راهنمای خرید شامپو

یکی از عواملی که سبب بروز حالتی بیمارگونه در مو می‌شود، استفاده از شامپو های نامناسب است. کارشناسان توصیه می‌کنند برای داشتن موهایی سالم و زیبا، نه تنها تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض دود سیگار و هوای آلوده، براشینگ‌های متعدد و رنگ و مش‌های دایمی دوری کنید، بلکه شامپویی مناسب موی خود بخرید.

انواع شامپو برای موهای چرب، خشک، طبیعی، کدر، رنگ شده، های لایتی، دکلره، نازک و شکننده، زبر و خشن و… تولید می شود.

یک راه ساده برای تشخیص نوع مو در دسته بندی چرب و خشک این است که بعد از استحمام، با گذاشتن حوله (نه کشیدن، تکاندن یا چنگ زدن) آب و رطوبت موها را بگیرید.

10 تا 15 دقیقه بعد انگشت خود را به آرامی روی پوست سر بکشید، اگر چرب شد، موهایی چرب دارید. احساس اندکی زبری و خشکی در پوست سر نشانگر نوع خشک آن است.

راهنمای خرید شامپو

اگر هنگام بیداری از خواب معمولا موهایتان آشفته و شکسته است، موهایی شکننده دارید و شامپوهای مخصوص موهای شکننده برای موهایتان مناسب تر است.

صابون نه تنها کف مناسبی ندارد، شست وشوی سر و موها با آن به مو و پوست آسیب می رساند. بر همین اساس فقط طبق دستور پزشک آن هم از نوعی خاص و برای منظوری مشخص می توان استفاده کرد.

در تولید شامپو افزون بر مواد پاک کننده، حالت دهنده، اسانس و رنگ، شکل دهنده مایع، سورفکتانتی که باعث کف، پف و براق شدن موها می شود، ممکن است از مواد درمانی همانند پیریتیون زینک که ماده ای ضدشوره است، یا ویتامین هایی از قبیل دپانتنول استفاده شود.

اصلی ترین کاری که شامپو برای ما انجام می دهد، شویندگی است. پس تاثیر مناسب شامپو این است که چربی ، گرد و غبار و پوسته های سر را به خوبی بشوید و موها را تمیز کند.

اثر مضری که شامپو می تواند داشته باشد این است که موها را خشک یا شکننده کند و باعث ریزش مو و موخوره گردد.

جز این موارد، سایر بحث ها علمی نیست؛ مثلا اینکه شامپویی باعث رویش مو می شود اصلا چنین چیزی وجود ندارد؛ یا مثلا شامپویی که به مو مواد معدنی و پروتئین می رساند، این یک دروغ است، چون مو جسمی مرده است. رسیدن پروتئین به جسم مرده هیچ اثری ندارد. مو نه عصب دارد و نه خون رسانی.

البته شامپوی خوب و بد داریم، اما به این معنا نیست که شامپو خون رسانی می کند و به مو مواد غذایی می رساند. این ها در علم پزشکی معنایی ندارد.

خرید شامپو

مگر ریشه ی مو زنده نیست؟

چرا ریشه ی مو زنده است، اما در ذهن عامه ی مردم یک سوء تفاهمی در این باره وجود دارد. وقتی از ریشه ی مو صحبت می کنیم، ناخودآگاه آن را با ریشه ی درخت مقایسه می کنند و فکر می کنند ته مویی که کنده می شود، ریشه است. این ریشه نیست، بلکه ریشه ی مو شکلی شبیه یک فنجان دارد که در واقع مو داخل آن قرار می گیرد.

بنابراین معنا ندارد که بگوییم شامپو، عامل تغذیه ی ریشه ی مو می باشد. بعضی از شامپوها باعث تسریع جریان خون در پوست سرمی شوند، ولی واقعا حکم دارو را ندارند.

نکته درباره خرید شامپو

یکی از عواملی که سبب بروز حالتی بیمارگونه در مو می‌شود، استفاده از شامپویی نامناسب است. کارشناسان توصیه می‌کنند برای داشتن موهایی سالم و زیبا، نه تنها تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض دود سیگار و هوای آلوده، براشینگ‌های متعدد و رنگ و مش‌های دایمی دوری کنید، بلکه شامپویی مناسب موی خود بخرید

1-پیش از خرید هر نوع شامپویی ابتدا با پزشک یا آرایشگر خود مشورت کنید.

این افراد پس از آگاهی نسبت به اینکه در هفته چند بار موی خود را می شویید، چه نوع مویی دارید، آیا دچار ناراحتی پوست‌سر هستید یا خیر و … ، شامپویی مناسب به شما معرفی کنند.

2- برای موهای مختلف، شامپوهای متفاوتی وجود دارند.

حتما نوع موی خود را بشناسید (چرب، خشک، معمولی) و اگر رنگ یا فر شده است، شامپویی مناسب آن خریداری کنید.

3- مد نظر داشته باشید که آیا هدف خاصی از خرید شامپو دارید یا خیر؟

آیا می‌خواهید موهایتان نرم و صاف شوند، براق و طبیعی دیده شوند یا پُرپشت‌تر به نظر آیند؟

4- توجه داشته باشید که شامپو حاوی ماده‌ای به نام دپاتانولمین نباشد، زیرا تحقیقات اخیر نشان داده این ماده از رشد طبیعی مغز جلوگیری می‌کند.

5- هرگز گول ظاهر بسته‌بندی و رنگ شامپوها را نخورید. ترکیبات یک شامپو باید مناسب مو باشد. گاهی شامپوهایی با رنگ و شکل زیبا، غیراستاندارد بوده و می‌توانند سبب افزایش ریزش مو و خارش پوست‌سر شوند.

6- شامپوهای مارک دار را تنها از نمایندگی‌های معتبر خریداری کنید. نوع تقلبی این نوع شامپوها بسیار زیاد است و ممکن است شما هزینه گزافی را بابت شامپویی نامرغوب پرداخت کنید. چاپ‌های کج، پلمپ‌ نبودن یا نداشتن جعبه یا بروشور نشان‌دهنده تقلبی یا قاچاق بودن کالاست.

7- در هنگام خرید حتما به تاریخ تولید و انقضا توجه کنید.

8- در صورتی که پس از استفاده از یک نوع شامپو متوجه ریزش مو، تغییر رنگ مو، یا چرب و خشک شدن موهایتان شدید، فورا شامپو را عوض کرده و از پزشک‌تان راهنمایی بخواهید.

9- تا حد ممکن از خرید شامپوهای ناشناخته‌ای که در ماهواره یا برخی ‌آرایشگاه‌ها عرضه می‌شوند، خودداری کنید. برخی از این شامپوها اثرات سویی بر جای می‌گذارند که جبران‌ناپذیرند.

10- گمان نکنید شامپوهای خارجی بسیار بهتر از شامپوهای تولید داخل هستند. حتما پیش از خرید هر کدام آنها، با پزشک متخصص مشورت کنید.

شامپوی خوب شامپویی است که موهای سر را بدون ایجاد خشکی و شکنندگی و موخوره تمیز کند. در عین حال بهتر است همیشه از یک نوع شامپو استفاده کنیم.

میزان شستشوی سر هم به میزان تعریق فرد، چربی سر، مجاورت با آفتاب ، استرس، نوع فصل و خیلی عوامل دیگر بستگی دارد. ممکن است به فردی توصیه کنیم هفته ای یک بار سرش را بشوید، ولی به دیگری بگوییم روزی دو بار این کار را انجام دهد،  زیرا مثلا موهای سر یک نفر خیلی چرب است، خیلی عرق می کند یا کارش طوری است که زیاد در مجاورت آفتاب قرار می گیرد. این ها کاملا در بهداشت مو موثرند.

آخرین مدل این تنوع، شامپوی رفع سفیدی موی سر است که ظاهرا چند وقتی است به بازار آمده. این مطلب از لحاظ پزشکی صحت دارد؟

این مطلب به هیچ وجه علمی نیست. در ریشه ی مو یک سری سلول های رنگدانه ساز وجود دارند که عامل ایجاد رنگ موی سرهستند. وقتی این سلول ها بمیرند، دیگر رنگی به مو نمی دهند، یعنی مو سفید می شود. حتی درمان دارویی رفع سفیدی مو، درمان فوق العاده سختی است.

اصلا بحث شامپوی ایرانی و خارجی و گران و ارزان نیست. ممکن است شخصی هنوز از همان شامپوهای قدیمی تخم مرغی استفاده کند و کاملا هم راضی باشد. تشخیص این موضوع به تجربه خود فرد بستگی دارد.

کف زیاد شامپوها چه‌طور؟ آیا نشانه بهتر بودنشان نیست؟

سورفاکتانت‌های متنوعی با خواص متفاوت وجود دارند. بعضی از آنها برای برطرف کردن گرد و خاک، و بعضی دیگر برای برطرف کردن چربی بهترین اثر را دارند. بعضی‌ها کمتر کف کرده و بعضی زیاد کف می‌کنند. برای همین تولیدکنندگان شامپو از انواع مختلف سورفاکتانت‌ها کمک می‌گیرند. برای مثال شامپوی موی چرب در مقایسه با شامپوی موی خشک باید سورفاکتانتی با کیفیت بالای چربی‌زدایی داشته باشد.

در هر صورت مصرف‌کنندگان، اختلاف بین شامپوها را خیلی کم متوجه می‌شوند، بنابراین فکر نکنید شامپوهایی که تحت عنوان شامپوی تقویتی هستند، شامپوی بهتری هستند. تولیدکنندگان، عوامل غلیظ کننده یا رقیق‌کننده را به لحاظ فروش و تجمل به شامپو اضافه می‌کنند. حتی اگر سورفاکتانت‌ خاصی، کف کافی تولید نکند به شامپوها مواد کف‌زا می‌افزایند که همه اینها جنبه تجمل و حفظ بازار تبلیغات را دارد.

با کف فراوان شامپو

مواظب اجناس تقلبی باشید

امروزه در بازار نوع تقلبی شامپوها به وفور یافت می شود. دقت کنید که شامپوهایی با مارک معروف را فقط از نمایندگی های آنها تهیه کنید و مواظب اجناس تقلبی باشید . دقت کنید بسته باید پلمپ باشد, شامپوهای اصل دارای نشان و هولوگرام هستند و معمولا با بروشور عرضه می شوند.

وقتی به قفسه فروشگاه مراجعه کنید با طیف وسیعی از شامپوها مواجه خواهید شد ولی همیشه به یاد داشته باشید که مهمترین عملکرد یک شامپو تمیز کردن و برطرف کردن آلودگی موهاست.

گول ظاهر و بسته بندی زیبا را نخورید !

به یاد داشته باشید شامپویی مناسب موهای شما خواهد بود که در آن از ترکیبات استاندارد استفاده شده باشد . شامپوهایی در بازار وجود دارند که با ظاهری زیبا و بسته بندی فریبنده و لوکس شما را به اشتباه می اندازند. این شامپوها می توانند صدمات جبران ناپذیری را به سلامت موهای شما وارد سازند . همیشه به تاریخ انقضای شامپو نیز دقت کنید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است