حمل و نقل در کشور گرجستان

حمل و نقل در کشور گرجستان

حمل و نقل در کشور گرجستان به دو بخش تقسیم می شود که یکی حمل و نقل عمومی در تفلیس که پایتخت است و دیگری حمل نقل بین شهر ها می باشد. در این مطلب به هر دو بخش از حمل و نقل کشور گرجستان پرداخته ایم. توسعه حمل و نقل در این کشور طی ده سال گذشته توسعه پیدا کرده . الیته هنوز هم در حمل و نقل هوایی خطوط هوایی گرجستان خیلی پیشرفت نکرده و در اولین قدم طرح توسعه فرودگاه تفلیس را به بهره برداری رسانده و در این راستا شاهد افزایش زیاد تعداد پرواز از خطوط معتبر منطقه و بین اللملی به این فرودگاه هستیم .

حمل و نقل عمومی در تفلیس گرجستان

در تفلیس شما می توانید از مترو، اتوبوس، مینی بوس، تاکسی برای جابجایی استفاده کنید. پس از تهیه کارت از ایستگاه های مترو به قیمت 2 لاری، این کارت قابل استفاده در همه واسائل نقلیه به غیر از تاکسی می باشد. تاکسی های شهر تفلیس، به وفور در سطح شهر به چشم می خورند ولی هیچکدام تاکسی متر ندارند و کرایه تاکسی را می بایست قبل از سوار شدن با راننده طی کنید. نرمال قیمت اجاره در سطح شهر 5 لاری می باشد

تاکسی در تفلیس

برای مسیرهای کوتاه شهری، کرایه 3 لار می باشد، مسیرهای بلند داخل شهری حداکثر 5 لاری است. برای مسیرهایی چون تفلیس مال و یا ایست پوینت مال که حدود 25 دقیقه با شهر فاصله دارند، نرخ کرایه حداکثر بین 12 تا 15 لاری می باشد. برای رفت و آمد به فرودگاه تفلیس، اگر از تاکسی های خود فرودگاه (که در اجاره یک شرکت ترکی می باشند) استفاده نکنید، نرخ کرایه حداکثر  30 لاری است  توصیه سایت 01iran برای رفتن به مرکز شهر می توانید تنها با پرداخت نفری یک لاری از اتوبوسهای ابی رنگی که با شماره 37 مشخص شده در سمت راست درب ورودی فرودگاه قرار دارد استفاده نمائید . این اتوبوسها تا میدان ازادی حرکت می کنند . و انتهای این مسیر نیز گلد مارکت هست .

مترو تفلیس

مترو تفلیس در نوع خود دیدنی است، با وجود قدیمی بودن مترو تفلیس (از زمان شوروی سابق) مسافران زیادی در شهر جابجا می کند و شهروندان تفلیس معمولا ترجیح می دهند از مترو استفاده کنند. دو مسیر بلند و حدودا 21 ایستگاه در نقاط مختلف شهر وجود دارند، برای سوار شدن به مترو نیاز به تهیه کارت میباشد که در ورودی هر ایستگاه میتوانید تهیه کنید و برای هر بار استفاده از مترو هزینه نیم لاری پرداخت خواهید کرد. نقشه ایستگاه های مترو شهر تفلیس در زیر قابل مشاهده است:

مترو در کشور گرجستان

 

اتوبوس و مینی بوس

در سراسر شهر ایستگاه هایی با تابلوهای دیجیتال و به زبان گرجی و انگلیسی خواهید یافت که محل توقف اتوبوس و مینی بوس های زرد رنگ است.  به غیر از اتوبوس ها که فقط در ایستگاه ها توقف می کنند، مینی بوس ها در هر کجا که لازم باشد می ایستند، کافیست بگویید گاچِرِت (باییست). توصیه سایت 01iran در حال حاضر با کمک گوگل مپ براحتی می توانید مبدا و مقصد را وارد کنید . و کلیه مسیرهای حرکت اتوبوسها را مشاهده و برنامه ریزی کنید .
هزینه اتوبوس و مینی بوس با استفاده از کارت نیم لاری و به صورت نقدی 1 لاری می باشد.

 

حمل و نقل کشور گرجستان
حمل و نقل بین شهری
برای رفت و آمد بین شهرها ، میتوانید از قطار و همچنین ون هایی  با اسم marshurtka  استفاده کنید.
قطار : کلیه شهرهای بزرگ گرجستان به راه آهن سراسری متصل هستند ، که لازم است برای کسب اطلاعات بیشتر به شرکت قطارهای گرجستان مراجعه فرمایید.
قطار سریع السیر : قطار سریع السیر از تفلیس به باتومی (مقصد گردشگری دریایی) دایر است . و این قطار در ایستگاه شهرهای گوری ، زستافونی ، کوتایسی و کوبولتی توقف میکند.
پروازهای داخلی :
برای پرواز داخلی در میان شهرهای گرجستان فقط دو پرواز در گرجستان وجود دارد که توسط خطوط هوائی گرجستان (ایرزنا) انجام می شود . این پروازها فقط بین شهرهای تفلیس و باتومی می باشد .
فاصله دو شهر مهم :
فاصله از تفلیس تا باتومی تقریبا ۶ ساعت  و از تفلیس به کوتایسی تقریبا ۳ ساعت است . از تمام شهرهای گرجستان ، اتوبوس ، قطار و خودروی اجاره ای برای عزیمت  وجود دارد .
خودروی کرایه بدون راننده :
در همه شهرهای گرجستان خودرو کرایه ای بدون راننده وجود دارد . مدارک لازم برای کرایه خودرو ، گواهینامه معتبر بین المللی و مقداری پول به عنوان و دیعه لازم است.
پول مجاز برای مسافر:
توجه داشته باشید که پول مجاز برای مسافر که می تواند با خود به کشور گرجستان ببرید، ۳۰ هزار لاری گرجستان (حدود ۱۰ هزار دلار ) است و ورود بیشتر از این مقدار به شرط ارائه مجوزهای لازم و یا معرفی منشا پول از مبدا به مقصد می باشد. علامت لاری در زبان علامات واختصارات ارزی GEL است و هر لاری برابر با ۱۰۰ تتری که پول خرد گرجی ها محسوب میشود.
سفر زمینی به گرجستان :
سفر زمینی به گرجستان از سه طریق انجام میشود که عبارت است از :
از طریق ترکیه :
بعد از خروج از مرز بازرگان که تا تفلیس ۷۰۰ کیلومتر فاصله دارد ، به سمت گرجستان حرکت می کنید که میتوان از یکی از سه مرز ورودی استفاده کرد . مرز واله به تفلیس ، سارپی به باتومی و پوسوف به آخلسیخه.
برای سفر با وسیله شخصی به ترکیه بیمه کردن وسیله نقلیه توسط یکی از شرکتهای ترکیه ای الزامی می باشد که شعب چند شرکت بیمه در شهر مرزی ماکو در ایران فعال است.
از طریق آذربایجان :
مسافران از مرز زمینی بیله سوار و یا آستارا وارد آذربایجان شده و پس از عبور از جاده های این کشور از طریق مرز زمینی « تسیتل خیدی یا همان پل قرمز » وارد کشور گرجستان میشوند . این مسیر به دلیل کوهستانی نبودن و مسافت کمتر مناسب ولی به جهت استاندارد نبودن و خرابی جاده نامناسب میباشد.
مسیر ارمنستان :
مسافران از طریق مرز جلفا یا نودوز میتوانند وارد ارمنستان شده و بعد از عبور از جاده های کوهستانی ، از طریق مرز ساداخلو وارد کشور گرجستان شوند که این مسیر هم به دلیل کوهستانی و استاندارد نبودنش نامناسب است اما مسافت کمی دارد.این مسیر بدلیل کیفیت پائین جاده های ارمنستان توصیه نمی گردد.
“راهنمای اقامت ،تحصیل ،سفر وزندگی در دیگر کشورها”

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

یک نظر اضافه کنید
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است