشگران فقط برای بازدید از نمای بیرونی این ساختمان از آن دیدن می کنند و نمای مسحور کننده آن با ‏خمیدگی خاصش همواره مورد علاقه توریست ها بوده است. داخل این مرکز فرهنگی یک سالن کنفرانس، گالری هنر و ‏یک موزه نیز وجود دارد که همواره می توان از آنها بازدید نمود.‏

قلعه لمبسر
قلعه لمبسر

قلعه لمبسر ۴۸۰ متر طول و ۱۹۰ متر عرض دارد. دیوارهای آن دو لایه و حدود ۱۰ متر است. در بخش شمالی قلعه دیوارهایی به قطر ۱۲۰ سانتی‌متر وجود دارد که جایگاه فرمانروای قلعه بوده است. باروی غربی و برج‌های آن نسبت به باروی شرقی استحکام زیادی ندارند، زیرا وضع طبیعی آنها یعنی پرتگاه‌های عمیق این سمت بهترین بارو و حصار دفاعی است. در این طرف بر سر هر تیزی و پیش‌آمدگی کوه، برجی کوچک ساخته‌اند که فاصله‌ی آنها از یکدیگر در حدود یک متر است. در بخش شرقی قلعه، بارویی بلند به ارتفاع ۱۰ متر ساخته شده است. به نظر می‌رسد این بخش برج، دیده‌بانیِ محافظان قلعه بوده تا هم دید وسیعی داشته و هم از فراز آن بر مهاجمین تسلط داشته باشند. این بارو سالم‌ترین قسمت دژ است که مشرف بر رود جاری در کنار آن است. در سه سمت دیگر قلعه به دلیل نفوذناپذیری طبیعی،‌ باروهایی کوتاه‌تر ساخته شده است. دروازه‌ی جنوبی که کف آن حدود صد و پنجاه متر پایین‌تر از دروازه‌ی شمالی است، سالم‌تر باقی مانده است. این دروازه شامل دو در پشت سر یکدیگر است و اختلاف سطح این دو حدود ۶ متر است. در اول رو به مغرب باز می‌شود و در دو طرف آن برج‌های بلندی بوده است. آنچه امروزه از برج سمت چپ باقی مانده، ارتفاعی بیش از ۶ متر دارد. پس از این در، راه قلعه پیچ می‌خورد و به در دوم منتهی می‌شود که اتاق نگهبانان در کنار آن است. دیوار و تاق این دو درگاه از سنگ تراشیده‌ی مکعبی ساخته شده است.

برج های شعله
برج های شعله

برج های شعله که جدیدا به عنوان یکی از نماد های باکو شناخته می شوند، بلند ترین آسمان خراش های این شهر ‏می باشند. ارتفاع آن ها حدود 190 متر می باشند و از اکثر نقاط شهر به خوبی دیده می شوند. این برج ها شامل یک ‏هتل، بخش اداری و آپارتمان می باشند. طراحی این برج ها به شکل شعله می باشد و از آن الهام گرفته شده است. ‏همچنین هتل پنج ستاره ‏Fairmont ‎‏ نیز در این برج ها واقع شده است و گردشگران می توانند با اقامت در این هتل، ‏با یک تیر دو نشان بزنند و از برج ها نیز دیدن کنند و نمایی زیبا از شهر باکو و دریای خزر را تجربه نمایند. ‏

اثر سنگی و هنری قبوستان ( ‏Qobustan‏)‏
هنری قبوستان

پارک ملی قبوستان با نام رسمی چشم‌انداز فرهنگی سنگ‌نگاره‌های قبوستان، منطقه‌ای تپه‌ای و کوهستانی در جنوب ‏شرقی رشته‌کوه‌های قفقاز است که به‌طور عمده در حوضه آبریز رود جیران‌کچمز، بین رودهای پیرساعات و ‏سومقاییت، در غرب قبوستان (در حدود ۶۴ کیلومتری جنوب غربی مرکز باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان) و در ‏کرانه‌های غربی دریای خزر قرار دارد. دره‌هایی تنگ و عمیق که در زبان ترکی آذربایجانی قبو نامیده می‌شوند این ‏منطقه را قطع می‌کنند و نام قبوستان نیز احتمالاً برگرفته از همین قبوهاست.‏
وجود سنگ‌نگاره‌های تاریخی، آثار باستانی، گل‌افشان‌ها و گازسنگ‌ها در این منطقه سبب شد تا قبوستان در سال ‏‏۱۹۶۶ منطقه‌ای بااهمیت ملی-تاریخی در آذربایجان اعلام و کوه‌های بویوکداش، کوچوکداش، جینگیرداغ و تپه یازیلی ‏که در نزدیکی دریای خزر در جنوب شرقی قبوستان تحت حفاظت دولتی قرار گیرد. پس از آن این منطقه در سال ‏‏۲۰۰۷ نیز به‌دلیل سنگ‌نگاره‌هایش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. این سنگ‌نگاره‌ها به‌واسطه کیفیت ‏حجاری‌ها و نمایش مواردی همچون شکار، جانوران، گیاهان و سبک زندگی در دوران پیش از از تاریخ و نمایش توالی ‏فرهنگی از آن دوران تا قرون وسطی به‌عنوان میراثی با اهمیت جهانی بسیار درنظر گرفته‌شدند.‏

میدان فانتن (‏Fountain Square‏)‏
میدان فانتن

این میدان یکی از میدان های زیبا و اصلی باکو می باشد که در گذشته به نام ‏Parapet‏ شناخته می شد و هنوز هم در ‏بین افراد محلی با این نام مشهور است. از آنجایی که این میدان نقطه تلاقی بسیاری از مراکز خرید، پاساژ ها، بوتیک ‏ها، هتل ها و کافه ها و رستوران ها می باشد، همواره بین توریست ها محبوبیت فراوانی دارد. بازدید از این میدان را ‏تحت هیچ شرایطی در باکو از دست ندهید و طعم ناب غذاهای آذری را در رستوران های این میدان امتحان کنید. ‏

معبد آتشگاه
معبد آتشگاه

معبد آتشگاه باکو ساختمانی قلعه مانند است که در ناحیه سوراخانی (۳۰ کیلومتری مرکز شهر) باکو قرار دارد. بنای مورد نظر دارای مجتمعی پنج‌گانه است که حیاط آن توسط خانه‌های روحانیان زرتشتی محاصره شده و در مرکز آن محرابی قرار دارد. این معبد به عنوان مکان آتش ابدی هم شناخته می‌شود. قدمت این معبد به قرن هجدهم و زمانی که تجار هندی برای فروش داروها و صنایع چوبی به باکو سفر می‌کردند باز می‌گردد. از آنجایی که باکو در مسیر جاده‌ی ابریشم واقع شده است، بازدیدهای مکرر تجار و فروشندگان شرقی به بخشی از زندگی مردم این کشور تبدیل شده بود. به دلیل اینکه این آتشگاه برای هر دو آیین زرتشتی و هندو مقدس است، بر سر ریشه‌ی اصلی آن اختلاف عقیده وجود دارد. گرچه در گذشته برای روشن ماندن آتشکده‌های این معبد از گازی که به صورت طبیعی از زیر آن بیرون می‌زد استفاده می‌شد، اما امروزه صرفا جهت مقاصد گردشگری از شهر باکو به این مکان گاز انتقال داده می‌شود.

کاخ شیروان شاه

کاخ شیروان شاه
??????

بزرگترین بنای شروانشاهان از حکومت‌های محلی که در شیروان قفقاز مصادف با حکومت عباسیان تشکیل و در دوران ‏صفویان به دست شاه تهماسب یکم برچیده شده‌بود و امروزه در زمره‌ی میراث جهانی سازمان یونسکو در سال ۲۰۰۰ ‏در کشور جمهوری آذربایجان ثبت شد. این کاخ که قدمت آن به قرن پانزدهم باز می گردد، برای دوستداران تاریخ می ‏تواند مکان مناسبی جهت بازدید باشد. ‏

موزه ادبیات نظامی گنجوی
موزه ادبیات نظامی گنجوی

یکی دیگر از نقاطی که می تواند برای دوستداران ادبیات و هنر جالب توجه باشد، بازدید از موزه ادبیات نظامی گنجوی ‏است که در شهر باکو واقع است. این موزه در نزدیکی میدان فانتن واقع شده است و گردشگران می توانند بازدید از ‏هر دو مکان را در یک روز انجام دهند. امروزه این موزه به یکی از بهترین مکان ها برای شناساندن فرهنگ کشور ‏آذربایجان بدل شده است و کتب، اشیاء و موارد زیادی در رابطه با فرهنگ آذربایجان در این موزه وجود دارد. ‏

کوه آتشین
کوه آتشین

کوه آتشین در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی باکو قرار دارد. دلیلی که ارزش سفر به این ناحیه و تماشای این کوه را بالا می‌برد آتش همیشه روشنی است که منظره‌ی بسیار جذابی به کوه بخشیده است. این آتش از ذخایر گاز زیر زمینی و بدون لوله نشات می‌گیرد.

قلعه دختر 

قلعه دختر (به آذربایجانی قیزقالاسی) یکی از بناهای تاریخی جالب توجه در باکو است که قدمت آن به دوران ساسانی بازمی‌گردد. قلعه دختر با ارتفاع۲۹/۵ و عرض ۶ متر یکی از آثار ارزشمند فهرست میراث جهانی یونسکو (ثبت در سال ۲۰۰۰) به شمار می‌رود که همین موضوع به خوبی اهمیت آن را روشن می‌سازد. در روزگار دور بنای مذکور به عنوان نیاشگاه آناهیتا زیارتگاه زرتشتیان محسوب می‌شده است. این قلعه بعد از اینکه در سال ۱۹۶۰ مورد مرمت قرار گرفت، تبدیل به یک موزه شد تا بتوان به راحتی از ظرفیت‌های آن بهره برد. درست مانند کاخ شروان‌شاه، این بنا هم درون دیوارهای شهر قدیمی جای گرفته است و می‌توان با پای پیاده هم به آن دسترسی پیدا کرد.

مراکز خرید باکو
مرکز خرید ‏TsUM‏ یا ‏MUM
مرکز خرید MUM

MUM‏ یکی از قدیمی ترین و برجسته ترین مراکز خرید باکو می باشد. در این 4 طبقه همه چیز از لباس عروس تا ‏ابزار الکترونیکی فروخته می شود. این مرکز خرید دقیقا در مرکز شهر باکو قرار گرفته و در همین نقطه تمام اجناس ‏مورد نیاز خود را پیدا خواهید کرد، از اجناس محلی و صنایع دستی گرفته تا اجناس مارکدار.

پورت باکو مال
پورت باکو مال

از آنجایی که خرید جزئی از مسافرت اکثر ایرانی ها محسوب می شود، شاید این مرکز خرید لوکس بتواند نیاز های بسیاری ‏از گردشگران را برطرف نماید. پورت باکو مال یکی دیگر از جاهایی است که در صورتی که اهل خرید وسائل گران قیمت ‏باشید، می توانید از آن دیدن کنید. این مرکز خرید پر است از برند های مشهور دنیا از جمله ‏Ralph Lauren, Giorgio ‎Armani, Valentino, Alexander McQueen, Burberry, Givenchy, Dsquared2, Chloe, Stella ‎McCartney, Balenciaga, Marni, Emilio Pucci, Bally, Jimmy Choo, Tory Burch, Hugo Boss‏. ‏‏ ‏

مرکز خرید گانجلیک
مرکز خرید گانجلیک

مرکز خرید گانجلیک به مساحت ۵۰،۰۰۰ مترمربع در شمال مرکز شهر باکو، نزدیک استادیوم فوتبال توفسق بهراموف و ایستگاه متروی و اتوبوس گانجیک قرار دارد. این فروشگاه دارای برندهای داخلی است. گانجلیک دارای چهار طبقه است و در طبقه‌های بالا رستوران و کافه وجود دارد و بالکن‌ها نمای بسیار زیبایی از شهر به دست می‌دهد. سینما، بولینگ و انواع تفریحات خانوادگی، تفریحات شما را کامل می‌کنند.

خیابان نظامی
خیابان نظامی

خیابان نظامی در باکو، محلی مناسب برای خرید با پای پیاده است. نام این خیابان، از شاعر معروف نظامی گنجوی گرفته شده است. تاریخچه‌ی این خیابان به سال ۱۸۶۴ برمی‌گردد. در آن زمان این خیابان از غرب به شرق شهر کشیده شده بود. و از خیابان عبدالله مصطفی و قسمت‌های کوهستانی شهر تا خیابان ثابت اروجوف کشیده شده تا بنای یادبود شاه اسماعیل اول ادامه داشت. در خیابان نظامی مغازه‌ها و مکان‌های مختلف از بانک‌ها گرفته تا مغازه‌هایی طبق آخرین مد‌ به چشم می‌خورد و یکی از گران‌ترین خیابان‌های دنیا محسوب می‌شود. همچنین در این خیابان سفارت کشور‌های آلمان، نروژ، هلند، اتریش و قرار دارند.

عجایب باکو
چنار خونبار زرآباد
چنار خونبار زرآباد

چنار خونبار زرآباد درختی است که هر سال ظهر عاشورا از آن مایع رنگینی به مانند خون تراوش می‌کند، عباراتی که باعث شده، این درخت در کنار قلعه الموت به جاذبه‌ای مشهور تبدیل شود. بطوریکه همه ساله گردشگران بیمشاری از اقصی نقاط دنیا برای دیدن این پدیده به زرآباد سفر می کنند. گفتنی است پدیده چنار خون‌بار قدمت تاریخی دارد این پدیده از زمان شاه‌سلطان حسین صفوی به این سوی شناخته شده بود و در دوره قاجاریه شهرت بسیاری پیدا کرد. از همان سال‌ها در خصوص واقعی بودن یا غیر واقعی بودن این پدیده گفتگوها و مطالعات زیادی صورت گرفته، اما خون یا صمغ، هر چه که باشد جاذبه ایست که زرآباد و درختش را به مکانی دیدنی در الموت تبدیل کرده است.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است